Kommentit (3)

Vm 49

Mistä ihmeen datasta tutkijat nuo tulokset ovat vetäneet? Käyvät varmaan haastattelemassa samaa eläkeläisten tallinnanlaivaporukkaa vuodesta toiseen. Kuulun viimeisiin suuren ikäluokan edustajiin, jotka siis loppuivat 1948-49 syntyneisiin. Eka kerran olin "vahingossa" humalassa 20-vuotiaana Saksassa, kun en osannut käyttää alkoholia. Sitä ennen ikäisteni lailla todellakin suurin osa oli viikonloppuisin ulkona aina ilman alkoholia. Ei tanssipaikoilla ryypätty, ei tavallisissa maalaiskodeissa ryypätty ja suurin osahan meistä suurten ikäluokkien nuorista asui 60-luvulla maalla. Koskaan ei kuitenkaan viikolla nautittu alkoholia!!! Kun perustimme perheen, juhlimme hyvin hillitysti muutaman kerran vuodessa. Ei 70-80 -luvuilla meillä suuren ikäluokan edustajilla ollut tapana hankkia joka viikonlopuksi MLL:n lapsenvahtia kuten 60-luvulla syntyneillä vanhemmilla, jotta pääsisimme ryyppäämään. Suurten ikäluokkien naisten alkoholinkäyttö on ei-tieteellisten havaintojeni pohjalta ollut koko ajan hyvin hillittyä - lasiin emme juhlissa sylje, mutta harva meistä tuntee oloaan kevyemmäksi humalassa.
Siis - miten nuo haastateltavat tai tutkitut ihmiset on valittu? Miettikööt tutkijat nyt sitäkin näkökohtaa, että suuret ikäluokat ovat jo tai ovat hurjaa vauhtia lähestymässä 70 ikävuoden rajapyykkiä! Meillä on paljon mielenkiintoisempaa tekemistä koko ajan kuin tuo väitetty ryyppäämisemme.

Vierailija

Nuo kaikki asiat, niin runsas alkoholinkäyttö kuin nuo mainitut riskitekijätkin, aiheutuvat kaikki samasta syystä.  Siitä syystä, että ihminen pelkää, pelkää kaikkea, pelkää menneisyyttä, pelkää tulevaisuutta, pelkää sitä ettei kukaan rakasta häntä, yleensäkin vain pelkää. Mieti itse, kun tartut pulloon, kun alat riidellä, mitä tahansa negatiivista, kysy itseltäsi, mitä pelkäät? Ehkä et heti osaa vastata, koska olet niin tottunut vain reagoimaan, mutta pikkuhiljaa alat tajuta, että hei, juuri nyt mulla on asiat ainakin sillä tavalla hyvin, että on katto pään päällä, vaatteet, sänky, juoksevaa vettä, lämmintä, ruokaa jne.  Rauhoittukaa hyvät ihmiset, niin pysytte terveempinäkin 

Vierailija

En lukenut ihan tarkkaan koko tuota edeltävää juttua, mutta kuulun suuriin ikäluokkiin, syntymävuosi 1947. Ennen yo-lakkia en varmasti ollut maistanut muuta alkoholia kuin madeira-viiniä, jota mummi piti aina varastossa ja kun tyttö oli rippikoulun käynyt sai kerran vuodessa pienen fingerporillisen. Vasta opiskelujen jälkeen alkanut työelämä opetti juomaan viinejä ja konjakkia tms. Nyt eläkkeellä ollessa hyvässä seurassa iltaa istuen otamme ruokien kanssa viinejä ja joskus loppukahvin konjakin kera. Näitä tilaisuuksia ei ole edes kerran kuukaudessa. Olen liikkuva, perusterve eläkeläinen eikä alkoholi ole ongelma.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat