Kaari Utrion mielestä vanhuksia ei tarvitse hoitaa

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Luitteko Kaari Utrion kirjoituksen uudessa ET-lehdessä? Siinä hän sanoo, että vanhuutta on lyhennettävä, ei pidennettävä. Ja että läskit tupakoivat juoppolallimummot ansaitsevat palkinnon, koska kuolevat nopeasti!

Utrion mielestä siis vaikkapa 80-vuotias lievästi dementoinut äitini ei pääsisi lonkkaleikkaukseen, kun se on niin kallista veronmaksajille eikä se kuitenkaan eläisi uuden lonkkansa kanssa kauan.

Ja pah, sanon minä. Kyllä äitini on veronsa tälle yhteiskunnalle maksanut ja ansaitsee kunnon hoitoa!

Kommentit (15)

Vierailija

Kauhistui lukiessani Kaari Utrion kommentit ns kuolemanpillereistä.
Ei ihme että meillä vanhuutta/vanhuksia ei arvosteta tässä yhteiskunnassamme.
Käsittämätöntä kuinka niinkin sivistynyt ihminen voi laukoa suustaa jotain tuollaista.

Vierailija

Olen tähän saakka arvostanut Kaari Utriota viisaana ja älykkäänä kirjailijana. Näköjään viisaus ja älykkyys ei suoraan korreloidu sydämen sivistykseen, empaattisuuteen ja lempeyteen. Ei ihmisen sovi ottaa Kaikkivaltiaan roolia ja antaa päätäntävaltaa elämästä ja kuolemasta. Luulisi historioitsijan itsekin törmänneen tähän asiaan tutkiessaan historiaa. Siitä on karmaisevia seuraamuksia, Hitler, Stalin, Idi Amin ym. raakalaiset ja "puhdistajat". Valitettavasti me ihmiset saamme erilaisia lähtökohtia jo syntymässämme, jotka vaikuttavat läpi koko elämämme. Silloin voi olla seurauksena läski, tupakoiva juoppolallimummo. Se ei kuitenkaan oikeuta ihmistä tuomaroimaan, onko tällaisella ihmisellä oikeus luonnolliseen kuolemaan, vai pitääkö se ennenaikaisesti pillereillä lopettaa. Valitettavasti ihmisen kohtalona niin usein on kärsimys varsinkin loppumetreillä, mutta se ei oikeuta eutanasiaan, eikä varsinkaan toisten siinä auttamiseen.
Ihminen roikkuu erittäin sitkeästi kiinni elämässä ja olen vakuuttunut, että nämäkin henkilöt, jotka eutanasiaa puoltavat, joutuessaan tosi tilanteeseen valita elämä tai kuolema, valitsevat elämän.

Uskalla elää uskalla kuolla!

Vierailija

Luin ko jutun ja en oikein usko Utrion tarkoittaneen ihan sanatarkasti sitä mitä jutussa oli kirjoitettu. Olisiko Utrion tarkoittanut sitä, että nykyisten meidän ikäihmisten on itse ajoissa huolehdittava kunnostamme ulkoilemalla ja hankkimalla virikkeellisiä toimintoja. MUTTA kun sairaus kohtaa, sen hoito on kyllä yhteiskunnan järjestettävä ja äitisi on päästävä hoitoon.

Vierailija

Mahdoinko jo toisaalle kirjoittaa mielipiteeni tästä asiasta, toivottavasti en toista itseäni. Minusta tuntuvat tuollaiset kuolinpilleri-puheet hyvin pahalta. Eikö elämä ole arvokasta loppuun saakka, vaikka sairastuisikin vakavasti? Uskon ja toivon, että tulen saamaan riittävän kivunlievityksen sitten kun sitä tarvitsen. Sitä paitsi joskus tapahtuu ihmeparanemisia, joihin lääkäritkään eivät keksi luonnollista selitystä. Tunnen tällaisia tapauksia, jolloin kuolemantuomion saanut potilas onkin parantunut.
- Jo senkään takia en voisi tehdä itsemurhaa, että lapseni sitten muistelisivat minua ahdistuneina ja itseään syyttäen: Olisimmeko voineet tehdä jotain toisin? Tällaisia turhia syyllisyydentuntojahan kokevat jälkeenjääneet usein, kun joku on päättänyt päivänsä. - Sitä paitsi tällä teollani antaisin mallin lapsilleni (ja muiden lapsille): jos ei elämä maistu, niin siitä vain katkaise se oman käden kautta. - Ei näin missään tapauksessa! Toivoisinkin, että kirjailija ottaisi sanansa takaisin. Mielipidevaikuttajan tulisi ennemminkin jakaa elämänuskoa ja rohkaisua kuin kuolinpilleri-reseptejä.

Vierailija

Johan Kaari Utrio uskalsi heittää jutun! Eutanasia on vaikea asia, mutta joissakin maissa hyväksytty. Kysykääpä vanhuksilta laitoksissa? Mitäpä mieltä he olisivat asiasta? Hoitajana sanon, että monikin haluaisi mieluummin kuolla pois, kuin maata sängyn pohjalla. Kaari Utrion jutussa on myös totuuden siementä!

Vierailija

Totuuden siementä todella on Kaari Utrion mielipiteessä. Mutta, mutta - on tällainen aika mahdoton totetuttaa. Lisäksi siinä vivahtaa joku kovuus ja kylmyys inhimillistä elämää kohtaan. Minkälaista arvomaailmaa tällainen asenne edustaa?

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Äitini kaatui vanhainkodissa ollessaan 90-vuotias, lonkka murtui ja siihen sammui elämänliekki, vaikka hän fyysisesti elikin vielä vuoden sen jälkeen. Tuo vuosi oli yhtä kidutusta, maata märissä vaipoissa sängyn pohjalla. Jos en olisi käynyt syöttämässä häntä, hän olisi päässyt pois jo aikaisemmin, mitä hän itse aina toivoi. Ruoka tuotiin, mutta kukaan ei joutanut syöttämään, lautanen vietiin pois.Tuollainen ei voi olla ihmisarvoista elämää. Jos minulta olisi kysytty asiaa, olisin halunnut hänelle arvokkaamman lähdön ilman muuta. Hänen kuolinvuoteensa äärellä rukoilin että se vihoviimeinen loppu olisi mahdollisimman lyhyt. Kun hän nukkui pois, polvistuin ja kiitin Taivaan Isää, että yksi tuskainen elämä päättyi. Olin hoitanut sairasta äitiäni kotona 11 v ja voin sanoa, että hän sanoi joka päivä, että Jumalamme on hylännyt hänet! Omalle kohdalleni ntoivon poispääsyä silloin, kun itse joudun samaan tilaan tai mieluummin jo hiukan aikaisemmin.
Terveisin yksi joka toivoo pääsevänsä pois saappat jalassa!

Vierailija

Olet oikeassa, kokemuksesta voi puhua asiaa. Olen nähnyt työssäni paljon tätä. Olen sillä kannalla, mitä sairaat vanhukset itse haluaisivat!

Vierailija

Olen todellakin arvostanut Kaari Utriota kirjailijana mutta en enää hän on leimautunut kylmäksi laskelmoivaksi "kuolemanenkeliksi".
Viime aikoina olemme tavantakaa törmänneet lööpeissä samantapaisiin asioihin
Mikäli tällainen "kuolemanpilleri" hirviö jo sananakin ,otettaisiin käytäntöön lisäisi se tuskaa ja ahdistusta ei suinkaan vähentäisi sitä.
Vanhuksemme ovat ansainneet hyvän hoidon ja arvokkaan kuoleman eikä se suinkaa ole itseltään hengen riistämistä.
Nyt kohutaan näistä vaalirahaasioista , mikä sinänsä on oikein jotta äänestäjille vihdoinkin selviää se mittaamattoman korruption määrä mikä täällä lintukodossamme vallitsee ja näyttää olevan yleinen käytäntö.
Tulla rahalla on mitä ilmeisemmin "ostettu" lahjoittaja taholle mieleisiä päätöksiä politiikassa.
Vanhuksille ja vähäosoisille ei rahaa riitä.

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kiitos Anonyymi vastauksestasi. Hyvä että joku voi ymmärtää minunkin käytännön kokemusta. Vielä voin lisätä, että noiden vuosien aikana olin itse monta kertaa niin väsynyt että olisin itse ollut halukas lähtemään pois täältä maailmasta. Yöllä heräsin heti kun äiti yritti kääntyä sängyssään, vaikka nukuinkin viereisessä huoneessa.
Nyt olisi aikaa itsellekin, mutta sairauksien kanssa ei tahdo enää jaksaa ajatella paljon muuta kuin päivästä toiseen selviytymistä. Tuskien kautta tie vie eteen päin...
Rentouttavaa viikonloppua kaikille tänne tuleville! Hymyillään kun satutaan!

Vierailija

Hyvät keskustelijat,
olen kirjoittanut ja puhunut vanhuuden historiasta ja vanhusten ihmisarvosta vuosikaudet. Poliittiset päättäjät ovat takavuosikausia lakaisseet maton alle tunnetut epäkohdat. Uuden tutkimukset ilmestyessä kuulin taas tutun lauseen: Olemme tietoisia! Eikä sitten muuta. Tämän vuoksi päätin kerrankin sanoa niin kovasti, että varmasti kuuluu.
Ilmeisesti osa lukijoista todella kuvitteli minun haluavan tappaa kaikki yli 70-vuotiaat. Sellaista en osannut mitenkään odottaa. Yliarvioin yleisön kyvyn lukea satiiria, joka oli tarkoitettu herättämään julkisen vallan haltijat. Se oli minun virheeni, jota pahoittelen.
En halunnut pelästyttää enkä loukata ketään. Tuskin kukaan sellaista uskookaan, jos tuntee historiani. Niin kolumni kuin haastattelukin kritisoi yhteiskuntaa, joka piittaa vain tuottavista yksilöistä.
Toivottavasti poliitikot eivät nyt voi haudata vanhusten hoitoa virastojen takahuoneisiin. Jonkun täytyy asettaa itsensä alttiiksi. Olen aika usein saanut lapioida lunta tästä tuvasta naisten ja lasten hyväksi. Tasan 25 vuotta sitten ilmestyi Eevan tyttäret -teos. Paheksunnan tasaantuminen kesti yli kaksi vuotta.
Toivotan kauniita syyspäiviä kaikille lukijoille,
Kaari Utrio

Vierailija

Luin ko jutun ja en oikein usko Utrion tarkoittaneen ihan sanatarkasti sitä mitä jutussa oli kirjoitettu. Olisiko Utrion tarkoittanut sitä, että nykyisten meidän ikäihmisten on itse ajoissa huolehdittava kunnostamme ulkoilemalla ja hankkimalla virikkeellisiä toimintoja. MUTTA kun sairaus kohtaa, sen hoito on kyllä yhteiskunnan järjestettävä ja äitisi on päästävä hoitoon.
Luullakseni edellinen kirjoitus osui aika oikeaan. Miksei pillerikin olisi paikallaan, jos henkilö itse sitä henkilökohtaisesti haluaa. Ihmetyttää lääketiede, joka on kehityksellään onnistunut pitämään ihmiset aina vaan pitempään elämässä, mutta jokin asia on jäänyt huolehtimatta, koska vanhukset jätetään makaamaan laitoksiin vaipoissaan nälkäisenä. Ehkä on syytä katsoa itsekunkin peiliin.

Vierailija

Hyvä Kaari! Kolumnisi oli todella mainio. Ei tullut mieleenikään, että todella tarkoittaisit sen sananmukaisesti. Itsekin olen monesti ehdottanut, että valtion tulisi innostaa yli viisikymppisiä juomaan, tupakoimaan ja käyttämään huumeita. Sitten ei tarvitsisi olla huolissaan, mistä eläkerahat, kuka hoitaa suuret ikäluokat jne. Kuulun itse suuriin ikäluokkiin ja alkaa jo todella tämä ikääntyminen huolestuttaa, kun vanhusten hoito on jo nyt aika pahasti hunningolla. Kuinka sitten, kun me olemme n 80-vuotiaita? Silkkaa ilkeyttäni pidän huolta niin fyysisestä kuin henkisestäkin kunnostani, en juo, en polta, en käytä huumeita, yritän parhaani mukaan pitää painoni kurissa. Ähäkutti, valtio ja päättäjät, jos Luoja suo, saatte pitää minusta huolta vielä monta monituista vuotta!

Vierailija

Kiitos Kaari Utriolle äänekkäästä huudosta vanhusten puolesta! Valitettavasti ihmiset ovat tosikoita ja laittavat Utrion sanomaksi sellaista, mitä hän ei sanonutkaan. Mutta tärkeintä on, että asiasta puhutaan.

Viime perjantain Jälkiviisaissa joku keskustelija tokaisi, että huumorintajuttomuus on rikos ihmisyyttä vastaan. Tällä hän viittasi Kivelän kommentteihin. Geriatrin on luultavasti vaikea ymmärtää mustaa huumoria omaa alaansa koskevassa asiassa. Sallittakoon tuohtuminen hänelle.

Olen Kaari Utrion ikätoveri ja ymmärrän täysin hänen huolensa. Pelkään itsekin avuttomuutta ja arvokkuuteni menettämistä. haluan tulla kohdelluksi yksilönä loppuun asti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat