Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Jaa-a! olen juuri täyttänyt 58v. Ihmettelen vain mitä minulle tapahtuu. Kolmas vuosi pärähti menemään 'vaihdevuosissa-ko'? minulta on leikattu kohtu vuosia sitten ja kuumat 'hyöky'aallot seuraavat minua edelleen, sekä kaamea hikoilu..ja pahaolo. Pojantytärkin (yli 2,5 nyt), sanoi n. vuosi sitten jo, että mummo hiki hiki ja tarjosi liinaa mihin pyyhkiä.
Tarkennan: minulta leikattiin kohtu, mutta ei munasarjoja. olen vain itsekseni tuumaillut, että onkohan minulla nyt tämä "siirtymäkausi",vai "vihonviimeinen menopaussi?" kesällä tulee kuluneeksi 4v, tätä ns.siirtymäkautta.
Joku toivoo vaihde vuosia. Ja toiset eivätpääse niistä pirullakaan eroon.

Vierailija

Olen 4 v vanhempi ja sama meno jatkuu kylläkin ilman pahaa oloa. Kannattaa käydä asiantuntijan tarkastuksessa. Yksilöllisiä on nää kaikki ihmisen elämänvaiheet, ei niitä vuosissa voi laskea.

Vierailija

Lainaus:

Sitten kun seksihalut lakkaavat.

Ei, kyllä se on alkamisen merkki kun alkaa tilaamaan ET-lehteä.

Vierailija

Tai se on sen merkki,kun alkaa täällä kyselemään.Eikös täällä ole jo ollut aikoja sitten sama osio?Siellä varmaan vastauksia.Joihin ei tosin ole luottamista,sillä jokaisella kaikki alkamiset ja loppumiset ovat niin yksilöllisiä,että vastauksia ei vaan ole.

Vierailija

Lainaus:

Lainaus:

Sitten kun seksihalut lakkaavat.

Ei, kyllä se on alkamisen merkki kun alkaa tilaamaan ET-lehteä.

Heh heh, en tilaa lehteä, kun minua 8 vuotta vanhempi sisareni on sen tilannut, ja tuo noita lehtiä aina minulle luettavaksi! :) Silti minulla kyllä on jo joitakin oireita.
NettiET:n palstoilla kun vierailee keskusteluissa, niin eipä kyllä uskoisi, että suurin osa(?) keskustelijoista on jo yli 60-kymppisiä! Vai onkohan... Itse olen vähän päälle 50 vuotta. :)

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Mulla on myös kohtu poistettu. Sen poissaoloa ei kyllä huomaa mistään. Paitsi, että nautin elämästä ilman kuukautisia. :)

Vaihdevuoteni alkoivat luullakseni 47 vuotiaana juuri tuolla hikoilulla. Sitä kesti muutaman vuoden ja siinä se sitten oli. Taisin päästä vähällä.

Seksihaluihin kohdunpoisto tai vaihdevuodet eivät vaikuttaneet mitenkään.

Vierailija
kirsikankukka55

Mulla on myös kohtu poistettu. Sen poissaoloa ei kyllä huomaa mistään. Paitsi, että nautin elämästä ilman kuukautisia. :)

Vaihdevuoteni alkoivat luullakseni 47 vuotiaana juuri tuolla hikoilulla. Sitä kesti muutaman vuoden ja siinä se sitten oli. Taisin päästä vähällä.

Seksihaluihin kohdunpoisto tai vaihdevuodet eivät vaikuttaneet mitenkään.

Hei Kirsikankukka! :) Lohdullista tietää, että vaihdevuosista voi päästä noinkin vähällä! :) Kiva myös tietää, että vaihdevuodet ja kohdunpoistokaan eivät välttämättä vaikuta seksihaluihin. Minulla on ollut jo vuosia ongelmia kuivuudesta, mutta siihen on onneksi olemassa lääkkeitä, joten sekään ei poistanut seksihaluja, minulta ainakaan! T: Marjatta

Vierailija

Se on varmaan kovin yksilöllistä.Minulta vaihdevuodet menivät ohi huomaamatta. Ei hikoilua eikä mielialan vaihteluita.Kuukautiset vain loppuivat 49 vuoden iässä. Seksihalut jäivät jäljelle onneksi.Sisarellani kesti muutaman vuoden. Hikoili valtavasti ja pinna oli kireällä. Hänellä oli todella vaikeaa. Toinen sisareni vain hikoili ja oli oma mukava itsensä. Äitini hikoili ja hermoili vaihdevuosissaan. Samassa perheessäkin voi näin paljon vaihdella.Kaarina

Vierailija

Vaihdevuosiin saa kyllä apua jos haluaa, eikä elämän tarvitse olla yhtä helvettiä. Minulla vaihdevuodet alkoivat 48 vuotiaana, hikoilua ja ärtyisyyttä mitättömistä asioista. Lääkärini määräsi hormonilääkityksen joka jatkui ainakin 15 vuoden ajan, olotila muuttui taas normaaliksi ei ollut mitään sivuoireita, eikä tarvinnut enää kiukutella turhista läheisille.Se on sitten jokaisen itsensä harkittavissa haluaako lääkitystä, koska hormoonihoito ei kuulemma sovi kaikille.
Me ihmiset olemme yksilöitä ja joillekin ei tule mitään oireita "mummuiässä".

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Äidilläni oli vaikeat oireet ja hän käytti hormoonikorvaushoitoa ja sai rintasyövän. Siksi minä en ajatellutkaan sitä. Ei onneksi tarvinnutkaan. Ja onhan niitä paikallishoitoja kun limakalvot ohenee. Mulla kun ei ole miestä, en tiedä miten asiat olisivat, jos olisi aktiivinen seksielämä. Mutta kyllähän nykyään asiat ovat usein hoidettavissa.

Vierailija

Limakalvojen kuivuuteen auttavat liukuvoiteet ja säännöllisesti käytettynä paikallis-estrogeenipuikot. Näistä on todella apua!!

Vierailija

Nyt on kulunut 17 vuotta oireitten alkamisesta,enkä usko että niitä mikään enää ennen hautaa lopettaa,

Vierailija

Itselläni ensimmäiset kuumat aallot tulivat 48-vuotiaana. Samaan aikaan aloin tuntea kummaa kiukkua, en ollut ollenkaan oma itseni, vaan ärryin ihan mitättömistä asioista. Myös öistä tuli kovin katkonaisia ja valvoin paljon.
Eipä tullut mieleenkään kärsiä moisesta, vaan eikun lääkäriin. Hormonit palauttivat olon nopeasti normaaliksi. Siinä sivussa häipyivät myös alapään vaivat, joiden luulin kuuluvan automaattisesti tämän ikäisen naisen elämään. Vähän väliä oli tunne, että onkohan virtsatientulehdus tulossa, kuivuuskin vaivasi. Luin jostain, että lääkitys on kohdallaan, jos alapään olemassaoloa ei arjessa muista, ja näin voisin nyt sanoa.
Suvussani on paljon rintasyöpää, joten mammografiassa on syytä käydä säännöllisesti. Toisaalta olen sitä mieltä, että kyllä unettomuus ja jatkuva murhanhimokin ennen pitkää tappavat. Nyt olen ainakin oma iloinen ja optimistinen itseni, en kärttyisä akka. Elän kaikin puolin terveellisesti, joten en usko hormonihoidon vievän minua hautaan. Vähän huvittaa, kun ystävättäreni, joka polttaa tupakkaa kuin korsteeni, kärsii vaihdevuosivaivoista, koska ei halua riskeerata, että saisi rintasyövän. Entäs keuhkosyöpä, eikö se ole paljon vaarallisempi peikko?

Vierailija

Harvinaista, että täällä on noin tietämättömiä naisia oman kehon toiminnoista. Lukekaa lääkärikirjaa ja katsokaa netistä. Useimmilla alkamisaika on n. 50-55v. Joillakin alkaa huomattavasti aikaisemminkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat