Erityisherkkä

Ellie

Nykyään löydetään mitä ihmeellisimpiä oireyhtymiä ja voisin sanoa, että itseltäni löytynyt diagnoosi; erityisherkkä selitti vuosien kummalliset oireet. Näihin kuuluvat erityisen herkkä kuulo, hajuaisti, valonherkkyys yms. Siksi kaupungissa tai vaikka vaan lähikaupassa käynti on paniikin paikka, pitää äkkiä päästä kotiin hiljaisten seinien sisään. Huono puoli tässä on, että en ole löytänyt minkäänlaista vertaistukea, missä muut erityisherkät piilottelevat sananmukaisesti, asun Helsingissä.

Kommentit (1)

T.A

Hei. Itsekin löysin ongelmiini ratkaisun kun satuin löytämän "erityisherkän" piirteet itsessäni. Nyt on selitys miksi jotkut asiat saavat minut ärsyyntyneeksi, enkä enää niin ota niitä vakavasti vaan laitan ne herkkyyteni piikkiin.

Esim. hajut. Ihanaa kun nyt voi hellittää esim. siivoamisvimmaa kun tajuaa ettei hajut mihinkään lähde koska ne kuuluu elämään, minun on vain opeteltava sietämään hajuja. Toinen on äänet. olen jo kauan käyttänyt korvatulppia, en kykene nukkumaan muutoin, vaikkei meillä mitään ylimääräisiä ääniä olekaan. ennen se hävetti, ei enää.

ja moni asia joka sai minut ennen ihmettelemään omaa käytöstäni on saanut selityksen.

Piiloon kotiin en ole jäänyt, vaan nyt tajuan ettei kannata uskoa aina omia havaintoja, ne kun saattaa olla ylireagointia. Monessa muussakin asiassa kuin hajujen ja äänien kohdalla olen herkkä reagoimaan yli.

Harrastan taidetta ja siinä tämä puoli minussa onkin voimavara, jota ilman en taitaisi kyetä tekemään mitään mitä nyt teen. Joten tämänkin "vaivan" voi käyttää hyödyksi.

netistä löytyy tästä aiheesta vaikka kuinka paljon luettavaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat