Kommentit (2)

Vierailija

minulle on käynyt samoin.olinnoin 13-14 vuotias.laitoin rahat tilillemi odottamaan että ostan myöhemmin vaatteita.kuinkas kävi-rahat oli nostettu,ilman ,että kanssani oli käyty mitään keskustelua.kyllä harmitti,mutta en silloin kysynyt,en lausunut mitään.oli ikävä kokemus.rahat olin tienannut perunamailla naapureissa syksyllä perunan nosto aikaan siitä on kulunutyli 60 vuotta,mutta harmittaa vieläkin.
nimimerkki vieläkään en tiedä mihinkä tarpeeseen jouduin tienestini kadottamaan.

Vierailija

Lainattu Et-lehdestä:
http://www.nettiet.fi/kysy/laki-ja-talous/art4973-Vanhemmat--haluavat-ra...

Vanhemmat haluavat rahani
Olen 17-vuotias tyttö ja olen ihan laillisesti työllä ansainnut omat rahani. Onko vanhemmillani oikeus vetää tililtäni omille tileilleen 500 euroa ja olla antamatta niitä takaisin? Käsitykseni mukaan minulla on oikeus käyttää rahani mihin lystään.
Berrily

Vastaus
Vanhempiesi oikeus nostaa tienestejäsi riippuu siitä, kuka tilisi on aikoinaan avannut ja millä ehdoin. Jos vanhempasi ovat avanneet sinulle tilin eikä avaamisen yhteydessä ole muuta sovittu, he voivat nostaa rahat ja päättää yhdessä tililläsi olevien varojen käytöstä.

Jos taas olet itse 15–17-vuotiaana avannut tämän tilin itsellesi nimenomaan omia työansioitasi varten, vanhemmillasi ei ole oikeutta määrätä rahoistasi eikä nostaa niitä ilman sinun lupaasi.

Jos tililläsi on sekä työllä ansaitsemiasi että muita varoja, rahat kannattaisi epäselvyyk­sien välttämiseksi jakaa eri tileille. Näin neuvoo jaostopäällikkö Vesa Sainio Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta Finestä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat