Rattijuoppo

Vierailija

Niin monen monta turhaa kuolemaa on tullut ja niin monen monta turhaa kuolemaa tulee olemaan,jollei näille rattijuopoille saada aikaan minkäänlaista kuria.
Kauhistuttavaa luettavaa oli tämänkin rattijuopon "liikennehistoria".Aikaisempia rattijuopumustapauksia on ollut hänellä aiemminkin,mutta niin vain miehellä oli auto ja ajokortti tallella.
Promillemääräkin oli aikamoinen.Voisiko jokaiseen autoon jo tehtaalla,sen valmistusvaiheessa asentaa alkolukon?
Se ainakin estäisi näiden känniläisten törttöilyt.
Oma asiansa on sitten nämä huume-ja lääketokkurassa ajavat,ja väsyneet.Riittäähän näitä.
Tämä on vaan niin surullista.

Kommentit (11)

Vierailija

Paljon ankarammat tuomiot pitäisi saada rattijuopumuksesta ja kortti pois koko elinajaksi jos tuolla lailla törttöilee.
Itselläni on täysin nolla-toleranssi, en aja autoa jos olen yhtäänkään ottanut.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

> Itselläni on täysin nolla-toleranssi, en aja autoa jos olen yhtäänkään ottanut.

Kyllä tällaisen rattaritragedian jälkeen tuntuu ällöttävältä hurskastelulta rehennellä nollatoleranssilla. Olisit edes täysraitis. Anonyymi, oletko edes ihminen vai liero?

En ihan ymmärtänyt, mitä tarkoitit kommentillasi.
Alkolukko uusissa autoissa ei mielestäni ole hyvä ajatus. Rattijuoppoja on kuitenkin vähemmistö ja ne nostaisivat uusien autojen hintaa. Ja entäs vanhalla kotterolla ajava rattijuoppo. Sen sijaan kannatan kovempia tuomioita ja alkolukkoa autoon heti ekan kerran jälkeen. On aika käsittämätöntä, että voi olla jopa 50 kertaa kiinni jäänyt rattijuoppo, jolla ei edes ole ajo- oikeutta. Mutta näillä olemassa olevilla tuomioilla ei ole juuri vaikutusta. Yleensäkin voisi pohtia rangaistuskäytäntöjä. Onko niillä mitään merkitystä ennaltaehkäisevässä mielessä?

Vierailija

Rattijuopon ajama auto valtiolle, oli se oma tai lainattu. Ei autoa ajeta kortilla, joten kortin pois ottaminen ei tehoa kuin harvaan juoppoon. Rahallinen menetys auton muodossa kirpaisee enemmän

Vierailija

Ei nuo tuomiot mitään vaikuta. Onhan se jo huomattu ettei kepillä ihmisiä saa sen kunnollisemmaksi kuin he ovat. Kyllä näissä auttaa vain se että lähipiiri yksinkertaisesti estää juonutta henkilöä lähtemästä ajamaan. Tai vaihtoehtoisesti soittaa poliisit pysäyttämään kun lähtee liikkeelle. Ei kukaan yksinään juopotteleva yleensä keksi autolla lähteä ajelemaan.

Vierailija

Tuo viina on vaan sellainen aine,että kun sitä on ottanut,niin kaikenlainen kontrolli pettää.
Vaikka kuinka pyhästi päätät,että kun otat,niin et tee sitä ,taikka tätä,niin annas olla...
Minkätakia pitäsi odottaa rattijuopon eka kärähtämistä ja sitten vasta alkolukko? Se eka kertakin voi olla jollekin rattijuopolle vikakerta,tai jollekin sivulliselle.
Paljonko alkolukot maksavat? En osaa sanoa,mutta jos niillä kerta ihmishenkiä pelastetaan,niin eiköhän ne itsensä maksa takaisin.
Tuomiot paljon ankarammiksi ja kortit pois rattijuopoilta.

Vierailija

Nykyinen Alkolukko ei estä ajamasta, se estää auton käynnistymisen. On mielenkiintoinen asia, tuomiot rattijuopumuksesta on alakantissa, törkeästä rattijuopumuksesta saa ehdollista, korkeintaan annetaan yhdyskuntapalvelua, Sanktiot on liian pieniä. Nyt suojellaan rattijuoppoja. -70 luvulla sai aina törkeästä ratista ehdotonta. Tuskin sellasta lakia saataisi aikaan, että kaikkiin autoihin alkolukko,vois olla liian kallis investointi vaatia vanhoihin autoihin.

Vierailija

Alkolukko +asentaminen autoon maksaa n.1500-reilut 2000 €.
Paljonhan on sitten näitä muitakin törttöilijöitä,joita eivät alkolukot estä.
On lääkkeet ja huumeet ja muuten vaan kaahaajat.
Paljon näkee ja kokee myös sitä,että suojatien eteen pysähtynyt auto ohitetaan pysähtymättä.

Vierailija

Kyllä ne henkilöt voivat yksinkin lähteä liikenteeseen.Ei voi velvoittaa että lähipiiri on aina valvomassa.Tietenkin jos on paikanpäällä niin pitää estää,soittaa sitten poliisi apuun.Hoitoon nämä ihmiset on ohjattava,heillä on paha alko-ongelma.
Ei se varmaan vanhemmille ihmisille enää hyödytä mutta on paljon nuoriakin jotka ajavat humalassa,heidät hoitoon.

Vierailija

Hoitoon tänä päivänä ei ketään voi pakoitta ,ellei itse halua.Usein rattijuoponkin taustalla on jokin muu ongelma kuin kuningas alkoholi.
Yksinäisyys --epäonnistunut elämässä---sairaus..Mielestäni se voi olla hätä huuto ihmisille :viekää minut hoitoon!
Mutta yhteiskunta on päättänyt että ihmiselle ei saa olla ihminen.Surunlista..
En hyväksy rattijuoppoja.Toki teoistaan pitää saada jokainen vastuuseen.
Mietin usein kun luen rattijuoposta ,montakohan hyvää ihmissuhdetta hänellä on?
Olen joskus ollut tuo yksi ainoa ihminen.

Nyt jo aurinko paistaa ja elämä kulkee parempia polkuja, muta läheisellekin se on ollut haastavaa.
Elämä on mutkikas latu ,joka ei aina mene sitä valmiiksi tehtyä uraa.Mutta muutos on mahdollista rattijuoponkin elämässä.

Vierailija

Rattijuopoista ja promillerajoista on keskusteltu viime aikoina kiivaasti varsinkin tuon erittäin murheellisen Helsingin Viikin tapauksen jälkeen. Tässä rattijuopumusasioihin omat perustellut mielipiteeni:

Mielestäni poliisin ja oikeuslaitoksen toimintaa tieliikenneasioissa pitäisi parantaa erityisesti huumausaineiden valvonnassa ja toisekseen myös keskushermostoon merkittävällä tavalla vaikuttavien lääkeaineiden valvonassa, nämä ryhmät ovat huomattavan alivalvottuja ja tien päällä suoritettavat testit epäluotettavia, jokainen on varmasti tämän muutenkin jo huomannut jos on seurannut asiaan liittyvää uutisointia. Lisäksi pitäisi tehostaa törkeiden rattijuopumusten saamista kuriin, tätä kauttahan suurin osa onnettomuuksista ja varsinkin vakavista onnettomuuksista tapahtuu.

Tutkimusten mukaan on näyttöä, että 0,4 - 0,5 promillen kohta on se selvästi erottuva raja, jolloin riskikäyrä alkaa jo olennaisella tavalla nousta aiempaan nähden, joten tämän ja tietenkin törkeän rattijuopumuksen rajan ylittävien kuljettajien parempi valvonta ja jatkotoimien kiristys (miksei myöskin hoitoonohjauksen parantaminen) olisi ratkaisevaa ja suositeltavaa (esim. autojen menetettäväksi tuomitsemisen lisääminen, alkolukkojen käytön lisäys). Painotan näissä asioissa tieteellisiä tutkimuksia ja vertailuja, en galluppeja tai asiaan huonosti perehtyneiden kenties valmiiksi asenteellisiakin mielipiteitä. Objektiivista ja järkevää näkökulmaa on pyrittävä hakemaan ja keskityttävä olennaiseen.

Tutkimukset eivät sen sijaan tue sitä, että normaalin rattijuopumuksen rajan huomattava laskeminen olisi tarpeen, mutta kaikkea pitää harkita huolella ja niistä pitää keskustella. Mielestäni sopivin raja olisi 0,4. Painottaisin kuitenkin resurssien panostamista suurimpiin aukko- ja ongelmakohtiin, eikä poliisin ja oikeuslaitoksen lisätyöllistämistä ja kuormittamista näpertelemällä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat