Kukkivat kasvit piristävät

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hankitko kukkia valaisemaan pimeitä päiviä?

Itselläni on muutama kasvi nyt puhjennut kukkimaan. Tässä kolibrikukka, jolla ikää on reilusti yli 20 vuotta. Vasta  kahdeksan vuoden kuluttua se aloitti kukkimisen, mutta siitä lähtien on tehnyt sen joka vuosi.

Sivut

Kommentit (27)

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Vanha elli kirjoitti:

Itselläni on muutama kasvi nyt puhjennut kukkimaan. Tässä kolibrikukka, jolla ikää on reilusti yli 20 vuotta. Vasta  kahdeksan vuoden kuluttua se aloitti kukkimisen, mutta siitä lähtien on tehnyt sen joka vuosi.

viherrys

Vanha elli kirjoitti:
Vanha elli kirjoitti:

Ihana tuo Kolibrikukka. Kerran vein leikkokukkana perinteisemmällä naisihmiselle joka oli vähän hämmästyneen näköinen että mikäs tämä on.. :)
Tykkäisin kukkivista ja viherkasveistakin mutta jostain syystä asuntoni ei ole otollinen kukkasille. Tuuletuksella palellutin ajattelemattomuuttani pari mukavaa kukkaa.

Vierailija

Olen tuumaillut, mikä olisi hyvä pimeän ajan kukkanen ikkunalaudalle.  Ainoa mikä minulla kukkii tällä hetkellä on St.Paulia, suorastaan rehottaa ja viihtyy vähällä valolla ja vielä vähemmällä kastelulla.

Ania1
Seuraa 
Liittynyt16.6.2014

Keitin tänään santuilleni kahvia,olin jostain lukenut/kuullut että ne siitä tykkäisivät.Ja kyllähän se kelpasi aluslautasen kautta juotettuna.Joskus olen kuivattuja kahvinporoja sekoittanut istutusmultaan mullanvaihdon yhteydessä mutta sillä konstin olen vain saanut mullan homehtumaan.Ehkä liikaa kasteltu samaan aikaan.Santut ja minä ei hyvä yhtälö,mutta yrittää vain pitää.

Kukkivia kasveja ostan kyllä piristykseksi,viimeksi orgidean kun omat vanhat kesän ulkoilleet eivät kukkineetkaan kuten yleensä ovat tehneet.Eikä marras/joulukaktuksetkaan aio kukkia,ehkä huonon kesän takia,nekin ulkona kesän viettäneet.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Minä pidän perennoista ja kaikista ulkokukista mutta huonekasvien sielunelämää en ole koskaan oppinut ymmärtämään.Siksipä kaikki huonekasvit minun hoteissani heittävät henkensä hyvin nopeaan. Santpauliat ja esikot ovat siitä huolettomia että ne voi heittää surutta roskiin joko mätänevinä tai sitten janoon kuolleina. Leikkokukka kimppu pöydällä tuo iloa harmaisiin päiviin ja nyt alkaa kaupassa olla jo hyasinttejäkin joka on aivan ihana kukka.

Ostatteko kukkia marketista vaiko kukkakaupasta? Minä olen yrittänyt tukea kukkakauppoja ostamalla kukat sieltä mutta joskus kiireessä tarttuu matkaan marketin kukkiakin. Yleensäkin vaikka kukkakaupan kukat ovat hieman kalliimpia niin laatu on huomattavasti parempi kuin marketissa.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Ostan aina puutarhaliikkeestä, joka sattuu olemaan sopivalla etäisyydellä. Siellä on myös henkilökohtainen neuvonantajani.

Pidän niin perennoista kuin kaikista muistakin kasveista. Talvella on kiva, jos jokukaan kukkii. Valoa pitää olla. Vain harvat (santut ja jotkin muutkin) kukkivat vähässä valossa.

Kuvassa näkyy minun vähän suuritöinen ilmankostutussysteemini kukkien alla, tyhjät raejuustopurkit patterin välissä. Tasoittavat niin, ettei lämpö patterista nouse liian tehokkaasti.Aika usein pesen purkit ja vettä lisään vähintään joka toinen päivä. Toki tämä juttu on vain yhdessä huoneessa tietyille kasveille.

Tuo orkidea kukkii ainakin toista kertaa tänä vuonna.

Minunkin yksi marraskuunkaktus oli kesän ulkona ja nyt rupesi kasvattamaan lehtiä, kun olisi aika kukkia.

St.Paulia

Ania1, luultavasti kastelet santtujasi liikaa...Olen saanut monet, jo nuukahtaneetkin St.Pauliat kukkimaan siten, että annan mullan kuivua täysin ja sen jälkeen varovaista kastelua. Seuraava kastelu vasta kun multa ei ole kosteaa, koita sormenpällä syvemmältä mullasta. St.Pauliaa ei saa koskaan jättää seisomaan veteen eli tyhjennä aluslautanen jonkin ajan päästä kastelun jälkeen. En ole koskaan lannoittanut santtujani, ehkä se ei olisi niille edes hyväksi. St.Paulia kuolee jos se on suorassa auringon paisteessa, varjoinen ikkuna on sille paras.

Vierailija

Mökin muori kirjoitti:
Minä pidän perennoista ja kaikista ulkokukista mutta huonekasvien sielunelämää en ole koskaan oppinut ymmärtämään.Siksipä kaikki huonekasvit minun hoteissani heittävät henkensä hyvin nopeaan. Santpauliat ja esikot ovat siitä huolettomia että ne voi heittää surutta roskiin joko mätänevinä tai sitten janoon kuolleina. Leikkokukka kimppu pöydällä tuo iloa harmaisiin päiviin ja nyt alkaa kaupassa olla jo hyasinttejäkin joka on aivan ihana kukka.

Ostatteko kukkia marketista vaiko kukkakaupasta? Minä olen yrittänyt tukea kukkakauppoja ostamalla kukat sieltä mutta joskus kiireessä tarttuu matkaan marketin kukkiakin. Yleensäkin vaikka kukkakaupan kukat ovat hieman kalliimpia niin laatu on huomattavasti parempi kuin marketissa.

Voi voi sentää kun teki pahaa lukea Mökin muorin kirjoitus kuinka hän heittää huoletonna kukkia menemään. Olen yksinäinen, vanha mummeli, joka rakastaa kukkia. Puhun niille ja hoivaan parhaani mukaan.  Joskus, hyvin harvoin, olen joutunut heittämään jonkun lakastuneen kukan pois ja se suorastaan raastaa sydäntäni. Ihan oikeasti pyydän kukalta anteeksi sitä, että nyt on poismenon aika.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Siinä asiassa olen kovaluonteinen, minulle on olemassa kertakäyttökukkia. Myöskin kesäkukista pelargoniat ja muratit löytävät tiensä syksyisin kompostiin, niitä en ala talvettamaan.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tunnen joitakin ihmisiä, jotka käsittelevät kasveja kuin eläviä olentoja. Eläviä ne toki ovatkin, mutteivat sentään kai osaa ajatella.

Totta on, että kaupasta saa keväällä uudet pelargonit ja muut. Kuitenkin minulla on yksi sellainen ruusunnuppupelargoni, jollaiseen en ole Suomessa törmännyt. Toin sen 23 vuotta sitten marraskuussa pienenä pistokkaana Madeiralta vuoren rinteeltä. Siitä asti olen varjellut kantaa talvettamalla ja jakamalla tutuillekin, siltä varalta, että omat  sattuisivat kuukahtamaan. Tänä syksynä myin osan ja menivät kuin kuumille kiville.

On siinä sekin puoli, että jos on mahdollista talvettaa, useamman vuoden ikäiset kasvit ovat isoja ja komeita.

Paljon menee minultakin syksyisin tavaraa kompostiin.

Vierailija

Hienoja kuvia ja minulle mieluisa palsta, kiitos aloittajalle.

Sain eilen ystävältäni valkoisen amarylliksen. Suorastaan rakastan niitä, samoin vaaleanpunaisia, jota väriä on kukissa vain hieman. Kasvit ovat minulle syvä tunneasia, samoin kuin sinulle, köyhä mummeli, mutta valitettavasti olen niin tumpelo "santtujen" kanssa, joten joudun heittämään joskus sen pois.

Lapsuuskodissani oli ainoastaan kukkivia kasveja kaikilla ikkunalaudoilla. Ihmeesti äiti sai ne kukkimaan ja menestymään. Pelakuut, soilikit, joulukaktukset, posliinikukka sekä annansilmät kukoistivat ilonamme alati. Kompostoitunut kanankakka oli ainut lannoite. Kotimökkimme oli aina viileä, kesät, talvet. Liekö sekin yksi syy?

Aiheeseen liittymättä, äiti lakaisi joka aamu lattiat, pyyhki pölyt, kasteli tarvittaessa kukat ja nyppi ne. Valitettavasti hänen vanhempi tyttärensä ei ole yhtä ehtivä ja osaava.

Sini

St.Paulia

Sini, "ennen vanhaan" (vielä 50-luvallakin) monissa omakotitaloissa maaseudulla oli vain puulämmitys. Tämä loi ihanteelliset olosuhteet sisäkukille. Ei ollut läkähdyttävän lämmintä ja kuivaa huoneilmaa talvella.

Minulla on samansuuntaisia muistoja kuin sinulla. Äitini sekä molemmat mummoni olivat todellisia viherpeukaloita. Toinen mummoistani puhui kukilleen samalla lailla kuin edellä kirjoittanut mummeli. Kai siinä jotain taikaa oli , kukkansa olivat upeita.

Muratin voi muuten nostaa talveksi sisälle ampelliin niin ei tarvitse ostaa joka vuosi uutta.

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Täytyy myöntää, että tämä yllättäen tammikuussa kukkimaan puhjennut joulukaktus piristää ihan kummasti. Kysymyksiä ketjuun laitoin siitä kuvan kun oli nupuilla ja nyt 10 pv päästä nuput alkavat aueta. Tuntuu hienolta seurata nuppujen avautumista.

suomarja
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Jouluksi saamani amaryllis,ritarinkukka,yllätti uudella kukinnalla.Sain  led-lampun kukan ylle tuomaan lisävaloa.

Otin talteen kukan matkassa olleen nimikyltin,että tiedän sanoa oikein amarylliksen lajikkeen nimen.Jollain ihmeellisellä tavalla kyltti ei ollut enää kukkakirjan välissä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat