Kommentit (6)

Vierailija

Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia (400mg), D-vitamiinia (50-100µg), magnesiumia (200-400mg) sekä K2-vitamiinia (50-100µg). Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa. 

Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Vuoden 2011 tutkimuksen mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä.

Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää. Vain 14% :lla murtumapotilaista on ollut normaali luuntiheys vuonna 2011. 

Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja ravintolisistä.

http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

Ranne-, olkavarsi -, lonkka- ja selkänikamien murtumat ovat tyypillisimpiä osteoporoottisia murtumia. Ensimmäiseksi luukadossa murtuu yleensä ranne, kun kaadutaan ja otetaan kädellä vastaan putoamista maahan.

Myöhemmällä iällä, kun refleksit vaimenee ja kättä ei ehdi laittaa kompastuessa alle, murtuu lonkka. Lonkkamurtumat ovat vakavimpia, koska pahimmillaan niihin voi menehtyä tai ne voivat invalidisoida pysyvästi. Reisiluun kaulan murtumia todetaan Suomessa noin 8000 vuosittain, joista kolme neljäsosaa sattuu naisille.

Kaikkein yleisin osteoporoottinen murtuma on kuitenkin selkänikaman murtuma. Nämä ilmenevät pituuden lyhentymänä tai kumarana ryhtinä.

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Olen tätä mieltä, että jokainen voi muuttaa elämänsä parempaan terveyteen, kun jättää paheet ja alkaa liikkua. Ikäihmisen tulee myös käyttää lisäravinteita.

Ei siihen välttämättä tarvita etelän lämpöä, vaan ymmärrystä ja päättäväisyyttä, tahtoa parempaan elämänlaatuun!

Kuka viitsii ja omaa tarpeeksi tietoa ja tahtoa?

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Manna kirjoitti:
Liukastumiskulujen ehkäisyksi tulisi halvimmaksi hankkia (äly)nastakengät! 😊

Kyllä tämä yli 70-kymppinenkin pystyy pitämään keskivartalon lihakset treenillä kunnossa, eli jos talvikelillä aikoo tai meinaa horjahtaa ja  kaatua, saa ponnahdettua helposti takaisin, koska se palautusvoima  on niistä keskivartalolihaksista. Olen sen monesti jo kokenut.  Niin ja tietysti lenkille sauvat. Talvisen vireyden tae on D ja C- vitamiinit ja tietysti B-12..  hermoille  :) ja mangnesium,  kalaöljy ja  noilla pärjää jo aika hyvin.

Mutta nyt on kesä, lämmintä vaikka välillä sataa. Sateessa on se hyvä puoli, että luonto pysyy hyvin vihreänä. Ja ihmiset vireinä:)

Vierailija

antakaa nyt hyvät ihmiset toisten nauttia siitä että ovat uskaltaneet tehdä hieman räväkämpiä muutoksia elämässään kuin sen että syönkö aamulla kaura vai ohrapuuroa!

-valone-Käyttäjä698
Seuraa 
Liittynyt11.3.2016

Vierailija kirjoitti:
antakaa nyt hyvät ihmiset toisten nauttia siitä että ovat uskaltaneet tehdä hieman räväkämpiä muutoksia elämässään kuin sen että syönkö aamulla kaura vai ohrapuuroa!

Luepa teksti uudestaan ja ymmärrä! 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat