Kaari Utrion "heitto"

Vierailija

Olen lukenut Kaari Utrion mielipiteen "kuolemanpilleristä". En heti kättelyssä sitä täysin tuomitse. Olen sitä mieltä, että olisi hyvä, jos jokaisella ihmisellä olisi mahdollisuus päättää omasta elämästään ja myös kuolemstaan. Hyväksyn nimittäin eutanasian, silloin kun ilminen on esim. täysin liikuntakyvytön tai muuten niin sairas, ettei parannuskeinoja ole. Ei eutanasiaa tietenkään saisi toteuttaa ilman 2 lääkärin lausuntoa. Kun ajattelen itseäni tuollaisessa tilanteessa, niin totisesti toivon voivani helpottaa omaa olemistani esim. päässemällä pois vaivoistani. Etenkin, kun itse sitä haluan.

Kommentit (4)

Vierailija

Olen samaa mieltä kanssasi. Minä haluan kuolinpillerini hyvissä ajoin, ennen kuin olen siinä tilassa, että joku muu päättää puolestani, koska käyn vessassa, saan ruokaa tai nukun!

Vierailija

Minusta on väärin jälkeenjääviä kohtaan (esim. omia ja muiden lapsia ajatellen) näyttää itsemnurhan mallia. Niin, että jos ei elämä maistu, niin ottakaa kuolinpilleri. Minulle riittävä kivunlievitys, ja toivottavasti jaksan katsoa tämän elontien loppuun saakka. Enkä satavarmasti voi tietää, miten sairauteni tulee etenemään - ihmeiden aika ei ole ohi. Niin kauan kuin on elämää, on myös toivoa.

Vierailija

Kuolemanpilleri-ajatus ei tietenkään ole yksiselitteinen. Olen nyt seurannut yli 90 v. tätini elämästä hiipumista.
Hän on ollut jo pitkään vuodepotilas. Dementiasairaus etenee vääjäämättömästi. Nielemisvaikeudet ajoittain
niin vaikeat, ettei hän syö lainkaan, juo vielä. Hän itse toivoo kovasti pois pääsyä. Päivästä toiseen tuijottaa
samaa seinää. Me omaiset käymme usein katsomassa, ja hiipuminen tekee niin surulliseksi. Hänen kohdallaan
ajattelisi, ettei elämällä ole hänelle mitään annettavaa, joten "pilleri" olisi helpotus. En tiedä, jäisikö jälkeen-
päin sellainen olo, että otettin oikeus omiin käsiin, vai kokisiko, että toimittiin oikein! Omalle kohdalle toivoisi
tällaista mahdollisuutta. Se olisi puhuttu esim. lasten ja omaisten kanssa etukäteen selväksi.

Vierailija

Kyllä tuo kuolemanpilleri kuulostaa aika rankalta jutulta.
Se on varmasti jokaisen itse mietittävä miten siihen suhtautuu. Omaa lähtöäni olen sen verran ajatellut, että
olen hoitotestamentin tehnyt. Näin ehkä välttyy lopunajan elvytyksiltä ja niikun joku sanoi tulee se vanhuksen
ystävä keuhkokuume ja korjaa.
Kun ajattelee niitä insuliini murhia, kai antaja oli ehkö tekevinään hyvän teon kun päästi vammaisia ja sairaita pois
kitumasta. Kuinka moni hyväksyi teot?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat