Kommentit (7)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Minä kannatan eutanasiaa. Olen nähnyt erittäin kivuliaan kuoleman jossa kipulääkitys "epäonnistui" täysin. Sellaista lähtöä en soisi kenellekään eikä myöskään omaisten tarvitsisi sellaista katsella, anteeksipyynnöt jälkeenpäin omaisille eivät paljon lohtua suoneet.

Jos nyt saisin tietää sairastavani parantumatonta sairautta niin loppumetrejä en jäisi odottamaan vaan lääkkeitä löytyy kotoa arvokkaaseen lähtöön. Meillä on sisarusten välillä myös sopimus että jos joku meistä ei enää parastaan ymmärrä niin  jompikumpi sisarista antavat pillerit käteen ja sanovat jotta syöpä nuo. Saattaa kuulua irvokkaalta mutta emme luota kivuttomaan lähtöön sairaalaolosuhteissa.

tmaria
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen samaa mieltä kuin Mökin Muori, kannatan eutanasiaa.

En minäkään usko täysin kivuttomaan lähtöön jokaisessa sairaalassa. Olen nähnyt myös muutamia vuosia sitten erään läheiseni kamppailua viime hetkillä. Mielestäni myrkkypiikin tai -kupillisen ottaminen on paljon armollisempaa kuin että otetaan nesteytys- ja ruokapiuhat pois ja annetaan potilaan kuolla omia aikojaan. 

-tmaria-

Entisaikainen

Täällä eräässä sairaalassa mietiskelen usein aihetta. Se, riittääkö oma sivuni tekemään ratkaisun on arvoitus. Hyvää jatkoa teille.

Vierailija

Kannatan eutanasiaa. En näe mitään ylevyyttä kärsimyksissä, jos ei ole toivoa paranemisesta vaan jatko olisi aina vain pahempaa. Ei omaisistakaan ole kiva katsella kärsivää.

Jos piuhat irrotetaan, siinä vaiheessa on varmistettava, että kuolema tulee pian eikä potilas kuole ajan mittaan nestehukkaan ja joudu siten kärsimään tarpeettomasti.

Bella

Niissä maissa joissa eutanasia on sallittua, potilaan on nimenomaan oltava yhä tolkullisessa kunnossa ennen sen toteuttamista, muuten sitä ei saa. Ei voi esim. omainen vaatia koomassa olevalle sukulaiselleen eutanasiaa. Eutanasiahan ei tarkoita, että "piuhat irroitetaan" kuten elokuvissa vaan ihmisen on itse oltava vielä kunnossa ja järjissään kun sen päätöksen tekee. Eutanasia tarkoittaa nimenomaan sitä, että ihminen ITSE saa tehdä sen päätöksen sairaudestaan jo ennen kuin on niin huonossa kunnossa, että on pelkkien ylläpitävien elintoimintojen varassa. Kun ihminen tekee sen päätöksen, hänen on keskusteltava ensin lääkärin kanssa. Toimenpiteessä hänet istutetaan kameran eteen kertomaan, että hän itse halusi sitä eikä kukaan siihen pakottanut. Sitten hänelle annetaan myrkkyjuoma ja hän kuolee heti. Niin se menee niissä maissa joissa eutanasia on laillista. Jos ihminen on tolkku poissa, silloin ei enää ole kyse itse halutusta eutanasiasta vaan avustetusta elintoimintojen lopettamisesta.

-tmaria-

Tottakai eutanasiapäätös pitää tehdä silloin, kun on tolkuissaan ja se on tehtävä henkilökohtaisesti itseä ajatellen eikä toisen puolesta. Sitten kun aika on, eutanasia toteutetaan. Näin tulkitsin myös kaikki nuo edeltävät kirjoitukset. Ja ilman muuta piuhojen pois ottaminen on avustettua elintoimintojen lakkauttamista, ei muuta, kuten tuossa yllä sanotaankin. Mutta sekin vaihe voi kestää yllättävän kauan ja on/voi olla kärsimystä potilaalle.

-tmaria-

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat