Kommentit (12)

olio

Aika uskomatonta puppua. Mutta Thl:n täytyy kai yrittää vakavasti pitää Et-lehden lukijat ruodussa - onhan meissä paljon niitä, jotka vielä hyvin muistavat, miltä oikea ruoka maistuu ja tuntuu. Kun ei enää ole pula-aika, luulisi, että oikea ruoka olisi arvossaan. Vaan ei ole: kun pulaa ei enää aiheuta sota, sen aiheuttaa viranomaissuositus. Kun ruoasta ei saa riittävästi ravinteita, närpitään koko ajan jotakin sokerista tai sokeristuvaa. Diabeetikoiden (tyyppi 2) määrä on 14-kertaistunut 1980-luvulta. Sattumoisinko samalta vuosikymmeneltä, jolloin nykyiset ravitsemussuositukset astuivat voimaan? Nuo tuossa jutussa suositellut.

Hoh hoijjaa.

Kyllä taas Schwabb ja Partanen puhuu 90-luvun taantumusoppejaan, joista ei ole juurikaan tieteellistä näyttöä. Päivastoin näyttöä on siitä, että esim. maitorasva ehkäisee diabetes 2 tyyppiä ja pitää lapsukaiset hoikempina. Rypsäriä ei ole missään todistettu olevan terveellisempää kuin oliviiöljy, päivastoin kylmäpuristetussa oliivioljyssä on mukana vitamiinit, antioksidantit ym muut mitä teollisuusrasva rypsiöljyssä ei ole. Lukekaa hyvät ihmiset terveysuutiset ulkomaalaisista lähteistä, suomessa kun oikeat tutkimusuutiset jätetään julkaisematta, koska eivät miellytä eräitä henkilöitä, ja lehdistökin nöyristelee heidän rytmissä tai ovat kyvyttömiä uutisoimaan tutkimuksia ilman ns. asiantuntijoiden näkemyksiä.

artsi2

"Syökää lisäaineita, puolukassakin on lisäaineita; syökää prosessoituja ruokia; välttäkää rasvaa; laajojen tutkimusten mukaan..." ym. ym. mitä roskaa ja valehtelua.

FL

Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas Schwabb ja Partanen puhuu 90-luvun taantumusoppejaan, joista ei ole juurikaan tieteellistä näyttöä. Päivastoin näyttöä on siitä, että esim. maitorasva ehkäisee diabetes 2 tyyppiä ja pitää lapsukaiset hoikempina. Rypsäriä ei ole missään todistettu olevan terveellisempää kuin oliviiöljy, päivastoin kylmäpuristetussa oliivioljyssä on mukana vitamiinit, antioksidantit ym muut mitä teollisuusrasva rypsiöljyssä ei ole. Lukekaa hyvät ihmiset terveysuutiset ulkomaalaisista lähteistä, suomessa kun oikeat tutkimusuutiset jätetään julkaisematta, koska eivät miellytä eräitä henkilöitä, ja lehdistökin nöyristelee heidän rytmissä tai ovat kyvyttömiä uutisoimaan tutkimuksia ilman ns. asiantuntijoiden näkemyksiä.

Ihan vaan sivuhuomautuksena, että rypsiöljy ei mitenkään automaattisesti ole "teollisuusrasvaa" ja oliiviöljy kylmäpuristettua. Molempia tehdään sekä kylmäpuristuksella että järeämmillä menetelmillä.

Ja hohhoijaa myös

Vierailija kirjoitti:
Lukekaa hyvät ihmiset terveysuutiset ulkomaalaisista lähteistä, suomessa kun oikeat tutkimusuutiset jätetään julkaisematta, koska eivät miellytä eräitä henkilöitä, ja lehdistökin nöyristelee heidän rytmissä tai ovat kyvyttömiä uutisoimaan tutkimuksia ilman ns. asiantuntijoiden näkemyksiä.

Niin. "Ulkomailla" kaikki julkaistava on tietenkin pelkkää faktaa, ja vain Suomessa on tällaisia "eräitä henkilöitä"....

Vierailija

Syön kohtuullisesti kaikkea, juon paljon vettä ja piimää, syön vihanneksia, myös perunaa , leipää monenlaista. En syö pullaa tai kakkuja kuin erikoistapauksissa, en juo limsoja, juon viiniä, otan konjakkiakin.  Leikkeleissä suosin kokolihaa. Pari kertaa viikossa on kalaa, keittoja teen myös usein. En ole lihava, en sairasta mitään erikoista sairautta, olen riittävän vanha, eli yli 65 vuotias ja olen tätä ravintoa syönyt koko ajan. Diapetes on lisääntynyt, koska ihmiset syövät makeita karkkeja, juovat limsoja , ahmivat leivoksia eivätkä LIIKU!

Ladykiller

Eikö nämä tädit päivitä tietojaan koskaan..?
Onneksi on muita väyliä saada asiallista ja oikeaa tietoa.618

Vierailija

Pöh ja pöh!

Oliiviöljy ei ole tippaakaan terveellisempi kuin kotimainen rypsiöljy. Mitkähän tahot maksoivat tutkimukset muka oliiviöljyn terveellisyydestä? Raha se puhuu tässäkin asiassa. 

Käytän rypsiöljyä ja suomalaista voita. Kalaa ei saa paistaa öljyssä, vain voi antaa siihen oikeaa makua. Merisuola on paras kalalle. Typerää vouhotusta tämä kaikki. Ihmisen oma elimistö kertoo, mikä hänelle sopii. Kurvailemme täysin holtittomasti alituisten väittämien ja suositusten loputtomassa suossa. 

Olen normaalipainoinen, syön vain itse valmistamaani kotiruokaa. suolistoni voi hyvin, samaten koko kroppani. Opiskelin ravinto-oppia monta vuotta ja olen työskennellyt ravitsemusalalla kauan. Uskon puhtaisiin, lähellä tuotettuihin elintarvikkeissin, enkä mihinkään kevytlevitteisiin sun muihin hömpötyksiin. Ihmisen puhtain ja terveellisin ravinto koostuu sen alueen tuotteista, jossa hän elää. Omassa elinympäristössäni tuotetaan rypsiä ja voita. Siinä se.

sivustahuomauttelija

Nimimerkki Hohhoijaa, miksi vertaat kylmäpuristettua oliiviöljyä ja teollista bulkkirypsiöljyä toisiinsa? Eikö pitäisi verrata joko kylmäpuristettua oliiviöljyä ja kylmäpuristettua rypsiöljyä, tai teollista roskaoliiviöljyä ja samanlaatuista rypsiöjyä, jos haluaa esittää eroja raaka-aineiden välillä?

Artikkelin maidon prosessointiasteperustelu oli puolitiehen jäänyt mukanäppärä esitys. Aloitettiin täysmaidon vastineeksi miettimällä rasvatonta, ykkösmaitoa ja kevytmaitoa, mutta kappas, niitä verrattiin lähinnä toisiinsa, ei siihen täysmaitoon. Ja näkökulmana siis vain oli "prosessoinnin määrä".

Vierailija

Suomessa margariinileipä, peruna, puuro ja rasvaton maito perustuu maatalouspolitiikkaan, EI terveyttä edistävään ruokavalioon, tieteellisestä tutkimuksesta puhumattakaan. 

Viljavalmisteita (puuro, leipä, näkkileipä, riisi, pasta, makaroni, mysli jne...) tai perunaa ei raavaskaan mies tarvitse kahta annosta enempää päivässä, koska liika hiilihydraatti mm. lihottaa, etkä jaksa syödä kasviksia riittävästi päivässä, joita tulisikin olla jokaisella aterialla vähintään puolet aterian koosta. 

Terveelliset ravitsemussuositukset yli 2-vuotiaalle ovat:

Keskivertonaisen rasvan tarve on n. 80 grammaa rasvoja päivässä.

Hyviä rasvoja ovat: villi kala, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kananmuna, kylmäpuristetut LUOMU kasviöljyt tummassa lasipullossa, koska ainoastaan kylmäpuristettu kookosöljy kestää valoa, mutta muut ei. Sekä eläinrasvat (luomu, niittyliha ja riista ovat parhaimpia). ÄLÄ SYÖ margariinia tai muitakaan prosessoituja siemenöljyjä (rypsi, pullomargariini, kasvirasvakermat jne...).

Proteiinia tulisi saada 1-2 grammaa per painokilo (normaali paino). 100 grammaa lihaa, sisäelimiä tai kalaa sisältää n. 20 grammaa proteiinia (riippuen lihan tai kalan rasvaprosentista), yksi kananmuna n. 7 grammaa ja 1dl maitoa, piimää, viiliä tai jogurttia 3 grammaa. Proteiinin liian vähäinen saanti johtaa vääjäämättä lihasmassan ja luuntiheyden menettämiseen sekä immuniteetin heikkenemiseen.

Ja paljon kasviksia, hedelmiä, vihanneksia, juureksia, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja. Aikuisella vähintään 500 grammaa päivässä, mutta mieluummin lähes 1000 grammaa.

Ja juo ainoastaan vettä, ei maitoa, ei limsaa, ei sokerimehuja, ei kasvijuomia, ei kivennäisvesiä tai mitään muutakaan. 

Vain alle 10 % suomalaisista syö suositusten määrän kasviksia, vihanneksia, juureksia, hedelmiä, papuja, linssejä, herneitä ja marjoja päivässä. Osa ei lainkaan ja loput siltä väliltä. Sama koskee kalaa.

Syöthän D-vitamiinia?

Suomessa paljas iho muodostaa auringosta D-vitamiinia keskikesällä ja keskipäivällä. Talvella D-vitamiinia ei saa lainkaan auringosta. Ruuasta D-vitamiinia saa muutaman mikrogramman päivässä, riippuen mitä syö.

Suomessa alle 1-vuotias saa tippapullosta D-vitamiinia 10µg päivässä ja korvikkeesta (1dl korviketta sisältää 1,1 - 1,3µg D-vitamiinia) 5-10µg päivässä. Eli yhteensä alle 1-vuotias saa D-vitamiinia 15-20 päivässä, riippuen paljonko korviketta menee. Ja tämä riittää alle 1-vuotiaalle.

D-vitamiinin tarve kasvaa painon ja iän mukaan. EFSA:n turvallinen D-vitamiinin saanti päivässä on yli 1-vuotiaalle 50µg päivässä ja yli 10-vuotiaalle 100µg päivässä.

Virallisia suosituksia korkeampia D-vitamiinitasoja puoltavia tutkimuksia tulee jatkuvasti, viikoittain. Suomessa ravitsemusneuvottelukunnan (VRN) matalat (10µg päivässä) D-vitamiinin saantisuositukset näyttävät yhä fossiilisemmilta. Ne riittävät vastasyntyneille sekä kissoille ja pienille koirille.

Ruokavalio ratkaisee jopa 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, kasvamisesta (lapset), lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. 

Kun perusruokavalio on kunnossa, niin herkkuja voi syödä hyvällä omalla tunnolla kerran pari viikossa terveyden tai painon siitä heilahtamatta suuntaan taikka toiseen. Liiku kohtuudella. Ihan arkiliikunta ulkona riittää. Mutta, jos haluat kasvattaa lihaksia, niin siihen vaaditaan kovempaa harjoittelua. Tähän on ihan kaikilla mahdollisuus. Pääasia, että nouset sieltä soffalta. Muista riittävä uni, lepo sekä rentoutuminen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat