Päivän uutinen

Seuraa 
Liittynyt19.8.2015

Lueskelin noita kirjoituksia ja jotenkin tuntui, ettei niissä varsinainen keskustelu etene, vaikka keskustelupastalla ollaankin. Enimmäkseen ollaan samaa mieltä teeman aloittajan kanssa tai "yhdytään edelliseen puhujaan". Myönnän toki, että suullinenkin keskustelu on vaikea laji ja vielä vaikeampi se on nettipalstoilla. Silloin joutuu kirjoittamaan ja sehän meille suomalaisille on kipuilun ja vääntämisen paikka, sillä ne vanhat kouluajat ja oikeinkirjoitusvaade iskevät päähän. On siis helpompaa olla olematta mitään mieltä kuin tehdä kysymyksiä, ideoida tai esittää vallan omia ajatuksiaan yhteiseen pohdintaa.

Ehdotankin tässä, että laittaisimme näille palstoille jonkin mielestämme huomion arvoisen uutisen tai ajatuksen, josta haluaisimme käydä yhteistä keskustelua. Kaikilla meillä ei ole asuinkumppania tai naapuria puhe-etäisyydellä, mutta nämä palstat kuitenkin ovat kirjoittajien käsillä.

Tämän päivän uutisista minua kiinnosti parin lehden ote, missä kerrottiin yllättäen edullisista tavoista hankkia terveellistä ruokaa, käyttää nahistuneita hedelmiä uusiin ruokiin, vyötärön ympäryksen vaikutuksesta terveysriskiin sekä hunajan parantavasta vaikutuksesta poskiontelotulehdukseen. Alkaako nuoruusihannointi hiipua ja tervejärki päästä esille? Onko kulutushysteria vaihtumassa tarpeellisuuden ymmärtämiseen?

Vielä suuremman pohdinnan kohteeksi nousi epigeneettiset kysymykset. Esim. se, kuinka pitkälle isoäidin elämä vaikuttaa minun geenieni kautta. Pitäisikö odottavien äitien tiedostaa jotain omien tekemistensä vaikutuksesta tulevien sukupolvien elämään?

Mitä muita kysymyksiä teille on noussut ja mitä miletä olette noista nostamistani aiheista?

Nuo lienevät heikkoja signaaleja, mutta kuitenkin itusia.

Kommentit (1)

Vierailija

Tuli mieleen noista odottavista äideistä sellainen itsestäänselvä asia, että raskaana olevan pitäisi viettää päihteetöntä elämää. Nykyään ollaan sitä mieltä, että pienikin määrä alkoholia voi vahingoittaa sikiötä. Ikävää on, että juuri herkimmässä vaiheessa eli alkuraskauden aikana moni ei tiedä odottavansa. Siis nuorten naisten ei kannattaisi juoda ollenkaan.
Raskaana ollessa kannattaisi pyrkiä olemaan niin hyvällä mielellä ja stressaantumatta kuin mahdollista - helppo sanoa, vaikea toteuttaa! Ja musiikin kuuntelu sekä lapselle jutteleminen on hyvästä. Terveellinen ravinto on tietysti tärkeää.
Onneksi ei minun odotusaikoinani ollut sikainfluenssa uhkana. Olen kylläkin kokenut yhden keskenmenon toisen epidemian seurauksena.
Vyötärönympäryksen kasvaminen on minulla murheena. Pitäisiköhän ottaa vinniltä lannevanne esiin. Painoindeksi ei niinkään huoleta, olenhan vielä normaalipainoisten luokassa. Mutta pitisikö minun ruvetakin lihotuskuurille - onhan nyt todettu, että lievästi ylipainoiset elävät pisimpään. Joskus minusta tuntuu, etten uskalla avata lehteä/nettisivuja, kun kumminkin taas jostain uudesta terveysriskistä varoitellaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat