"Näitä oireita ei osata yhdistää psoriasikseen" – lue suuri psoriasis-tietopaketti

klo 8:01 | 25.12.2017
Psoriasis ei ole vain ihosairaus, ja päällepäin sitä on hankala huomata. Psoriasisliiton toiminnanjohtaja, VTT Sonja Bäckman valoittaa taudin oireita ja hoitoa kymmenessä vastauksessaan.Lue koko juttu
Kohta 9: "Välttämällä punaista lihaa tai gluteenitonta ruokaa..." Pitäisikö korjata vai tarkoititko todella gluteenittoman ruoan välttelyä?
Märkärakkulainen psoriasis eli PPP, palmoplantaris pustulosis
"Psoriaatikko itse maksaa siis lääkehoidosta riippumatta enintään 612,62 euroa vuodessa." Tämä lause ei pidä paikkaansa. Tuon summan lisäksi tulee tällä hetkellä 2,50 e/reseptilääke (jos on korvattava). Esim. antibiootit ja (perus-)ihovoiteet, lääkevoiteet lisäävät maksuja. Kyllä tulee lähemmäs 1000 e vuosimaksua ainakin minulle. Olen iho- ja nivelpsoriaatikko.
Suosittelisin kokeilemaan lisäravinteita, mm. magnesiumia, D-vitamiinia ja MSM jauhetta. Suosittelisin kokeilemaan myös Valmarinia. Oma näkemykseni on, että kehossa on jonkinlainen epätasapaino (imeytymishäiriö liittyen vitamiineihin ja hivenaineisiin?) jota korjaamaan voi etsiä kokeilemalla maltillisesti yksilöllisiä vitamiini ym. lisiä. Niistä itse huomannut hyviä vaikutuksia.
Lisäisin vielä laajasti eri bakteerikantoja sisältävät probiootit hoitomuodoksi.