klo 7:41 | 31.1.2012
Suunnittelen siirtolapuutarhamökin hankkimista. Oikeastaan palsta on jo katsottu. Mökin joutuu rakennuttamaan itse. Olen kirjannut plussia ja miinuksia paperille. Minua vain mietityttää kun siellä ovat mökit lähellä toisiaan. Millaisia kokemuksia teillä muilla on?
Onhan se vaihtoehto sekin. Tosiaankin seinät niissä tahtoo olla naapurin kans kiinni, voipi olla ettei ole sitä omaa rauhaa niin paljon kun olis mummonmökissä. Eikös niissä tontit ole aika pieniä, mitä tv on näyttänyt. Kun alkaa innostumaan hommaan tulee tontti ja tila pieneksi. Se rakentaminen ei varmaankaan ole halpaa,siitä kun ei hyödytä mitään päremajaa tehdä. Kun tekee niin,lämmityspuolta myös ajatella.Kun niissä syksylläkin tulee oltua.Ja tulisija tietenkin varaava. Jos perheessä on tai tuttavia niin sillon se rakentaminen tulee halvemmaks. Työ on kallista, ja tietenkin materiaalitkin maksaa ja sitä tarvii olla koko ajan kun vieras tekee,muutenhan maksetaan tyhjästä työstä.
Vaatimustaso myös määrittelee hintaa.
Mun vaihtoehto oli hankkia vanha hirsitalo, ja hintakin oli sopiva markka-aikaan. sen rahan kun muuttaa euroiks, ei isoaka ripakasaa tulis pihalle.Pikkuhiljaa jotain aina laittanut. Tämä kun oli asuttavassa kunnossa ja ryhdissään.Tää on semmonen rintamamies mallinen. Itteltä kun noi timpurin hommat säilyy.Tilaakin on mulle ja kissalle yhteensä n.75 m2. alakerta n.50 ylhäällä loput.
tämmöiset ajatukset oli, +60 äijä.
Minä myös suunnittelen siirtolapuutarhamökin hankkimista. Tontteja on tarjolla ja edulliseen hintaan, mutta haluaisin myös ensin kuulla jonkun omia kokemuksia.... saako siellä yhtään olla rauhassa, vai pitääkö seurustella kaiken aikaa muiden mökkiläisten kanssa. En kyllä haluaisi yksin myöskään metsään mennä, toivoisin siis sekä rauhaa että seuranpitoa, sopivassa suhteessa.
Minulle semmonen 400 m2 tontti riittää aivan mainiosti, pieni koko estää myös paikan muuttumisen työsiirtolaksi.
Mieluiten vuokraisin ensin paikan joksikin aikaa, siinä saisi jo tuntumaa, mutta ehkä ei ole tarjolla vai?
Kerro toki, jos sinulla kokemuksia.....
Yksi vaihtoehto on vuokrata siirtolapuutarhamökki yhdeksi kesäksi.
Vie ilmoitus puutarha-alueen ilmoitustaululle jossa kerrot halusi vuokrata mökki. Ainakin tulisi ilmi haluaako joku luopua mökistään edes yhdeksi kesäksi.
Jos on olemassa vielä rakenteilla olevia siirtolapuutarhamökki alueita, niin ne ovat yleensä aika puuttomilla ja autioilla pelloilla. Eikä näinollen sellaisella alueella ole vielä sitä ihanaa rauhaa ja tunnelmaa.
Ei ole pakkoseurustelua edes naapureitten kanssa, kohtelias tervehtiminen riittää. Kyllä siellä voi vaihdella kasvien taimia ja syksyllä hedelmä-ja vihannestuotteita. Yleensä kyllä saa olla omassa rauhassa.
Tuttavani omistaa sellaisen mökin ja koska hän ei ole kovin puheliasta sorttia niin hänen kertomansa mukaan pitää linnottautua sisälle jos aikoo saada olla yksin omien ajatustensa kanssa.
Sitten hän keksi rakentaa "karsinan" joka on köynnöskasvien peitossa ja siellä tuttavani istuu katseilta suojassa lepotuolissa kirjoja lukien.
Olettaisin, että sellainen näkösuojattu paikka on hyvä olla niin tiiviissä oleskelumuodossa.
ajattelee Iina
mulla tulee 10v kun laitoin tai sain ostaa hinta silloin 8500e sauna oli samassa alkovi olohuone keittiö .takka oli myös vesi tulee menee,oli vain extempore ,mun siirtolamökki on niin keskellä 4naapuria javastapäätä vielä kaksi.aita ei ole kerennyt kasvaa korkeaksi joten eipä juuri voi katseilta välttyä.minä kun kokeilen viljelyä pienimuotoiesti ,yhtenä keväänä laitoin 8 perunan penkin.lastenlapset hoiti, porkkanat ämpärissä kasvatettu ,nyt kun ollut kuumat kesät kaikki kukat palannut .marjat kypsyy niin kyllä ne tulee porukalla syötyä ,ei tarvi säilöä.koira sai aidan se on myös lomalla.minä elän meillä muut naapurissa periaattella,joskus jutellaan .kaikken kanssa voi olla väleissä kun ei tuu liian tutuksi.minä laitan yhden hankinnan vuodessa aluksi maalattiin mökki ,seuraava v. aita nyt oli sisällä ehostus.sitten laitoin ite käymälän,varastonperälle,siellä kun oli isovaatekaappi niin katto lattia takaseinäpois ei muuta kun levitin ovi oli valmiina lattiaan kiinni on kuivakäymälä.lapset nauraa että aina jännittä kun tulee sinne niin mitä se on keksinyt,mökissä on yläkerta mutta lapsenlapset leikkii siellä ,niinkuin huomaatte asukkaan mukaan.on naapuri joka hakee sairaslomaa koko kesäksi ei se vois niin nuoltuna pitää paikkaa,siellä on kaikki huippua ja kyllä välillä sanoo aidasta rohonleikkurista ,mutta minä nautin ja lastenlapset touhaa,eli mulla ei ole työleiri,hauskin oli 5v laps,l poika juoksi ohitseni sano moi neiti ,syömässä oltiin kysy mitä vanhukselle kuulu.naapurissa ei saa nurmikolle astua edes koira .siis meitä on moneksi,jos nyt saisin ostaisin rintamamies talon kun juuri jäin elääkkeelle.ostajia käy pitkin kesää kyllä hinta olis kohdallan.pidän mökistä ja yksi lapsista soitti joko mökillä on polku .keväällä aletaan käydä makkaranpaistossa.tavallisesti kerään vettä jotta saa saunan lämmitettyä vaikka on lunta ympärillä aurinkolämmittää.mulle tuli ikävä mökille.ja sitten kannatta ottaa selvää onko alkon suurkuluttaja naapurissa .se on paha.meillä ei voi vuokrata.sitten ne ihanat pimeät illat siilit kulkee pöllöt .luonnon ihmeet kaikenlaisia perhosia ötököit tullut nähtyä,aina siitä omansa saa pois jos nyt laitatte peukkuja teille. mummu kirjoitti ilman vaaria.
Oma kesäpiha maaseudulla , omassa rauhassa.
Mummonmökkiä on maaseudulla tyhjillään. Uskallanpa sanoa, että tuhansia. Kun lähtee vain hakemaan haluamaltaan seutukunnalta niin voi löytää tosihyviä paikkoja.
Esim. tämä kaunis talo Lehmäjoentie n. 350 kohdalla Ylistaro/ Seinäjoki. On tietoni mukaan yritetty myydäkkin.
Aina kun ajan ohi niin harmittaa kun kaunis talo avaralla paikalla on tyhjillään.
Nipan viimeinen mökkikuva ja sen mökki hieman tarvitsee remonttireiskaa.
Vaan ehkä siitäkin kätevä käsistään kesäpaikan saisi.
Itselläni on kokemusta molemmista, siirtolapuutaramökistä ja mummonmökistä.
Molempia suosittelen. Vielä työelämässä olevalle on oikea keidas lähellä oleva
400-500 neliön puutarhatontti mökkeineen. Siellä voi toteuttaa viherpeukalohaaveensa,
saada silmäniloa ja makunautintoja.
Siellä voi ihan hyvin saada yksityisen soppensa, jossa voi rauhassa nauttia elostaan.
Kasvit, pienet aidat on helppo rakentaa tontille. Eräs lähisukulainen asuu kesät
siirtolapuutarhamökissään , ehkä puolet vuodesta, käy sieltä töissä, saaden sieltä
vihreätä energiaa jaksamiseen.
Jo eläketöityneelle ns mummonmökki on myöskin hyvä ratkaisu. Voi jopa ajatella
pysyvää muuttoa mummonmökkiin, kuten minä tein 12 vuoden ajaksi. Pieni
lisäosa, mihin mukavuudet, siinä on hyvä mummoilla tai pappailla.
Nyt ne ajat ohi, mökkinä pieni ja vanha asuntovaunu. Sillä kierretään
"mualimaa".
Kyllä maalla on mukavaa...
Siirtolapuutarhamökin on tarkoitus olla erilaisten hyöty-ja koristekasvien kasvattamista varten ja kapunkilaisille tarkoitettu vaihtoehto.
Ei siis mikään kesämökki suinkaan.Ovat suosittuja isoissa kaupungeissa (joita nyt Suomessa ei edes montaa ole).
Ei kenenkään taloa voi noin vaan ottaa haltuun. Nehän ovat omistajien kesäpaikkoja, ei kaikissa taloissa suinkaan tarvi asua läpi vuoden.