Minkäs kirjan sinä luit viimeksi?

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen hurahtanut Peter Jamesin dekkareihin. Suosittelen niitä teille, jotka pidätte analyyttisistä, loppuun asti jännittävistä kirjoista, joien eteen on tehty valtava työ. Kaikki PJ:n kirjat alkavat sanalla kuolema. Olen lukenut niitä nyt viisi putkeen ja aion lukea kaikki suomeksi ilmestyneet. Tarttukaa ihmeessä Jamesin kirjoihin, kun niitä näette. Kuolema katsoo kohti esimerkiksi on oikein luettava.

Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Luen tällä hetkellä, kuin usein muulloinkin runoutta. Eri kirjoittajien, eri tyylisiä tekstejä.

Nyt on menossa tosi mielenkiintoinen Portugalilainen Fernando Pessoa (1888-1935) Hän kuuluu päätyneen vuosisadan omalaatuisimpiin  ja kiinnostavimpiin runoilijoihin.

Hän oli erittäinkin tuottelijas kirjailija. Monipuolisia lahjojaan ja kiinnostuksiaan Pessoa toteutti erikoisella tavalla. Vuosien kuluessa hän kehitteli kolme runoilijahahmoa: stoalaisen Alberto Caeiron, epikurolaisen Riccardo Reisin sekä romanttisen laivanrakennusinsinöörin Alvaro de Camposin. Heille Pessoa kuvitteli taustatiedot. Kukin heistä kirjoitta omanlaistaan lyriikkaa.

neljäntenä heidän rinnallaan runoili myös Fernado Pessoa - niminen kirjoittaja. Tämä teos jota olen kuukauden päivät jo edestaas lukenut on -En minä aina ole sama- ja suomentaja oli Pertti Saaritsa

Tuo kirja sisältää noiden jokaisen tekstejä. Kirjan ensimmäinen luku on Pessoan  Järjetön hetki/ ensimmäinen säkeistö:

Vaitiolosi on laiva jonka purjeet hulmahtelevat...

Viireissä leikkii heikko tuulenhenki, sinun hymysi...

Ja vaitelias hymysi on portaikko ja tikkaat

joita kuvittelen nousevani kohti jotain paratiisia...

-valone-

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

"Ollaksesi suuri pane kaikki mitä olet pienimpäänkin mitä teet,

älä mitään itsessäsi liioittele, äläkä mitään sulje pois.

Ole kaikki kaikessa. Kuu mahtuu joka lampeen,

koska se loistaa niin korkealta."

Tämä Fernando Pessoan viisaus on minulle hyvin tärkeä. Hän oli tavattoman viisas, oman aikakautensa neroja. Tartun Pessoan tuotaantoon taas, kun talviajan pimeys syöksyy päälle. Teen tulet uuniin ja kynttilöihin ja istun lukemaan ja nauttimaan olostani.

Vierailija

Miksi tämä ketju on matkat palstalla? Onko tarkoitus keskustella matkusteluun liittyvistä kirjoista?

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Luulen että aloitus on tullut vahingossa Matkat osiolle mutta ei kai tuo mikään maailmaa kaatava erehdys ole. Aihehan on varsin kiinnostava.

Itse olen lukenut viimeksi Päivi Alasalmen Joenjoen laulun. Kolme saamelaistarinaa jotka kulkevat kolmessa eri aikatasossa. Saamelaistyttö Sorulan tarina sijoittuu 1500 luvulle, seuraavana on kertomus 1800 luvulla eläneestä saarnaaja Lars Levi Laestadiuksesta ja viimeisenä nykypäivään sijoittuva Sami Uddaksen tarina. Maagista kerrontaa varsinkin ihmiselle jota on aina kiehtonut Lappi ja saamelaiset. Olen pitänyt Alasalmen aikaisemmistakin teoksista, varsinkin kirja Vainola piti minua tiukasti otteessaan.

Vierailija

Sarmuusa1 kirjoitti:

"Ollaksesi suuri pane kaikki mitä olet pienimpäänkin mitä teet,

älä mitään itsessäsi liioittele, äläkä mitään sulje pois.

Ole kaikki kaikessa. Kuu mahtuu joka lampeen,

koska se loistaa niin korkealta."

Tämä Fernando Pessoan viisaus on minulle hyvin tärkeä. Hän oli tavattoman viisas, oman aikakautensa neroja. Tartun Pessoan tuotaantoon taas, kun talviajan pimeys syöksyy päälle. Teen tulet uuniin ja kynttilöihin ja istun lukemaan ja nauttimaan olostani.

Fernando Pessoan hahmo Richardo Reis kirjoittaa:

Ollaksesi suuri, ole kokonainen: älä mitään

itsessäsi liioittele äläkä sulje pois.

Ole täydesti joka asiassa. Pane kaikki mitä olet

pienimpäänkin mitä teet.

Niin kuin koko kuukin mahtuu joka lampeen

koska se loistaa korkealta.

14.2.1933

Vierailija

" Kuukin mahtuu joka lampeen koska se loistaa korkealta." 

Totta. "Korkealta loistavan" huomaa näilläkin palstoilla. Hyvin usein.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Fernando Pessoan yllämainitusta viisaudesta on monta suomennosta ja jotkut niistä on mainittu Ricardo Reisin, hänen yhden hahmonsa kirjoittamaksi.

Mökin muori, olen lukenut kaikki Päivi Alasalmen kirjat ja viehättynyt niistä. Tapanani on tarttua jonkun kirjailijan tuotantoon ja ahmia kaikki hänen kirjoittamansa kirjat perä perää. Välillä luen historiallisia tekstejä, toisinaan elämänkertoja sekä matkakirjoja. Rauli Virtasen tutotantoon olen tutustunut ja tykästynyt. Dekkareihin kuitenkin tartun usein, niiden vauhdissa unohtuu kaikki muu.

Vierailija

"Fernando Pessoan yllämainitusta viisaudesta on monta suomennosta".

En löytänyt suomentajaksi klo. 20:07 tekstille muuta kuin tuon .. Pertti Saaritsa

Olisi aivan kaunista jos lainaus olisi oiken. Mitä siitä tulee jos merkkimiesten sanomat väännetään itselle sopiviksi!

Anna Pusu

Matkakirjailijoista ylitse muiden on Paul Theroux. Hän kirjoittaa kiehtovaan tyyliin omatoimisesta junamatkailustaan ympäri maailman. Olen lukenut hänen kirjansa: Suuri junamatka (junalla Turkista monien Kauko-Idän maiden kautta Japaniin), Brittein saarten ympäri junalla ja jalkaisen sekä Junalla halki Kiinan. Näitä kirjoja kun lukee niin tekee mieli ostaa seniori interrail-lippu ja eikun menoksi. Vielä on suunnittelutasolla mutta ehkä jonain päivänä.

katrinka
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen pitkän aikaa lukenut melkein pelkästään dekkareita. Nyt minulla menee vaihteeksi rakkausromaani,  Robert James Wallanderin Hidas valssi. En muista mikä oli edellinen lukemani romaani koska luen vain iltaisin sängyssä ja nukahdan muutaman sivun jälkeen riippumatta siitä millainen kirja on.

Tämä on hyvä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

" Kuukin mahtuu joka lampeen koska se loistaa korkealta." 

Totta. "Korkealta loistavan" huomaa näilläkin palstoilla. Hyvin usein.

Astu lampeen ja laita suu umpeen!

Kyllä se kuu valaisee niin sinut kuin lumpeen.

Vaan kateus vie lammesta kalatkin, 

että nouse nopsasti ylös kun tulet valaistuksi.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Heeii, vierailija 13.10.klo 12.15, olen lukenut monta suomennosta eri kokoelmista, tarkoittavat samaa, mutta ovat hieman erilaisia. Tästä on varmaan ihan turha taittaa peistä. Jatketaan.

Iskeydynpä kiinni Pault Theoruxin kirjaan, kiitos sinulle vinkistä. Katrinka, lukemaasi kirjaa jahtaan myös.

Kysyn teiltä, kirjojen ystävät, oletteko lukeneet Ronald Ruutelin kirjaa Atarma? Se on eestiläisen kirjoittajan teos, mielestäni Neuvvostoliittoa jonkun verran nöyristelevä kuvaus erään karkotetun vankeusajasta Siperiassa. Luin sitä viehtyneenä ja halusin tekstin jatkuvan loputtomiin. Etsikää käsiinne ja lukekaa. Suosittelen lämpimästi.

Tällä vuosituhannella voin varmaan jo kertoa, että asekätkentä täällä itärajan pinnassa oli yleistä. Sodan kokeneet miehet ja naiset myös kokivat Neuvvostoliiton olevan edelleen uhka, joten kaikki piilottivat hallussaan olevia aseita. Tiedän jo edesmenneiden sukulaisteni toimineen niin. Isäni ystävä lähti ylittämään rajaa vuonna - 47, koska heidän latonsa alle oli piilotettu paljon aseita. Hän jäi kiinni ja joutui pakkotyöhön Siperian suolakaivokseen kahdentoista vuoden ajaksi. Hän pääsi vapaaksi ja meni lähelle Mustaamerta, jossa tapasi  siellä saksalaissyntyisen Marian ja avioitui. Ihmeen kaupalla perhe pääsi Suomeen ja he asettuivat asumaan lakkautetulle meijerille. Heille syntyi kolme poikaa kotimaassa, vanhin näki päivänvalon idemmässä.  Kunnioitin aina heitä, isän ystävä kantoi hänet hautaan muiden ystävien kanssa. Harmi, ettei kukaan ehtinyt kirjoittaa heidän tarinaansa kirjaksi. Olen hyvin kiinnostunut ihmisistä, jotka joutuivat pakkotyöleireille Siperiaan tai niille alueille. Jos tiedätte näitä kertomuksia, kertokaa niistä.

Vierailija

Sarmuusa1 kirjoitti:

Iskeydynpä kiinni Pault Theoruxin kirjaan, kiitos sinulle vinkistä. Katrinka, lukemaasi kirjaa jahtaan myös.

Kysyn teiltä, kirjojen ystävät, oletteko lukeneet Ronald Ruutelin kirjaa Atarma? Se on eestiläisen kirjoittajan teos, mielestäni Neuvvostoliittoa jonkun verran nöyristelevä kuvaus erään karkotetun vankeusajasta Siperiassa. Luin sitä viehtyneenä ja halusin tekstin jatkuvan loputtomiin. Etsikää käsiinne ja lukekaa. Suosittelen lämpimästi.

Tällä vuosituhannella voin varmaan jo kertoa, että asekätkentä täällä itärajan pinnassa oli yleistä. Sodan kokeneet miehet ja naiset myös kokivat Neuvvostoliiton olevan edelleen uhka, joten kaikki piilottivat hallussaan olevia aseita. Tiedän jo edesmenneiden sukulaisteni toimineen niin. Isäni ystävä lähti ylittämään rajaa vuonna - 47, koska heidän latonsa alle oli piilotettu paljon aseita. Hän jäi kiinni ja joutui pakkotyöhön Siperian suolakaivokseen kahdentoista vuoden ajaksi. Hän pääsi vapaaksi ja meni lähelle Mustaamerta, jossa tapasi  siellä saksalaissyntyisen Marian ja avioitui. Ihmeen kaupalla perhe pääsi Suomeen ja he asettuivat asumaan lakkautetulle meijerille. Heille syntyi kolme poikaa kotimaassa, vanhin näki päivänvalon idemmässä.  Kunnioitin aina heitä, isän ystävä kantoi hänet hautaan muiden ystävien kanssa. Harmi, ettei kukaan ehtinyt kirjoittaa heidän tarinaansa kirjaksi. Olen hyvin kiinnostunut ihmisistä, jotka joutuivat pakkotyöleireille Siperiaan tai niille alueille. Jos tiedätte näitä kertomuksia, kertokaa niistä.

Vierailija

Hyvää huomenta!

Miksi tekstini poistettiin.

Oliko jotakin väärää siinä että kerroin lukevan ja katselevani Andy Rileyn Pupujen uusi itsemurhakirja?   v.2010  Suomentanut  Maija Paavilainen.."Rileyn puput edustavat kieroa ja mustaa huumoria parhaimmillaan". Kirjoittaa Salon seudun sanomat!

Englanninkielinen alkuteos Dawn of the Bunny Suicides . Painettu Porvoossa Bookwel oy.

Tuleeko ihminen paremmaksi lukemalla jotakin joka yleisesti ja ahdasmielisesti hyväksytään. Monelle kirjoittajalle täällä tekisi hyvää katsoa oman napansa ulkpuolelle, voisivat oppia vielä elämästä enne kuoleemaa jotakin tärkeää. Kuka tahansa sanataiteilija lukee mitä tahansa, on väärin, että täällä luokitellaan mitä sopii lukea ja mitä ei. -valone-

Vierailija

Sain just luetuksi Laila Hirvisaaren kirjan Minä,Katariina. 600 sivua historiaa ja fiktioo. Lukihan tuon vaikk ei ollutka parasta Hirvisaarta. Lukemiseen meni monta viikkoo.

Minkä ihmeen takii tän ketjun alotusta on peukutettu alas yli sata kertaa? Hirveesti näkee joku vaivaa osottaakseen mieltä tai jotain?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat