Sote sitä, sote tätä,

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

taitaa olla läpimätä... Eino Leinon tyyliä mukaillen.
Tänään marraskuun 6 päivänä , harmaana, sateisena. Vietetään Ruotsalaisuuden päivää, nenäpäivää. Lisäksi Suomi on hallituskriisissä, lainatakseni lehtiä, "Suomi on kuilun partaalla". Ja jälleen kerran , jo kymmenen vuotta jauhettu SOTE syynä.
Eri lähteitä lukemalla, olen yrittänyt päästä edes hieman ymmärtämään tilannetta. Syynähän on valta ja raha. Suurimmat syylliset kriisitilanteeseen ovat Kokoomus ja Kepu. Minun ymmärrykseni mukaan Kokoomus haluaa yksityistää ja sen myötä rahastaa terveydenhuollolla. Kepu haluaa 18 Sotealueen myötä valtaa. Tietysti paljon muutakin liittyy tähän Sotesotkuun.
En tiedä olenko oikeassa.

Hallituksen muodostamisen jälkeen tuntui, että nyt saatiin jämäkkä SSS hallitus. Vaan kuinka on käynyt, mielestäni hallitus on kaikista päätöksistään lipsunut.
Viimeksi eilen, klo 21.00 Sipilä selvällä suomenkielellä ilmoitti, että seuraavaan aamuun asti on aikaa neuvotella. Jos sopua ei synny:"kävelen presidentin puheille". Sopua ei vieläkään ole syntynyt, jälleen lipsuttiin.
Jo tämä ensimmäinen hallituksen esitys, joka koski työläisten palkkojen alennusta, oli täysi katastrofi. Siinä saneltiin AY väelle, tulkaa neuvottelemaan, mutta näin tehdään, palkkoja ja työehtoja heikennetään. Johonkin sekin suurieleinen ehdotus on hautautunut. Ei enää sanelupolitiikka tehoa.
Nyt tulee uutiset, niitä katsomaan.
Ans kattoo kuinka käy...

Kommentit (15)

Vierailija

Hallitus antoi vallan  EU  aikoinaan.  Nyt on vain kuukausien  kysymys kun  EU  ottaa  ohjakset   korjatakseen hallituksen sekoilut.    Malli on  Kreikan.

Vierailija

Entisaikaan oli  selkeätä   ja edullista.   Kylätaajamissa  oli lääkäri   ja vastaanotto   omakotitalossa.   Joskus talo oli  niinsanottu paritalo   joten  lääkäri  asui siinä.  
Eli rahaa ei jaettu  rakennusliikkeelle   eikä kerskarakentamiseen.   Arvatkaapi paljonko  soterahaa   hukkuu  kun esim:  kouvola  pistää  lähes 200 miljoonaa   betonilootiin  missä   joku lääkäri  toimii.   Tuon summan  päälle   tulee  aivan   holtiton  hallintoporukka   että ei enää rahat riitä lääkäreille   ja hoitajille.

Vierailija

Kävisikö vaikka näin, että ruuan hintaa pikkuhiljaa lasketaan, niin kuin on jo aloitettu ja kilpailu on kovaa, kohta vuokrat jäädytetään,  ja halpuutetaan vähän kaikkea ja sen jälkeen tulee palkat tarkistuksen ja lasketaan, koska kaikesta on tingittävä, jotta tämä talous tasaantuu. Mutta niin kauan kun sossut määrittelee, ei mene asiat parempaan vaan kalliimpaan suuntaan. Ja sitä ei kukaan kestä.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mielestäni tein asiallisen ja tämän päivän ajankohtaisen aloituksen. Kommentoin tuntojani hyvin maltillisesti. Miksi sain heti ne normaalit 3 alapeukkua. Miksi?

En yleensä noista peukutteluista välitä, enkä itse niitä käytä. MUTTA nykyisin kaikkiin aloituksiini heti alkuun ilmestyy 3 alapeukkua.

Hyvin vahvasti uskon, että asialla on tämä vuosia kiusannut Rauman trolli, tämä minä, minä mies. Tämä narsisti palstallamme.

En ole vainoharhainen, en vielä pahasti dementoitunut, en ilkeämielinen.

Onneksi omaan vahvan itsetunnon, samalla nöyrän ja empaattisen mielenlaadun. Niitten avulla otan tämän alapeukutuksenkin nöyrin mielin vastaan.

On mielestäni tosi raukkamaista heittää nimettömänä arvostelevia, ala-arvoisia ja herjaavia viestejä kanssakirjoittajia kohtaan. Emme tunne toisiamme, miksi pitää heittää vihakirjoituksia kanssakirjoittajia kohtaan. Klisee, asiat riitelee, emme me kirjoittajat.

Valitettavasti hallitus/sotekriisi jatkuu.

Toivottavasti ensi yö ja neuvottelut tuo ratkaisun.

Hyvää yötä.

Vierailija

Hyvää huomenta! La Mer...ja toisetkin jos otatte vastaan!

Kiitos noista katsauksistasi, ne ovat ajankohtaisia ja elämme jännittäviä aikoja.

Me pahoitamme mielemme noista ala-peukuista, olen huomannut, ja jos minäkin laitan merkkini, pienessä ajassa tulee suuri määrä alapeukkuja. Kun kirjoitan ilman tulee yläpeukkuja, siis täällä on joku joka on nikivihaaja. Ehkä hän ei ole ajatellut seurauksia, jos kaikki tähtensä täältä poistuu, kenelle hän sitten mieltänsä näyttää! Olen ylläpitoa pyytänyt monet ilkeytensä ja ivansa poistamaan ja aika kiitettävästi on toiminut.

Täytyy ajatella peukut vain tekstille jonka kanssa peukuttaja on toista mieltä.

Ei mitään henkilökohtaista.

Vierailija

Alapeukut   on toiminut.   Nikit on lähes kokonaan poissa.   Kun parhaimmillaan  tulee  yli   sata  miikkaa   niin voi olettaa  että joku hengisesti   sairas  niitä  tökkii  tulemaan   ja nauraa hysteerisesti   päälle.

Aikoinaan eräällä  palstalla  oli kaikilla  vakinimimerkki.   Helpotti keskustelua oleellisesti ,   lisäksi oppi  tavallaan tuntemaan  kyseisen  henkilön.  Ehkä se oli ylläpidon yksinäiselle liikaa.   Iso määrä   hyväntuulisia   ihmisiä  rupattelemassa  reissuistaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Alapeukut   on toiminut.   Nikit on lähes kokonaan poissa.   Kun parhaimmillaan  tulee  yli   sata  miikkaa.

Aikoinaan eräällä  palstalla  oli kaikilla  vakinimimerkki.   Helpotti keskustelua oleellisesti ,   lisäksi oppi  tavallaan tuntemaan  kyseisen  henkilön. 

Miksi pitäisi oppia tuntemaan täällä kirjoitteleva henkilönä? Eikö tärkeämpää ole se miten asiansa tekstissään ilmaisee? Ottaa kantaa mielipiteisiin, ei henkilöön, näen tekstistäsi selvästi miksi en minäkään käytä nimimerkkiäni vaikka olen rekisteröitynä ollut alusta asti.

Vierailija

No nin, SOTE näyttää ottaneen aimo harppauksen eteenpäin. Eihän tuo projekti vielä pitkään aikaan ole läpi viety, mutta pääasia että saivat sovinnon aikaan. Hyvä SSS!

Nyt kun vielä saisivat yhteiskuntasopimuksen aikaseks . . . . . .  Mutta voi olla että se on liian iso luu työmarkkinaosapuolille.

Vierailija

La mer kirjoitti:
Mielestäni tein asiallisen ja tämän päivän ajankohtaisen aloituksen. Kommentoin tuntojani hyvin maltillisesti. Miksi sain heti ne normaalit 3 alapeukkua. Miksi?

En yleensä noista peukutteluista välitä, enkä itse niitä käytä. MUTTA nykyisin kaikkiin aloituksiini heti alkuun ilmestyy 3 alapeukkua.

Hyvin vahvasti uskon, että asialla on tämä vuosia kiusannut Rauman trolli, tämä minä, minä mies. Tämä narsisti palstallamme.

En ole vainoharhainen, en vielä pahasti dementoitunut, en ilkeämielinen.

Onneksi omaan vahvan itsetunnon, samalla nöyrän ja empaattisen mielenlaadun. Niitten avulla otan tämän alapeukutuksenkin nöyrin mielin vastaan.

On mielestäni tosi raukkamaista heittää nimettömänä arvostelevia, ala-arvoisia ja herjaavia viestejä kanssakirjoittajia kohtaan. Emme tunne toisiamme, miksi pitää heittää vihakirjoituksia kanssakirjoittajia kohtaan. Klisee, asiat riitelee, emme me kirjoittajat.

Valitettavasti hallitus/sotekriisi jatkuu.

Toivottavasti ensi yö ja neuvottelut tuo ratkaisun.

Hyvää yötä.

La mer harmittelee itseensä kohdistunutta alaspeukutusta. Mielestäni alaspeukuttajat tekevät niin kuin et-netin ylläpito sallii tehtävän.  Ylläpitohan otti uudistuksen myötä sen linjan, että on alaspeukutusmahdollisuus. Ylläpidolle ei riitä, että asiattomat viestit pyydetään poistamaan vaan mahdollistaa sen, että täysin asiallisia viestejä pystyy alaspeukuttamaan. Kuka on siis "syyllinen" aiheetta alaspeukuttava vai taho, joka sallii aiheettoman alaspeukutuksen?

Jossain ketjussa La mer kovasti kehuskeli et-netin verkkotoimituksen vastaavaa, ihan oli saanut vastuksen e-mailiinsa. Kun La mer tuntuu olevan hyvissä väleissä ylläpidon kanssa niin olisiko uuden sähköpostiviestin paikka vai onko "kaikki" sittenkin ihan hyvin?

Vierailija

Niin tekevät ja syyllistävät ylläpidon eivätkä älyä itse ottaa peukuistaan vastuuta. Tämä yhteiskunta on todella holhoava. Vaikka ylläpito mahdollistaa nuoletukset, täytyy nuolettajallakin olla jokin käsitys tekstistä mitä lukee  eikä automaattisesti rätkäse alanuolta, minkä on aina oppinut toiselle tekemään. Olen huomannut monesti, että ihmiset eivät lue kunnolla, silmäilevät ylimalkaan, mutta heillä on kärkevä mielipide toisen akjatuksista jaettavaksi kaiken kansan käännyttämiseksi omaan tahtoonsa. Et ivailemalla La Meriä saa mitään hyvää aikaan, pilaat vain ilmanalaa, joten aukaisen ikkunan ja päästän raitista ilmaa sisälle,menee tuo katkusi samalla ulos,  noin!

Vierailija

klo 23.21   Mutta mikä on alaspeukutuksen perimmäinen tarkoitus? Miksi et.netin ylläpito haluaa, että voi alaspeukuttaa? Mielestäni pelkät yläpeukut riittäisivät. Jos kirjoittaja ei saisi yläpeukkuja niin se olisi merkki siitä, että kirjoituksesta ei pidetä. Alaspeukut luovat negatiiviisuutta, annetaan niitä aiheesta tai aiheetta.

Täällä liikkuu kaikenlaista väkeä, mieleltään sairatakin. Kyllä ylläpidon pitäisi ottaa vastuu siitä, mitä sallii heidän tekevän.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
klo 23.21   Mutta mikä on alaspeukutuksen perimmäinen tarkoitus? Miksi et.netin ylläpito haluaa, että voi alaspeukuttaa? Mielestäni pelkät yläpeukut riittäisivät. Jos kirjoittaja ei saisi yläpeukkuja niin se olisi merkki siitä, että kirjoituksesta ei pidetä. Alaspeukut luovat negatiiviisuutta, annetaan niitä aiheesta tai aiheetta.

Täällä liikkuu kaikenlaista väkeä, mieleltään sairatakin. Kyllä ylläpidon pitäisi ottaa vastuu siitä, mitä sallii heidän tekevän.

Kai he tietävät, että noista nuoletuksista nousee älämölö ja katsovat sen vain suosioksi.

Olen niitä vastaan, koska niillä todella pelataan. Luodaan negatiivista mieltä.

Olen kohdallani huomannut ja kyllä se pahaa mieltä saa aikaan kun vielä itse kokee kirjoittavansa yhtä hyvin tai huonosti kuin muutkin.

Nimimerkit ovat häiriintyneille ihmisille selvästi kuin härälle punainen vaate.

Jotkut yökaudet niitä rassa ja yleensä alaspäin. Tuosta viimeisestä kappaleestasi, sanon, olen samaa mieltä.

Vierailija

Vaikka en yleensä ole vahingoniloinen- en sinne päinkään, niin täytyy myöntää, että tuon sotekärhämän yhteydessä olin- oikein hykertelin vahingonilosta.

Nimittäin, kun Sipilä oli jämäkkänä ja tipautti Stubin maanpinnalle- pyyhki hänellä niinsanotusti pöytää, vei erän 10-0, oli se parasta koko "trillerissä".

Monta vääntöä on vielä luvassa ennenkuin tuokaan soteuudistus on maalissa, mutta ehkä sen pahimman väännön näimme jo tapahtuneessa. Ei kokoomus tulevissakaan väännöissä voi pronssijoukkueena "meille kaikki ja heti" menttaliteetilla saada kaikkea haluamaansa, vaan kyllä "talon isäntä tulee jatkossakin näyttämään kaapinpaikan heille". Aivan oikeutetusti vieläpä.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jossain ketjussa La mer kovasti kehuskeli et-netin verkkotoimituksen vastaavaa, ihan oli saanut vastuksen e-mailiinsa. Kun La mer tuntuu olevan hyvissä väleissä ylläpidon kanssa niin olisiko uuden sähköpostiviestin paikka vai onko "kaikki" sittenkin ihan hyvin?

Lainaus edeltä.

Esitin sähköpostilla kysymyksen ylläpidolle, sain siihen asiallisen vastauksen. Ei siinä mitään "hyvissä väleissä" oloa tarvita. Todellisuudessa olen "pahan pojan" maineessa. Aloitukseni kriittisiä ja valitettavan usein lukko sulkee keskustelun.

Itse sote-asiaan. Jonkunlainen sopu ja päätös eilen syntyi. Olen lukenut useamman lehden kommentointeja ja valtaosan lopputoteama on, että Kepu ja Kokoomus voitti, Suomi hävisi. Kepu sai pitkään haaveilemansa maakuntamallin läpi. Lisää valtaa ja sen myötä rahaakin sote-alueiden päättäjille. Myös Kokoomus sai eilisissä neuvotteluissa sisäfilepihvinsä. Raha seuraa potilasta, eli yksityiset lääkäriasemat lyövät rahoiksi. Valitettavasti nämä yksityiset ketjut ovat suurin osa ulkomaalaisia ja osaavat kiertää verot.

Professori SS:lle: "Sipilän ratkaisun hinta on miljardi vuodessa"

Itä-Suomen yliopiston yleislääketieteen professori Olli-Pekka Ryynäsen mukaan uudesta sote-ratkaisusta aiheutuu suuret kustannukset, kertoo Savon Sanomat.

Tavoite oli säästää kolme miljardia, todellisuus, miljardin lisämenot.

Taas maanantaina kirkkain silmin: SSS on isänmaan asialla...

Vierailija

SSS tei sen. Teki SOTEn. Nyt paistatelevat onensa kukkuloilla, tyytyväisinä myhäillen. Yrttelevät olla tyynen asiallisia, mutta tyytyväsyys paistaa läpi.

Eräs blogisti kirjoitti osuvasti "trio SSS, kuin kukot tunkiolla".

Vaan kuinka käy tulevaisuudessa sen sydänvaivaisen mummon.?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat