Viikon ruuat 60 eurolla + parhaat reseptit

Tuorehernekeitto ja piparjuuri­jugurtti syntyvät vartissa.

Alle sadalla eurollako ei saa muka laadukasta ruokaa koko viikoksi? Väärin. Kokeile edes: tässä ovat monipuolisen ruokaviikon eväät sinkkutalouteen.Lue koko juttu

Viikon ruuat 60 eurolla + parhaat reseptit

Kommentit (9)

Sinkku

Mulla kuluu noin 50 euroo viikossa ruokaan. Teen keittoja juureksista, sekaan linssejä, pakasteseitiä, nakkeja tai makkaraa. Joka viikko pidän hernekeittopäivän. Tölkki ei maksa ku vähä yli euron. Herkutteluun on pakkasessa jemmassa marjoja ja raparperia. Raparperikiisseli talvipakkasilla tuo kesän mieleen ja on ilmasta herkkua. Joskus teen pannaria ja päälle marjoja, melkeen ilmasta. Sinkun kandee tehdä isoja satseja ja laittaa osa pakkaseen. Jos on jauheliha tarjouksessa niin ostan ja teen makaronilaatikkoo ja kaalilaatikkoo ja osa pakkaseen. Kahvin ostan aina tarjouksesta ja kauppaan meen ostoslistan kanssa enkä sorru heräteostamiseen.

Ruokataiteilija

Kahden hengen eläkeläisperheessämme menee ruokaan päivässä n. 10€ eli kuukaudessa 300€ keskimäärin. Emme syö viljoja, perunaa, riisiä tai mitään ko. aineista tehtyä. Sokeria hippusen herkkuihin. Teemme kaiken ruoan itse. Rasvana käytämme voita ja oliiviöljyä. Syömme aamupalan, lounaan, päiväkahvni ja illallisen (klo 9, 13, 16, 020). Painomme ovat normalisoituneet ja veriarvot parantuneet.

Emme ymmärrä niitä, jotka sanovat, että pitää ostaa leipää, makkaraa ja perunoita kun muuhun ei ole varaa. Leipä varsinkin on kilohinnaltaan kallista, samalla rahalla saa lohta moneksi annokseksi ja se pitää nälän poissa. Voisiko lehti joskus tehdä artikkelin tällaisesta syömisestä vai onko se virallislääketieteellisesti mahdotonta? Nykyisillä suosituksilla kansa lihoo. Kun lisäksi tupakoidaan ja juodaan alkoholia, niin johan ne rahat loppuu ja maha kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Ravintolan asiakas

Itellä menee helposti 50e päivässä kun tulee syötyä ulkona aamiaisesta lähtien kaikki ateriat. Yli vuosi sitten yritin aamiaista tehdä kotona ja unohtui voi sekä suodatinpussit kauppaan minkä lisäksi leikkasin veitsellä sormeeni niin en ole sen jälkeen syönyt kotona, mitä nyt pizzaa joskus tilannut.

Vierailija

Ravintolan asiakas kirjoitti:
Itellä menee helposti 50e päivässä kun tulee syötyä ulkona aamiaisesta lähtien kaikki ateriat. Yli vuosi sitten yritin aamiaista tehdä kotona ja unohtui voi sekä suodatinpussit kauppaan minkä lisäksi leikkasin veitsellä sormeeni niin en ole sen jälkeen syönyt kotona, mitä nyt pizzaa joskus tilannut.

Heh heh, taiat olla hieman uusavuton talousasioissa,mutta mikäs siinä jos on rahaa millä mällätä!

Saita_iita

>Kuule,mä kävisin kanssa jos tässä ois lähellä hyvä ruokapaikka mutta kun ei ole. Inhoan ruuanlaittoa,sitä sotkua mitä siitä jää,tiskejä,jälkitöitä...ja hetken kuluttua taas sama uudelleen! Hyi.

Mutta pakko tehdä kun ei ole niitä paikkoja. Kadehdin raflassa syöjiä!

Toisaalta taas osaan laittaa edullista ruokaa,kauden kasvikset käytössä,en osta ulkolaisia hedelmiä yms,en osa lihaa,kanaa ja kalaa joskus. Näin pysyy budjetti. Mutta ahhh jos pääsis ravintolaan....

kotiruoka - paras ruoka

Ehkä on niin, että kahdehtii sellaista, mitä ei ole kokenut.  Jouduin työelämässä ollessani syömään usein asiakkaiden kanssa ravintoloissa . Näissä hienoissa gourmet-ravintoloissa, joissa ruokaa on lautasella todella vähän ja se vähä on aseteltu muka hienosti ja kastike on pieni, ohut viiru lautasen reunalla.

Sanon vaan, että useamman kerran tuli ikävä kunnollista kotiruokaa ja annoksia, joiden syönnin jälkeen ei ollut nälkä.

Vinkkinä, että ruuanlaitosta ei tule jälikäteen siivottavaa sotkua kun ruokaa tehdessä samaan aikaan pesee käyttämiään astioita ja työvälineitä.  Minulla ei koskaan ole aterioinnin jälkeen tiskattavana kuin kattila/paistinpannu/uunivuoka,  ottimet, lautanen ja juomalasi.

Rahaa säästyy kun ostaa erikoistarjouksia  ja laittaa pakkaseen. Tänään supermarketista ostin 1 kg naudan jauhelihaa eur 5:99 kg. Laitoin kahteen pakastusrasiaan, puoli kiloa molempiin. Otan pakkasesta kun tarvitsen enkä maksa monta euroa kalliimpaa kilohintaa.

MerjaS

Sinkkutaloudessakin voi hyödyntää pakastinta yli jäävän ruoan kanssa. Miksi se pitäisi heittää pois?

Saita_iita

Mä totuin työvuosinani syömään joka päivä tuoretta ruokaa. Pakastaminen tappaa mun mielestä ruuan aromit. Ja esim perunaruuat "suuttuu"  pakkasessa.Yritän aina tehdä vain sen yhden annoksen mutta aina ei onnistu,keitot esim ob hankalia vaikka kuin...No maistuupa hyvälle huimenna sitten.

sinkku

Minulla on erilainen kokemus perunaruokien pakastamisesta. Kaikki keitot ja laatikot, joissa on perunaa sopivat hyvin pakastamiseen. Mielestäni niiden maku jopa paranee vanhetessaan ja uudelleen lämmityksen jälkeen. Kokemukseni mukaan ruoka, joka ei sovellu pakastamiseen, on pasta= makaroni ja spagetti. Siitä tulee kuin liisteriä kun sen uudelleen lämmittää. On silti syöntikelpoista sekin.

Teen keittoja kattilallisen. Syön sitä muutaman päivän ja loput laitan pakasteeseen annosrasioihin. Keitot ovat halpaa, hyvää ja kevyttä perusruokaa. En heitä koskaan mitään ruokaa pois. En ymmärrä ihmisiä, jotka ostavat ruokaa yli oman tarpeen .

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat