Seniorit netissä

Vierailija

Muistatteko, kun turvavyö tuli pakolliseksi? Kyllä sitä vastustettiin. Taksinkuljettajat etenkin olivat sitä mieltä, että vyö on hankala juttu. Nykyään turvavyö on (toivottavasti) itsestäänselvyys kaikille, myös takapenkkiläisille.

Muistatteko, kun etenkin vanhemmat ihmiset vastustivat ja jopa pilkkasivät kännykkää? "Tuolla tuokin kulkee metsäpolulla puhelin korvalla!" Vaan nykyään monet senioritkin ovat sanoneet irti lankapuhelimensa ja käyttävät kännykkää. Toki seniorimalleja saisi vielä kehittää. Mutta ei kännykän varassa tarvitse olla aina tavoitettavissa, senhän saa sekä kiinni että hiljaiseksi! Vaan onhan tuo hyvä olemassa, kun on yksin sienimetsässä ja sattuu kaatumaan peffalleen eikä pääse ylös.

Muistatteko, kun pankkiautomatit ja kortit tulivat? "Eikö pankeista saa enää käteistä?" ja "En minä ikinä opi käyttämään tuota korrttia!" Vaan kyllä on opittu. Ja pankeista ei ehkä enää saa käteistä; ehkä kovaa "tilinkäyttömaksua" vastaan saa nostaa omaa rahaansa? En tiedä, kun käytän korttia.

Muutosvastaisuus on suomalaisten ominaispiirre. Nyt on senioreiden piirissä vuorossa tietokonevastaisuus. Se pohjautuu pelkoon: "En minä ikinä opi!" Tohtori Risto Sarvas kijrotti ET-ledhdessä, että osaamattomuudetsa voi pahimmillaan tulla yhteiskunnallinen oingelma. Olen täysin samaa mieltä!

Mutta työväen- ja kansalaisopistot ovat kiitettävästi perustaneet titekonekursseja senioreille, ja ne lähtevät ihan nollasta. Täällä meillä Turussa on joukko koulutettuja "tuutoreita" eli ohjaajia taikka avustajia, miten sen nyt haluaa sanoa. He ovat itsekin seniori-ikäisi'ä ja tekevät käsittääkseni vapaaehtoistyötä. He osaavat edetä hitaasti, ymmäräväisesti ja perusteellisesti, eivätkä he hermostu, jos joku ei ymmärrä mitä tarkoittaa "paina Ctrl + b".

Mielestäni ET-lehdellä on tärkeä tehtävä: korostaa tietokoneen perusteiden hallintaa. Sitä vaatii nimittäin tulevaisuus, vaikka kuinka oltaisiin muutosvastaisia!

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa.Se energia,mitä tuhlataan vakuutteluun ettei ikinä opi tai osaa,jos se käytettäisiin vakuutteluun,että varmana minä sen opin,niin kyllä se omaksuminenkin olisi paljon helpompaa.Kansalaisopiston kursseilta ja aikuiskoulutuskeskuksesta minäkin aikoinaan etsin kursseja ja suoritin tietokoneen ajokortteja.Nyt käytän konetta työkseni,enkä osaisi ollakaan enää ilman sitä.Kuulin,että eräs 80v.rouva oli kanssa käynyt tietokonekursseilla ja nyt hän kirjoittelee sähköpostia lapsenlapsilleen Australiaan ja on erittäin tyytyväinen,kun voi heihin olla yhteydessä reaaliajassa.Rohkeasti vaan mukaan.Pyytäkää vaikka nuorisoa neuvomaan ensin alkeet,kyllä se siitä lähtee.Ensimmäinen päivä se on hirressäkin vaikeinta. T: Marjutti

Vierailija

Niin, mikä hyvä ja edullinen yhteydenpitokeino sähköpostittelu onkaan. Sittenkin, kun en enää jaksa köpitellä postilaatikolle, tai kun liukkaat kelit ovat esteenä, voin mukavasti pöytäni äärestä olla yhteydessä toiselle puolen maailmaa. Se on tosiaan tiedonvälityksen vallankumous. - Itse olen ollut siinä onnellisessa asemassa, että olen saanut opetella tietokoneen käyttöä omaan tahtiini (eli etanan vauhtia), kun tietokone on ensin hankittu lapsille.
Heiltä sitten olen vuosien mittaan saanut neuvot, yksi poika on ammatikseenkin ollut atk-tukihenkilö. Nyt osaan hoitaa tärkeimmät asiani, vaikka paljon olisi vielä oppimista. Nämä nykyiset taidot toistaiseksi kuitenkin riittävät minulle.

Vierailija

Olen samaa meltä, että nykyaikana jää kaikesta kehityksestä jälkeen, ellei opettele käyttämään tietotekniikkaa. Kuta aikaisemmin aloittaa on tietysti parasta, mutta kyllä perusasiat oppii vanhempikin. Onneksi nyt saa useimmissa kaupungeissa myös vertaistukea opiskeluun.
Olen huomannut monen turhaan pelkäävän, että koneen kanssa voi tehdä virheitä ja kone menee rikki. Se on kuitenkin minimaalisen harvinaista ja toivoisinkin, että moni jättää turhan arkailun. Hinnatkin ovat nykyisin jo kohtuullisia koneilla ja yhteydet toimivat "mokkuloilla" myös syrjäseuduilla, vaikkapa mökillä.
Itse olen aikoinaan joutunut töissä koneita käyttämään ja voin vakuuttaa, ettei se todellakaan vaadi mitään erikoistaitoja.
Joten yritetään saada kaikki tuttavat ja ystävät ajan tasalle, on paljon helpompi pitää yhteyksiä myös kauempana asuviin ystäviin. Vaikkapa sähköpostilla, messengerilä tai skypellä.

Vierailija

Oppia ikä kaikki.
Olen niin tykästynyt tietsikkaani ihan tiedonhakuvälineenäkin.
Ristikoitakin ratkoessa jos joku kiikasta niin netistä löytyy kyllä puuttuva sana niin ja ainakin Avun ristikoitakin voi netissä täytellä.
Totuuden nimissä kyllä minulla vielä olisi paljon uutta opittavaa minä kun tuppaan tekemään kaiken sieltä vaikeimman kautta mutta aina sitä jotain uutta oppii ja saa ahaa elämyksiä.

Atetu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen melkoisen "raakile" vielä näissä nettijutuissani mutta kiitos hyvästä kannustuksesta eiköhän se tästä pikkuhiljaa ala jotenkin luistamaan.
Kertaus on opintojen äiti.

Vierailija

Kun näköni on viime vuosina heikentynyt, olen joutunut jättämään pienitekstisten kirjojen ja lehtien lukemisen vähemmälle. Mutta tietokoneen monitorilta on lukeminen helpompaa, kun se on valaistu, ja tekstin voi säätää isoksi. Kieliäkin voi opiskella, esim. ulkomaalaisten lehtien nettisivujen kautta. Se on rikkautta, jos mikä.
Ristikkojen ystävänä minäkin etsiskelen palkintoristikot esiin. Pitkän harjoittelun jälkeen olen jopa saanut täytettyä vieraskielisiä ristikoita, esim. Aftonbladet sekä Kommunalarbetaren, Nerikes Allehanda, webbkryss.nu , ja mitä kaikkia niitä mahtaakaan olla. Isken kimppuun, jos täyttäjille arvotaan palkintoja.

Vierailija

Näin sitä pikkuhiljaa aloiteltiin kirjoittelemaan netissä.Kaikki kilvan kehuen,kuinka hyvä yhteydenpitoväline tämä netti onkaan.Ja onhan sitä tultu sinuksi tämän koneen kanssa,joka alkaa olemaan jo arkipäivää monelle.
Minä en enää tulisi toimeen ilman tätä välinettä.Miten mukavaa onkaan maksaa laskut kotikoneelta,pitää yhteyttä ystäviin ja lapsenlapsiin,sekä lukea juttuja ja uutisia reaali-ajassa ympäri maailmaa.
Viimeisin oppimani asia on kuvien lataus.Ja muistikorttikin on hyvä väline jne. jne...

Vierailija

Yhteen aikaan olin aika innokas ostamaan ristikkolehtiä.
Nyt tulee ratkottua ristikoita netissä, tai tulostan itselleni paperille ja täyttelen iltani ratoksi.
Netti on oiva konsti hankkia tietoja kaikenlaisiin pulmiin ja kysymyksiin.

Ennen kävin kirjastosa tutkimasssa tietokirjoja, nyt voin saada omalta koneelta samat tiedot.
Näin liukkaalla kelillä on hyvä kun voi hoitaa joitakin asioita netin kautta, eikä ole pakko lähteä
liukastelemaan luitaan rikki :)
Löysin myös paljon jumppaohjeita ja videopätkiä.
Vaihteeksi voimistelen niitten mukaan,kun en ulos uskalla mennä.

Reseptejä ruuanlaittoon ja leivontaan löytyy myös netistä valtavasti.
Todettu keliakia sai minut ensin ymmälleni, mitä söisin, mutta netistä löytyi siihenkin neuvoja :D

Vierailija

Tietokone on minun päivieni pelastus.Kun ei pääse kunnola liikkumaan,niin se on todellinen apu kaikenlaisten asioiden hoitamisessa.En kyllä enää pärjäisi ilman sitä.

Vierailija

On tämä tietokone kätevä.Aluksi olin vastaan,pidin vaan nuorten hömpötyksenä.Nyt kun olen oppinut käyttämään tätä konetta ja varsinkin kirjoittelemaan sähkö-postia,niin olen tosi iloinen.Voin kirjoitella ulkomailla asuvalle lapselleni kuulumisia ja hän vastaa melkein samantien.
Luen täältä myös paljon uutisia ja poika on luvannut neuvoa pankki-yhteydet.Eipä tarvi mennä enää pankkiin jonottamaan.

Vierailija

Älkää nyt hei viitsikö heittäytyä tyhmäksi. Meitä on paljon minunikäisiäni ja vanhempiakin, jotka on käyttäneet nettiä iät ajat. Itse ekan kerran 90-luvun puolivälissä, tosin siellä ei silloin paljon mitään ollut, mutta parin vuoden päästä jo enemmän. Kyllä niitä oli jo silloin ihmisiä, jotka oli kuusissakymmenissä ja homma sujui, nyt monet niitä taitavat lykätä koiranputkea. Eikä me olla ammatiltamme mitään it-alan ihmisiä, ne on tietysti erikseen.

Vierailija

Ja paljon on ihmisiä,joilla ei ole tietokonetta,
eivätkä osaisi sitä käyttää ilman opastusta.....

Onkin ollut isoäitinä kiva saada tietsikkaohjausta 12-vuotiaalta :D
Kivaa oli ja mummo oppi paljon!

Ohjaava 12-vuotias velä kommentoi:
Sä oot hyvä oppimaan ,mummi. :)
Sähköposti kulkee jo mukavasti,ja vastauksen saa pian.
ei tarvitse odottaa vastausta "etanapostista" kuten ennen.

Vierailija

Niinpä maailma muuttuu, muksuilla on lumilinnaankin pinkoodi ja kaksivuotiaat sanovat lähettävänsä tekstarin isille. Kummissaan saa kuunnella tätä touhua. Mallia seurataan tarkkaan ja mitäpä pienet muuten oppii kun apinoimalla vanhemmilta.Eipä tuo pahasta liene. Kyllä sitä on ennakkoasennetta vielä paljon, tietokoneen käyttöön joillakin.Iso apu moneen asiaan, varsinkin pankkiasiointiin ehdoton peli.Eikä kaikkia mahdollisuuksia osaa edes kuvitella käyttävänsä.Pikkusen kerrallaan löytää uutta, sepä on mukavaa. Jatketaan me mummit ja ukit,papat ja mammat oppimista , eikös vaan. Hyvää alkanutta vuotta kaikille!

Vierailija

Lainaus:

Älkää nyt hei viitsikö heittäytyä tyhmäksi. Meitä on paljon minunikäisiäni ja vanhempiakin, jotka on käyttäneet nettiä iät ajat. Itse ekan kerran 90-luvun puolivälissä, tosin siellä ei silloin paljon mitään ollut, mutta parin vuoden päästä jo enemmän. Kyllä niitä oli jo silloin ihmisiä, jotka oli kuusissakymmenissä ja homma sujui, nyt monet niitä taitavat lykätä koiranputkea. Eikä me olla ammatiltamme mitään it-alan ihmisiä, ne on tietysti erikseen.

Ei olla tyhmiä ei. Nykyaikana tietsikka kuuluu jokapäiväiseen elämään. Olisi tosi törppöä jonottaa pankissa maksaakseen laskut. Nyt vaan tietsikalla hoituu tuollaiset asiat. Lentoliput, teatteriliput jne. voi tulostaa suoraan kotikoneelta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat