Wanhan ajan lääkkeet

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mitä vanhan ajan lääkkeitä eli lapsuudesta tuttuja lääkkeitä käytät ja mihin tarkoitukseen? Esimerkiksi kamferitipat, kuusenpihka jne. Kerro myös, ovatko ne mielestäsi auttaneet ja mihin vaivaan.

Sivut

Kommentit (48)

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Joskus leirillä piti rakentaa maja ulkoa löytyvistä materiaaleista. Tilkitsin mökkiäni sananjaloilla ja katkoin niitä huolimattomasti. Tuli kunnon reikä sormeen. Ei ollu laastaria. Mieleeni tuli jostain lukemani juttu ratamonlehden käytöstä kyseisissä tilanteissa. Ratamoita sattui olemaan siinä lähellä joten tuumasta toimeen. Ja kyllä se verenvuoto tyrehtyi tosi nopeasti. Oliko ratamo syyllinen vai ei, en tiedä, mutta avun sain.

Vierailija

Kuusenpihkavoidetta olen itse valmistanut, pohjana valkovaseliini, ja se
nopeuttaa haavojen paranemista ja estää bakteerien kasvua haavassa.
Se lievittää myös palovammoja ja on käyttökelpoista moneen muuhunkin
vaivaan. Sitähän tietysti voi ostaa valmiinakin, mutta nämä erilaiset
luonnonlääkkeet ja niiden valmistus omaan käyttöön on harrastuksena.

Kaalinlehdillä on myös käyttöä turvonneisiin ja kipeisiin niveliin.
Hyväksi koettu konsti tuo kaalinlehtikääre esim. kipeään polveen, lehti-
ruotoa vähän murskataan ja kaalinlehtiä paikallaan pitämään vaikkapa
ideal-side.

Piharatamon lehti haavan päälle on myös lapsuudesta tuttu asia.

Flunssaa lievittämään tietenkin ”sipulisukat” yöksi jalkoihin ja valkosipulihan
on luonnon antibiootti ja hyvin käyttökelpoinen vilustumissa. Lapsuudestani
muistan tuon pakollisen sipulimaidon juonnin. Sipulirenkaat esim. kipeää
kurkkua hoitamaan, levitetään sipulirenkaita kaulalle ja esim. huivi siihen päälle,
niin pysyvät paikoillaan. On miellyttävämpi tapa kuin sipulimaidon juominen :-)

Karkea merisuola on myös lapsuudesta tuttu ”lääke” ja käytössä usein nykyisinkin,
mutta monipuolisemmin kuin joskus, kauan sitten. Merisuolakäärettä käytetään
tulehduksiin ja merisuolajalkakylvyt ovat vilustumistapauksissa käytössä
lastenlapsillekin. Karkea merisuola astiassa poistaa myös haitallista
säteilyä, jota esim. tv, tietokone, kännykät aiheuttavat.

Inkivääriraaste ja inkivääritee ovat myös hyvä apu vilustumiseen, mutta se on
varmaan tullut myöhemmin mukaan, eikä ole lapsuuden vanhoja luonnon-
lääkkeitä. Samoin piparjuuriuute on erittäin terveysvaikutteinen, mutta sekään
ei kai kuulu "wanhan ajan lääkkeisiin", joita tässä haetaan.

- Maria07 -

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Silloin kun olin lapsi, oli kipeän kurkun hoitoon ainoa konsti suolavedellä kurlaaminen. Suolaa käytettiin myös hampaiden pesussa tahnan sijaan. Teen joskus vieläkin niin.
Suolavesikääreellä hoidin turvonnetta polveani muutaman päivän ajan viime kesänä, kun olin kaatuessani sen satuttanut. Aika pian turvotus ja kipu hävisivät, johtuiko se suolakääreestä, en tiedä.

metsänpoika
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Turvetta käytettiin ampiaisen pistoihin. Sisältää luonnon antibioottia.
Erittäin hyvä ja käytin sitä viime kesäkin kun sain kaksi ampiaisen pistoa päähän eikä muuta lääkettä ollut.

Turve on nykyisinkin kaikkein hygieenisin lehmien kuivike:)

Haavojen verenvuoto lakkasi omalla virtsalla eikä haavat tulehtuneet kuten voisi kuvitella.

Illodinia sokeripalaan joka imeskeltiin flunssan oireisiin. Auttoi hyvin.

Vierailija
katinka
03.01.2012 19:35
Maria07, kiinnostaisi se, miten valmistat kuusenpihkavoiteen?

Useimmiten varmaan käytetään tässä ”keitoksessa” suolatonta voita, mutta
kuulin joskus kansanradiosta ohjeen, jonka mukaan kuusenpihkavoide
valmistettiin kuusenpihkasta ja valkovaseliinista.

Kuusenpihkan ja valkovaseliinin kuumennan vesihauteessa ja sekoitan ne
samalla hyvin (en osaa sanoa suhteita, kuinka paljon on kumpaakin, se on
sellainen näppituntuma). Sitten se keitos siivilöidään lämpöisenä ja purkitetaan
mieluummin värilliseen lasipurkkiin ja säilytetään viileässä ja pimeässä.
Sillä tavoin säilyy pitempään, kun ei niitä haavojakaan sentään kovin usein ole
hoidettavana.

Maria07

Vierailija
metsänpoika
03.01.2012 21:04
Turvetta käytettiin ampiaisen pistoihin. Sisältää luonnon antibioottia.
Erittäin hyvä ja käytin sitä viime kesäkin kun sain kaksi ampiaisen pistoa päähän eikä muuta lääkettä ollut.

Turve on nykyisinkin kaikkein hygieenisin lehmien kuivike:)

Haavojen verenvuoto lakkasi omalla virtsalla eikä haavat tulehtuneet kuten voisi kuvitella.

Illodinia sokeripalaan joka imeskeltiin flunssan oireisiin. Auttoi hyvin.

Nuo ovat aivan käyttökelpoisia vanhoja konsteja vieläkin.
Terveen ihmisen virtsa on ihan steriiliä ja voidaan kyllä hyvin käyttää
desifioimiseen. Kuulin vuosia sitten erään luennon tästä aiheesta ja se oli
minulla äänitettynä kasetille. Koetin sitä tässä välillä etsiä lukemattomien
vanhojen kasettien joukosta ja sitten muistin, että kai jo pari vuotta sitten
lainasin sen ja muutaman muunkin äänitteen eräälle henkilölle kuunneltavaksi
ja ovat näköjään jääneet sille tielle.

t. Maria07

Vierailija

Pihkavoidetta ei saisi käsitellä teräsastialla tai lusikalla. En tiedä miksi. Eräs tekijä sanoi laittavansa emali/puu välineillä ja öljyyn. Ohjeita löytyy netistä.
Pihkavoide on hyvä haavoissa.

Minä olen siirtynyt aidosta valkosipulista vahvimpiin kapseleihin mitä löytyy luontaistuotekaupasta.
Ei haise valkosipulille ja kun ottaa heti ensioireihin, ei sairastu. (kurkku,keuhkot, vilustuminen jne.)

Eräällä leirillä allerginen sai ampiaisenpiston käsivarteen. Teipattiin heti ympärille murskattuja ratamonlehtiä, turvotus hävisi. Ei tarvinnut lähteä sairaalaan.

Vierailija

Siitä onkin jo aikaa (1937)kun minulla oli maitorupi ja kuinka ollakkaan niin sain hoitajakseni vielä tytön jolla oli syyhy!
Minä oli kuulemma sidottu "pakkopaitaan" etten repisi itseäni. Äitini sai silloin kylän terveyden hoitajalta ohjeeksi pestä vauva omalla vauvanpissalla ja muutaman kerran jälkeen vaivat heltisivät eivätkä ole esiintyneet sen jälkeen.
Tietoa ei kuitenkaan ole mitä hoivaavia aineosia pissasta löytyy mutta se oli sen aikaista sairauden hoitoa.

Vierailija

Äiti(s.v1912) pyyhki meidän, lapsiensa ihon niillä pissahousuilla ihan sitä varten ettei tulis maitorupea. Näin ole kuullut jälkeenpäin äidin kertovan, mutta en tiedä minäkään mikä se aine on virtsassa joka auttaa.

Samoin jos tiettömien taipaleiden takana sai jostain syystä avohaavan, oli virtsa paras tulehdusta estävä aine.

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Flunssaan ja yskään äiti keitti seoksen jota juotiin hampaat irvessä.
Kuumaan maitoon lisättiin suolaa, sipulia ja voita.
Kyllä se ainakin yskään auttoi.
Äidillä oli myös parantava lääke lasten maitorupeen, mutta kun ei tullut silloin sitä kirjattua muistiin.
Ainakin jouduin hakemaan apteekista puhdistettua tervaa ja siihen lisättiin paksua kermaa. Lie ollut muutakin seassa, mutta on päässyt unohtumaan. Seosta paistettiin uunissa miedolla lämmöllä ja sitten kun se oli valmis, niin sillä voideltiin maitorupialueet.
Muistan kuinka kunnanlääkärikin ihmetteli naapurin pikkupojan nopeaa tervehtymistä.

Vierailija

Kuusenkerkkäsiirappi on hyvä yskänlääke. Olen tehnyt sitä monena keväänä, ja laittanut sen pakkaseen, säilyy siellä hyvin
Raparperin lehtiäkin käytettiin turvonneen jalan ympärille.
Lipstikka eli rohtoliperi, on hyvä nesteen poistaja ja maustekkin. Samoin persiljatee on hyvä nesteenpoistaja , sitä ei suositella juotavan jatkuvasti, vain muutama päivä kerrallaan

Ihanpa meinasi unohtua tärkeä lääke...täit tuhottiin sukupuuttoon , harmaalla salvalla tai tukka pois
Mummoa hierottiin linjamentillä, tiedä, mistä lie moinen aine tehty, vaan kovasti oli tuoksuvaa

Vierailija

Itse kun en vielä niin kovin vanha ole, niin vähän on kokemuksia luonnonlääkkeistä.

Parhaiten tietysti muistan jo mainitun rautalehden eli ratamon käytön haavojen hoidossa ja märkivän tikun poistoon ihosta.

Ehkä liiankin tuttu on mustikka/ mustikkakeitto ripulin hoitoon.

En tarkkaan muista, mutta johonkin vatsavaivaan äiti keitti kauralimaa. Vanhanaikaisista kauraryyneistä se tulikin todella hyvin.

Sitten muistui mieleeni syylien poistaminen, ainakin yritimme postaa niitä sammalesta ja vedestä tehdyllä mössöllä.
Sitä en muista auttoiko se.
Sen kyllä muistan, että naruun tai lankaan piti tehdä niin monta solmua, kun on syyliä ja vieläpä niin että tavallaan solmu tehtiin syylän päällä. Solmuinen naru heitettiin olan yli ruuman taakse ja kun se maatui niin syylätkin hävisi.
Kyllä se toimi ainakin omalla kohdallani, tein naruun yhdeksän solmua ja kun tarkistin niin syyliä olikin kymmenen. Kuitenkin ne yhdeksän lähti ja yksi jäi.

Vierailija
kukka
04.01.2012 18:56
.... Solmuinen naru heitettiin olan yli ruuman taakse ja kun se maatui niin syylätkin hävisi.
Kyllä se toimi ainakin omalla kohdallani, tein naruun yhdeksän solmua ja kun tarkistin niin syyliä olikin kymmenen. Kuitenkin ne yhdeksän lähti ja yksi jäi.

Kukka, tässähän se tuli samalla kiistaton todistus tuon konstin toimivuudesta :-)

Vierailija

Minulla oli lapsena paljon syyliä, joita meillä sanottiin käsniksi, niitä töpyteltiin voikukan maidolla niin kauan, että viimein irtosivat.En muista tehosiko se joka nappulaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat