Ihmemies Esa, 55, teki sukeltamistaan tukeista oman kylän

Esa Heiskanen, 55,  on omin käsin rakentanut Porosalmen laelle ja rinteille kylän upoksissa maanneista uppotukeista. Esa veikkaa, ettei missään ole rakennettu uppopuusta vastaavaa.Lue koko juttu

Ihmemies Esa, 55, teki sukeltamistaan tukeista oman kylän

Kommentit (11)

Eikka

Kyllä tuollainen määrä rakennuksia on ottanut melkoisen osan perheen ajasta.  Hattua täytyy kohottaa.  Olen itsekin jotain hirrestä saanut aikaiseksi.   

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Rajajääkäri

Eikka kirjoitti:
Kyllä tuollainen määrä rakennuksia on ottanut melkoisen osan perheen ajasta.  Hattua täytyy kohottaa.  Olen itsekin jotain hirrestä saanut aikaiseksi.   

..ei välttämättä. Itse toimin restaurointialalla ja ympärituntiset puoliviikkoset reissunpäällä vie isomman lohkon arjesta kuin kotijalassa toimiminen. Ois tosi makiaa jos leipätyössään saisi ottaa kahvipullat omalta pöyvältä. Perheelle sävyttyvä aika olisi moninkertainen jopa tavallisen työssäkäyvän arkeen verrattuna. Leipähän vaikuttaisi Esan kohdalla tulevan matkailutoiminnasta ja omista töistä. Hattua todellakin täytyy nostaa.

kiviukko

kyllä tälle miehelle pitäisi valtion apua antaa saisi kunnon nosturin on niin ainutlaatuisen hyvää työtä tehnyt

hianooo sano253

äkkiä joku ely virkamies etsimän suurennuslasilla joku syy purkuun, asumiskieltoon tai ihan nyt vaikka periaatteesta, ollaanhan nyt sentään virkamies-suomessa eikä tuollainen käytös sovi

Martti Niemi

Mahoton mies. Jättää perinnön, joka säilyy satoja vuosia. Jotakin samaa kuin Lappajärven Ylipäässä asuvan Tapio Aution monumentaalinen kivikylä. Kannattaa käydä hämmästymässä.

Tapio

Olen rakentanut jo 80-luvulla samanlaisia rakennuksia hakotukeista Pohjois-Savossa Tervon kunnassa. Lähes kaikki rakentamisessa käytetyt tukit oli ns. rantatukkeja ,joiden juuri oli kannossa kiinni. Järven pinta on jostain syystä noussut noin metrin  ja rantamännyt on kaatuneet järveen ja jääneet sadoiksi vuosiksi pinnan alle. Tukkien ikä vaihtelee 500-1500 vuotta järvessä. Meidän järvessä ei ole koskaan uitettu puita ,joten uppotukkeja ei ollut käytettävissä.

Hakotukit on jopa tuhansia vuosia vanhoja ,mutta uppotukit/uittotukit on vain alle 100 vuotta vanhoja ja ihmisen käsittelemiä. Esa näyttää käyttäneen molempia tukkeja.

Riitta Oikawa

Upea juttu. Japanissa käytetään tärkeimpien temppeleitten ja pyhäköiden rakennuksiin 2vuotta

lammessa upotettuja hirsiä. Se on vanhanaikainen kyllästysmetodi. Maahan upotettaviin tolppiin poltetaan tolppien ulkopuoli hiileksi, se korvaa kyllästyksen. Sitä voi käyttää myös ulkoseinien lautojen kyllästykseen mutta väri on hieman ikävä.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat