Yksinäisyys ja terveys....

Vierailija

Eristystä pidetään ainoana vaihtoehtona kaikista pahimmille vangeille.
Eristyksen on todettu aiheuttavan sekä henkisiä että fyysisiä haittoja:
masentuneisuutta,
muutoksia käytöksessä ja
aivojen kognitiivisessa toiminnassa
sekä syöpää.

Yhdysvaltalaisessa tiededokumentissa
pohditaan, onko eristys sopiva rangaistusmuoto vai silkkaa kidutusta.
Rangaistus vai kidutusta?
Tiedemiehet näyttävät kuinka aivot havaitsevat
fyysisen kivun samassa kohtaa kuin yksinäisyydestä aiheutuvan tuskan.
http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/tiede-ja-oppiminen/prisma-eristyssellissa
http://yle.fi/ohjelmat/1338498

Itse koen olevani muista eristyksissä, voi olla etten puhu ihmisten kanssa viikkokausiin kasvokkain.
Yhteiskuntamme mielestä tämä on aivan normaalia enkä tarvitse apua
sossun mielestä.

Oikeasti eristyksissä olo on kuitenkin terveysriski.....
http://tiedebasaari.wordpress.com/2011/11/14/yksinaisyys-lisaa-nukkumisv...

Sivut

Kommentit (61)

Vierailija

Kyllä oma rauha on parasta. Kaikissa ihmisissä on jotakin vikaa, hermoille käyvät itsekeskeiset tollot, oma rauha rentouttaa. Hyvä terveys on säilynyt kun ei liioin kaveeraa typerysten kanssa. Liiallinen sosiaalisuus on ihan perseestä, verenpaine nousee. On siinä toimintaa tarpeeksi kun katsoo telkkaa ja lukee päivän lehdet niin ei putoa sivistyksen kelkasta. Mulle riittää kun moikkaan kaupan kassaa ja hymyilen lottokuponkia ojentaessani kioskin tädille.

Vierailija

Täälläkin on mielenkiintoinen keskustelu, joka on jäänyt vähälle huomiolle.
Vaikka tuolla ystävähauista valitetaan, ettei löydy ketään.
Itse kyllä pidän omissa oloissa olemisesta ja luonnon rauhasta paljonkin, mutta varsinkin talvisaikaan tuppaa joaskus tympimään, kun ei ole ketään kenen kanssa ajatuksia vaihtaisi.
No tämä netti onneksi on yksi kanava vaihtaa mielipiteitä ja kokemuksia erinäisistä asioista, vaan monasti nämä sanalliset sanomiset tulkitaan väärin tai jotkut ihan uhallaan ärsyttävät toisia.
Ilonsa kullakin.
No yksinäisyyttä kokevat säästyvät ainakin ihmis-suhde pettymyksiltä. -arkielämässään.
Minulla on onneksi lemmikki-eläimiä, joiden kanssa höpötellä ja ulkoilla.

Vierailija

Juuri tänään tunsin itseni jotenkin aika yksinäiseksi, vaikka minulla tuttuja onkin ja kotonakin vielä 2 nuorta. Luulen, että hormoonivaihtelut vaikuttivat tuohon tämän päiväiseen tunteeseen, mutta muistan kyllä pohtineeni asiaa aikaisemminkin. Minua ahdisti ja toisaalta harmitti eräs asia ja mietin, kenelle voisin siitä puhua. Vuodet on vierineet, ihmisiä elämässäni on ollut ja mennyt kuka minnekkin, ja minulla ei ole yhtään todella läheistä ystävää. Omille lapsilleni en halua kuormaani kaataa, eikä he aina pystyisi ymmärtämäänkään, parikymppisiä kun vasta ovat.

Rohkaisin itseni ja soitin lapsuudenystävälleni, jonka tapasin vuosi sitten lähes 40 vuoden tauon jälkeen. Olemme tavanneet harvakseltaan sen jälkeen, mutta soitelleet silloin tällöin ilman mitään sen kummempaa asiaa. Yhteisissä lapsuudenmuistoissa on ollut paljon muisteltavaa ja on ollut mukava yhdessä niistä jutella. Yllätyin, miten helppo hänelle oli puhua tästäkin asiasta ja miten helpottunut olo minulla oli pitkän puhelumme jälkeen. Ahdistunut oloni hävisi ja osasin jo nauraa omalle harmistumiselleni.

Joku on sanonut, että jaettu suru on puolikas suru ja jaettu ilo on kaksinkertainen ilo, ja siihen uskon. Olen sitä mieltä, että kyllä me ihmiset tarvitsemme toisiamme, ei yksinäisyys ei ole terveellistä eikä tavoiteltavaa. Muistan joskus nuorena mummoni sanoneen suvun sairaalloisista vanhoista piioista, että ne on kipeitä, kun ei oo miestä. Yksinoleminen voi olla nautinto, mutta kyllä on hyvä, että meillä on toisia ihmisiä ja eläimiä elämässämme, niin ei pienet krempat tunnu niin pahoilta. Ihon ikävähän se iskee, jos ei ole ketään paijattavana.

Vierailija

Lainaus:

Kyllä oma rauha on parasta. Kaikissa ihmisissä on jotakin vikaa, hermoille käyvät itsekeskeiset tollot, oma rauha rentouttaa. Hyvä terveys on säilynyt kun ei liioin kaveeraa typerysten kanssa. Liiallinen sosiaalisuus on ihan perseestä, verenpaine nousee. On siinä toimintaa tarpeeksi kun katsoo telkkaa ja lukee päivän lehdet niin ei putoa sivistyksen kelkasta. Mulle riittää kun moikkaan kaupan kassaa ja hymyilen lottokuponkia ojentaessani kioskin tädille.

Kuis noin viittit sanoo!
Kyllähän lähimmäinen on rikkaus ja rakkaus, ei tollo eikä p......tä.
Minkä tähden sinä sitten luet lehdet ja ja niin pysyt sivistyksen kelkassa? Kenen kanssa sinä sitten vaihdat niitä tietojasi joita olet itseesi ammentanut. Tyhjäähän ne siellä aivoissa surravat jos et kenenkään kanssa keskustele?
Pöpöt pysyy kyllä loitolla kun pesee kätensä mennen tullen. Joku muukin kuin kaupan kassa voi ilahtua sanasestasi tai hymystäsi! Ajattelepa tätä - voit tuoda iloa joillekin!

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Kuis noin viittit sanoo!
Minkä tähden sinä sitten luet lehdet ja ja niin pysyt sivistyksen kelkassa? Kenen kanssa sinä sitten vaihdat niitä tietojasi joita olet itseesi ammentanut. Tyhjäähän ne siellä aivoissa surravat jos et kenenkään kanssa keskustele?
Pöpöt pysyy kyllä loitolla kun pesee kätensä mennen tullen. Joku muukin kuin kaupan kassa voi ilahtua sanasestasi tai hymystäsi! Ajattelepa tätä - voit tuoda iloa joillekin!

Vaikka minulle, kun kohdataa. Siis jos hymyilet, niin tunnistan sinut kaikkien myrtsien joukosta.
Minä tulen enintään päivän toimeen ilman puhekaveria, siis ihmistä. Kotona on ihana olla eläkkeellä, ei oo mihinkään kiire, saa tehdä mitä huvitta, syödä mitä huvittaa. Joo,o kyllä kaipaan kumppania.
Vaikka sellaista joka kestäisi myrtsinkin päiväni hymyillen. Vapaus on tosi mahtavaa, mutta ei yksin.

Vierailija

Kyllä minä ainakin ihmettelen! Miksi vangeilla, jotka kärsivät tuomioitaan rikosista. Miksi heillä pitäisi olla luxusoltavat selleissään. Tietysti vedotaan ihmisoikeuksiin. Mutta jos on riistetty toiselta ihmiseltä henki? Murhattu, tapettu, teurastettu. Hän on rangaistuksensa itse teollaan ansainnut.
Sovittakoon. Ihmisoikeuksien puitteissa. Kiduttaa ei saa ketään. Mitä sitten kiduttamiseen sisältyykään?

Vierailija

Kyllä se vankien olo on kaukana luxsuksesta. Ja hyvä niin. Rikollisuus on sosiaalinen vamma eikä siitä päästä koskaan eroon. Mikä lie menee matkan varrella vikaan kun ihmisestä tulee jopa paatunut tappaja. Syntyessään kaikki ovat suloisia viattomia vauvoja.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Kuis noin viittit sanoo!

Ei kait fiksu ihminen muita varten tietoa ja sivistystä hanki vaan itseään varten. Joutuuhan sitä pakostikin juttusille yhden jos toisenkin kanssa, en minä mikään erakko ole. Tollojen kanssa ei vaan viittis keskustella vaan kohteliaisuussyistä tulee kuunneltua yksinkertaisten tollojenkin ajatuksia. Mukava se on vetäytyä omiin oloihinsa ja nauttia omasta ylevästä seurastaan.

Vierailija

Miten luetellaan yksinäisyys?
Ystäväni asuu yksin. Käy uimassa, tuttavien kanssa esim. tanseissa, käy kaupassa, päsee liikkumaan halutessaan.
Hän sanoo että, hyvähän sinun on kun et asu yksin. Joka kerta tavatessamme minun elämäni on parempi hänen mielestään, kun en asu yksin, on tyttölapsia joiden kanssa voin liikkua, on auto käytettävissä jne.
Ehkäpä en itse osaisikaan arvostaa hyvää elämääni ilman hänen kommenttejaan.

Vierailija

Lainaus:

Miten luetellaan yksinäisyys?
Ystäväni asuu yksin. Käy uimassa, tuttavien kanssa esim. tanseissa, käy kaupassa, päsee liikkumaan halutessaan.
Hän sanoo että, hyvähän sinun on kun et asu yksin. Joka kerta tavatessamme minun elämäni on parempi hänen mielestään, kun en asu yksin, on tyttölapsia joiden kanssa voin liikkua, on auto käytettävissä jne.
Ehkäpä en itse osaisikaan arvostaa hyvää elämääni ilman hänen kommenttejaan.

Mukava huomata, että kyllä vaan olemme toistemme peilejä. Se avaa silmät näkemään oikein.

Vierailija

Jestas ja vallan auto käytettävissä. Niin on mullakin nimittäin bussi ja bussipysäkki kotonurkalla. Hyvin on mullakin asiat.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 11.03.2012 18:29
Jestas ja vallan auto käytettävissä. Niin on mullakin nimittäin bussi ja bussipysäkki kotonurkalla. Hyvin on mullakin asiat.

Sehän on hyvä, että sulla on bussipysäkki kotonurkalla.
Kaikki eivät asu bussireittien lähelläkään ja silloin on kyllä hyvä,
että on auto käytettävissä. Eihän sitä osaa sellainen arvostaa, joka
asuu kaupungissa. Mutta tämähän ei kuulu oikeastaan keskusteluun
yksinäisyydestä ja terveydestä vai mitä?

Vierailija

"Eristäytyminen ystävistä ja perheestä nostaa verenpainetta, kertoo Daily Mail.

Yksinäisyys voi myös aiheuttaa nukahtamisvaikeuksia, heikentää immuniteettiä,
nopeuttaa dementian kehittymistä ja jopa aiheuttaa sydänsairauksia.

Professori, psykologi John Cacioppon tutkimuksissa kävi ilmi,
että yksinäisillä on jopa kolme kertaa suurempi riski sairastua sydänsairauksiin ja saada sydänkohtaus.

Yksinäiset myös kuolevat näihin kaksi kertaa todennäköisemmin, kuin ihmiset, joiden verenpaine on normaali.

Yksinäisyys vaikuttaa sydänongelmiin nostamalla hormonitasoja ja tämän myötä verenpainetta.

- Yksinäiset myös tuntevat nälkää. Ratkaisun avain on sen ymmärtämisessä, että lääke tähän ei ole itse syöminen,
vaan kokkaaminen ja ruuasta nauttiminen toisten ihmisten kanssa, Chicagon yliopiston tutkija kertoo."
http://www.iltalehti.fi/terveys/200902189107683_tr.shtml
Ahdistava möykky

Yksinäisyydestä voi muodostua ahdistava möykky, josta ei saa otetta. Vaikka itsemurhatilastoja on saatu pienennettyä hurjimpiin vuosiin verrattuna, tekee yhä joka toinen päivä joku ikääntyvä itsemurhan Suomessa. Vuoden 2009 aikana itsemurhan teki 171 yli 65-vuotiasta. Heistä miehiä oli 131 ja naisia 40. Monessa tapauksessa taustalta löytyy yksinäisyyttä.

– Se on jonkinlainen syy. Ehkä voidaan ajatella, että masennus on kuitenkin isompi asia siinä itsemurhan taustalla. Yksinäisistä ikäihmisistä 20 prosenttia kokee masennusta ja sillä tavalla se ehkä kulkee käsi kädessä. Suoraan ei voida ajatella, että yksinäisyys aiheuttaa itsemurhia. Enemmänkin niin, että yksinäisyys voi altistaa, jos se etenee liian pitkälle eikä asiaan puututa tarpeeksi aikaisin, pohtii Anu Jansson.
http://ohjelmat.yle.fi/akuutti/arkisto/vanhusten_yksinaisyys_valitettava...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat