Onko sinullakin tämä haluttu sisustustekstiili? Näin tunnistat arvokkaan ryijyn

Varkautelainen Tuomas Sopanen, 70, kerää ryijyjä. Hänellä on 451 ryijyä, joista suurin osa on ostettu huutokaupoista. Hän antaa vinkkejä siitä, mistä tunnistaa arvokkaan ryijyn ja toisaalta sellaisen, jolla on vain tunnearvoa.Lue koko juttu

Onko sinullakin tämä haluttu sisustustekstiili? Näin tunnistat arvokkaan ryijyn

Kommentit (7)

Bigue

Ryijysi ovat todella kauniita. arvostan keräilyäsi. Minulla on ryijy jossa on vuosiluvut vasemmassa yläkumassa 1788 oikeassa 1455, missä saiin arvioitua sen

Vierailija

Ryijypalvelu-RP Oy on Suomen ainoa vain ryijyihin keskittyvä liike. Ryijypalvelu-RP Oy myy sekä ammattikutojan tekemiä ryijyjä että tarvikepaketteja, joilla Maija ja Matti Meikäläinen tekevät itse. Jotkut heistä hyvinkin professionaalisesti, toiset harjoittelevat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
eevuska

mistä voisib kysyä, onko mun isoisoäidin kotka ryijyllä jotain arvoa. se on oikein hyvässä kunnossa, siinä on pellava hapsut ja se on hyvin kaunis.

Petetty

Huusin Helanderin huutokaupasta värjäytyneen (ei kerrottu kohteessa) "metsässä palaa" ryijyn. Pystyykö valkoiset lankat valkaista jotta punertava väri poistuu ja tulevat alkuperäisiksi?

Ryijyt kunniaan

Keräilijä-Tuomas sanoo jossain haastattelussa tarvikepaketin mukaan tehtyjä ryijyjä piraateiksi, vaikka niitä malleja myydään näissä ryijyjen suunnittelufirmoissa. Piraatit ovat LAITTOMIA KOPIOITA!!!!! Itse tehdyt ryijyt eivät ole laittomia kopioita!!

Vierailija

Oman kummitädin kutoma, iso ja kuin uusi, huolimatta muutaman kymmenen vuoden iästä.  Mutta täti olikin kudonnan ammattilainen. Kutoi sellaisia mattojakin, että oksat pois.

Pesettänyt olen ryijyni, joka kellekään muulle ei perinnönjaossa kelvannut,  kemiallisessa pesussa pari kolme kertaa muuttojen yhteydessä.

Aina surettaa näiden kädentaitajien työn aliarvostus, kirpputorit ovat täynnä mestarillisia käsitöitä pilkkahintaan. Onneksi trendi näyttää olevan, että nuoret arvostavat vanhaa, kai se johtuu kertakäyttökulttuurin keskellä elämisestä. 

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat