erityisherkkyys keskusteluun

aina varuillaan

Olisi  mukavaa  kuulla  mielipiteitä ja ajatuksia tästä  aiheesta. Taustatietoa  löytyy  netistä.

Itse kuulun kyseiseen "kastiin", ja tahtoisin lukea muiden kokemuksista aiheesta.

Kommentit (2)

Vierailija

Heippa,

tunnistan myös kuuluvani ko. kastiin. Ensimmäisen kerran luin aiheesta kun käteeni osui Apu-lehti, jossa oli Anja Snellmanin ( olikohan?) haastattelu. Sitten aivan hiljattain oli tv:ssa, olikohan aamysydämellä tai jokin vastaava ohjelma keskustelua aiheesta, mutta pahaksi onneksi avasin teeveen liian myöhään, oli jo loppumetreillä

Olen hankkinut myös em. kirjailijan kirjan aiheesta. Se on nyt lainassa työkaverillani, enkä muista edes nimeä.

Kun tunnistin nuo piirteet itsessäni, koin suunnatonta helpotusta; en olekaan päästäni pipi. Toisaalta, on oltava äärettömän varovainen. Voin kuvitella, mitä ympäristö sanoo jos ottaa tuon puheeksi: Erityisherkkä, nyt se kuvittelee olevansa jotain erityistä.

Mutta "oireet" ovat kyllä aika selkeät. Miten se määriteltiinkään; synnynnäinen aivojen .......jotain.

huopatossu

Heipat, kiva että  joku muukin "outo löytyi :) Joo mä olen myös lukenut  ko. kirjan  parisuhde-versiona. (tarkoitat varmaan tätä Elaine Aronin  kirjaa Erityisherkkä).

Ihan samoin kuin kerrot, tunsin suunnatonta helpotusta  tutustuttuani aiheeseen ja tehtyäni sen 23 kys. testin. En siis  ole ufo enkä kummajainen , vaan erityisherkkä. Kaikki natsaa  kohdalleen aina lapsuudesta  alkaen mm.. Herkkyys  hajuihin,  meteliin,  yleiseen epäoikeudenmukaisuuteen  , ihmispaljouteen..yms  En pysty katsomaan uutisia, jos jotain on tapahtunut, säikyn tosi herkästi. Järkytyn jos joku huutaa vaikka lapselleen kaupassa. Kauppakeskukset ovat helvettiä valoineen ja meteleineen täynnä häliseviä ihmisiä.  Olen aika valikoiden kertonut ihmisille tästä, vain  kaikista  läheisimmille. En halua, että joku tietämättään loukkaa  tämän takia.

Mutta kuten sinäkin sanoit, ihan suunnaton helpotus tietää  että  tosiaan  olen normaali, mutta kuulun tähän vähemmistöön. Tarvitsen päivittäin  aikaa myös ihan itselle, että saa levätä ..Sekin on jännää, miten tunnistan ihmisten tunnetiloja, ja saatan  tuntea surua  jonkun toisen  mielialan johdosta. Huomioin ja "skannaan  ihan eri asioita ihmisissä kuin toiset.  Suosittelen kyllä lukemaan sen kirjan , ketä kiinnostaa aihe.

Helpottaahan se  omaa elämää, kun tietää tämän, mutta valitettavasti  se ei muuta sitä tosiasiaa, että ihminen on pedoista  pahin   ja  ihmisten paha olo syvenee jatkuvasti.

En nähnyt tuota  ohjelmaa, jonka mainitsit, mutta  inhimillisessä tekijässä  oli juuri tämä aihe, ja Anne Kukkohovi mm.oli siellä vieraana. Katsoin vielä uudestaan areenasta sen.

Sillä Helillä, joka aiheesta kirjoittaa , on hyviä kirjoituksia  aiheesta omilla sivuillaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat