O.Sjöstrand, tiedätkö taiteilijasta?

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Hallussani on kaksi maalausta. Taiteilija on O.Sjöstrand 1919 (tai 1929). Toinen maalaus esittää huuhkajaa? pesässään ja toinen on aamuinen? järvimaisema. Taulut ovat olleet jo lapsuuteni mummolassa. Mahdollisesti ne ovat olleet jo isovanhemmillani Soanlahdella?
Löytyykö mitään tietoa taiteilijasta? Onko sinulla mahdollisesti saman taiteilijan maalauksia kotonasi? Kaikki tieto olisi tervetulluttu.

Kommentit (12)

Vierailija

Meilläkin on kaksi kyseisen taiteilijan maalausta. Toinen on kahta kotkaa jäniksen raadolla kuvaava maalaus, jonka on signeerannut O.Sjöstrand -31. Toinen esittää kahta hirveä, jotka ylittävät syksyistä suota; tämä työ on sineerattu nimellä O.Sarasjärvi.

Mieheni on kuulut, että taiteilija on syntynyt Kuopiossa ja ollut taidemaalari Matti Karppasen oppilas; maalannut Sarasjärvi-nimisenä. Myöhemmin hän on muuttanut Ruotsiin ja muuttanut nimensä Sjöstrandiksi. Muuta tietoa meillä ei taiteilijasta ole. Internetistä en ole löytänyt mitään, joten meitäkin lisätiedot taiteilijasta ja hänen tuotannostaan kiinnostaisivat.

Vierailija

Hei,
kiitos tosi paljon vastauksestanne. Näköjään taiteilija on maalannut lähinnä eläimiä. Kysyin eräästä lehdestä (kysy asiantuntijalta) maalauksestani ja sen arvosta. Sain vastauksen, että mahdollisesti ruotsalainen taiteilija... ja maalauksen arvoksi n. 400 euroa. Nyt tämä teidän vastauksenne antaa paljonkin lisätietoa, jatkan siis tiedusteluani. Tiedättekö te, oliko taiteilija mies vai nainen? Kehystytin yhden hänen maalaamansa taulun (maisema-aihe) uusiksi ja takaa löytyi muuman sanan mittainen kirje (vähän niinkuin kaipauskirje)!
Terveisin ja kerran vielä, kiitos

Vierailija

Hei,

minulla on myös kyseisen taiteilijan työ vuodelta 1928. Taulu esittää ruukkukasvia ja hedelmä-asetelmaa. Oletteko saaneet tietää lisää taiteilijasta? Minuakin kiinnostaisi kovasti.

Vierailija

Taiteilija O. Sjöstrand oli mies nimeltään Teodor Oskar Sjöstrand (20/9 1906 - 15/1 1976). Hän syntyi ja eli ensin Suomessa mutta muutti sitten Tukholmaan/Ruotsiin. Hän oli aikonaan
Bruno Liljeforsin oppipoika. Hän maalasi siis enintään eläimiä luonossa, mutta Hän on kansa koristemaalannut suomalaisia kirkkoja.

Vierailija

Anteeksi - minun Suomenkieli oli/on vähän huono edellisessä vastauksessa. Olen Ruotsista (syntynyt täällä) ja O. Sjöstrand on/oli minun ukki. Hän siis ei ollut oppipoika Bruno Liljeforsin luonna - Bruno oli hänen malli ja inspiraatio taiteilija. Mina olen tietysti tosi kiinostunut valokuvista mitä ukkini on maallanut. Ja jos joku muu tietää enemmän histooria hänen taiteilija työsta.

Vierailija

Korjaus entistestä vastauksesta: velini nyt sanoo että ukkini Oskar Sjöstrand OLI Bruno Liljeforsin oppipoika Tukholmassa.

Vierailija

hei, hiukan on aikaa vierähtänyt, mutta lisää viestiä taiteilijaan. Jos kyseessä on ukkisi, niin tiedätkö hänestä, että vaikuttiko hän joskus Kuopiossa ja onko sukunimi joskus ollut Sarasjärvi?
Minulla tosiaan kaksi hänen tauluaan ja maisemataulun takaa löytyi kirjelappunen, joka siis mahdollisesti hänen kirjoittamansa. Kenelle kirje tarkoitettu, sitä en tiedä, mutta esim oma mummini kävi aikoinaan kauppakoulua Kuopiossa, olisiko siis mahdollisesti nuorta lempeä ollut siellä?
Kuopion museossa on myös taulu "Hirvenhiihtäjä" ja sen on maalannut v 1938 Oskar Sarasjärvi.

Vierailija

Hei, teen sukututkimusta Sjöstrandeista. Taidamme ruotsalaisen kirjoittajan kanssa olla pikkuserkkuja, Oscar - kirkonkirjan mukaan koko nimeltään Theodor Alfred Oscar Sjöstrand, myöh. Sarasjärvi ja taas Ruotsissa Sjöstrand - oli isoisäni veli. Olisin tietenkin kiinnostunut kaikesta hänen Ruotsin aikaansa koskevasta. Tietoni loppuvat siihen, että hän muutti vaimonsa Aune Marian kanssa Kuopiosta Pielavedelle v. 1941. Minulla on yksi hänen lintumaalauksensa.

Vierailija

Juuri noin, kirsikankukka. Täällä yksi Suomen puolen sukulainen, Oscar oli äitini eno. Otan yhteyttä sähköpostiin.

Sirpa Kuopiosta

Vierailija

Tietääkseni Edvin Bernhard Sarasjärvi (Sjöstrand) 29.5.1898  oli Oskarin veli.

Edvin oli isoisäni. Meillä on muutama Oskar Sjöstrandin maalama maisema- ja pöllötaulu.

Mikko Sarasjärvi

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat