Betasalpaaja ja painonnousu

Betasalpaaja ja painonnousu

Minua vaivaa rytmihäiriö. On minulla korkea verenpainekin, mutta sydänfilmissä ei ole mitään vakavaa. En oikein tiedä, miten käyttäisin tätä rytmihäiriöön kyllä auttavaa betasalpaaja-lääkettä. Jatkuvasti vai vain tarvittaessa? Lääkäritkin ovat olleet erimielisiä. Jos jätän lääkkeen ottamatta...Lue koko juttu

Kommentit (19)

Beetasalpaaja ja lihavuus. Ne kulkevat kyllä käsikkäin pulisevat lääkärit mitä tahansa.Itse taistelen kilojen kanssa,tiukasta ruokavaliosta huolimatta paino ei putoa.Lääkäri painostaa edelleen.ja määrääbeetasalppajia lisää kun hengästyminen uhkaa jo vuoteessakin.(ONKOHAN LÄÄKÄRINI N.S. VALELÄÄKÄRI).Myös diabetes lääkkeiden insuliini turvottaa..kertoo kaiken kokenut mummeli

Beetasalpaajalla rauhoitetaan sydämen sykettä ja ilmeisesti pumppu hakkaa sinulla sitten tosi kovasti kun sitä kerran määrätään. Aika tuhtihan tuota olet, jos vuoteellakin hengästyttää. Insuliini ei lihota. Joskin karppihörhöt hyökkäävät kimppuun ihan pian. Mutta niin se on. Insuliini laskee verensokeritason normaalimmaksi, jolloin sokerin määrä virtsassa ei ylitä munuaiskynnystä eli virtsaan ei enää erity sokeria vaan kaikki syömäsi käytetään ravinnoksi, tästä johtuu painon nouseminen kun insuliinihoito aloitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Useat lääkkeet turvottavat koska nestettä kerääntyy elimistöön. Lääkkeet kun ovat elimistölle vierasta kemiaa. Kyseessä on siis tietynlainen myrkytystila. Lääkkeet ei varsinaisesti lihota vaan liiallinen ruualla mässääminen kyllä.

Lainaus:

Beetasalpaajalla rauhoitetaan sydämen sykettä ja ilmeisesti pumppu hakkaa sinulla sitten tosi kovasti kun sitä kerran määrätään. Aika tuhtihan tuota olet, jos vuoteellakin hengästyttää. Insuliini ei lihota. Joskin karppihörhöt hyökkäävät kimppuun ihan pian. Mutta niin se on. Insuliini laskee verensokeritason normaalimmaksi, jolloin sokerin määrä virtsassa ei ylitä munuaiskynnystä eli virtsaan ei enää erity sokeria vaan kaikki syömäsi käytetään ravinnoksi, tästä johtuu painon nouseminen kun insuliinihoito aloitetaan.

Beetasalpaajia käytetään eniten verenpaineen hoidossa ja sepelvaltimotaudissa. Jotkut käyttävät myös jännityksen torjuntaan satunnaisesti esiintymistilanteissa.

Olen käyttänyt Beetasalpaajaa 30 vuotta.Mielestäni se EI lihota.Ainut lihottaja on siinä nenän alla oleva reikä.Jos sinne laittaa muuta sopimatonta,kun Beeta salpaajaa ,niin lihominen on takuu varmaa.

Minä olen myös syönyt jo useamman vuoden Betasalpaajaa rytmihäiriöön
ei minua ainakaan lihota ja syön jatkuvasti 1/2 tabx3 päivässä ......

Että on ihme porukkaa, kun syö tuollaista myrkkyä. Keskittyisitte olennaiseen eli terveelliseen ruokaan, niin ei tarttis noita lääkkeitä!

No,voipihan tuo lääkkeiden syönti vielä osua omaan nilkkaasikin...kunhan vuodet vierii..harvassa ovat seitsemän kymppiset ,joilla ei yhtään lääkettä ole.

Lainaus:

No,voipihan tuo lääkkeiden syönti vielä osua omaan nilkkaasikin...kunhan vuodet vierii..harvassa ovat seitsemän kymppiset ,joilla ei yhtään lääkettä ole.

Joo tyhjän päiväistä on syödä lääkkeitä kun ne voi näppärästi välttää, itseaiheutettuja sairauksia ei yhteiskunnan varoista ainakaan tulisi maksaa, kuten kaikki tupakan ja alkoholin aiheuttamat, ja niitä on valtavasti, samoin on epäterveellinen ruokavalio, liika lihavuus on hyvin usein itseaiheutettu, poikkeusikin toki on!

Näin on tunnen erääkin poikamiehen jonka ruokailutottumukset on vähintäänkin erikoiset lautasen asemesta hänellä on muovinen kulho n2,5 l ei viitti santsata kun lautaselle ei sovi juuri mitään, painoa ukolla on 166 kg, ei pääse kävelemään ilman nojavaunua.
Turvotus on melkoinen ja nesteenpoisto lääkeitä ja mitä kaikkea sitten syökin, kaiken maailman sairaudet on tällä hetkellä on sairaalassa sukulaiset oli sitä mieltä ettei paluuta enää ole.

Eräs tuttavani kokeili muuhun sairauteensa 500mg e-epaa kalaöljyä. Kun kysyin että lopettaako kalaöljyn käytön, kun se sairaus ei parantunut.
Hän sanoi että hänen rytmihäiriöt hävisi kalaöljyllä, siksi hän jatkaa kalaöljyllä.
En muistanut kysyä söikö kolesterolilääkkeitä, ne saattaa tehdä rytmihäiriöitä.

Beetasalpaajien mahdolliseksi sivuvaikutukseksi mainitaan lihominen ainakin minulle aikaisemmin määrättyjen beetasalpaajien rasian sisällä olevan listan mukaan.

Olen aina ollut hoikka ennen beetasalpaajien aloittamista.Eivätkä kaikki sairaudet tietenkään ole itse aiheutettuja.

Vain jotkut mieleialalääkkeet voivat aiheuttaa oikeaa painonnousua, sekin vain sitä kautta, että lisää ruokahalua. Kortisoni on toinen , joka pitkään käytettynä saattaa johtaa lihomiseen. Muut lääkkeet eivät eivät lihota. Me ihmiset vain olemme jotenkin niin lääkekielteistä kansaa, että vaikka sairaus lääkehoidon vaatiikin, alamme syyttää kaikkia mahdollisia vaivoja lääkkeiden syyksi, silloin voi ikäänkuin vyöryttää oman elämäntapansa retuperät jonkun toisen syyksi.

sydän-pompottaa

Juuri olen miettinyt samaa. Olen aina ollut hoikka. Ruokatottumukset eivät ole muuttuneet. Sydän lääkkeiden jälkeen on alkanut maha paisumaan. Vyötärö.
Voi olla, että on jotain ruoka-aineita, jotka yhdessä lääkkeiden kanssa tekevät jonkin tason myrkytyksen( lihominen = myrkytystila).
Olisi kiva tietää enemmän ja voisi muuttaa lääkkeitäkin paremmin toimiviksi.
Melko hiljaisia ovat lääkärit ja lääketehtaat.
Miksi?
Eikö ole kaikkien etu, että joku on hyvä ja oikein???

Vierailija

On todistettu fakta, että ihmiset tavalla tai toisella syövät itsensä sairaaksi ja hautaan.  Vanhemmiten aineenvaihdunta hidastuu, eikä voi syödä niin paljoa kuin työikäisenä. Milloin mistäkin lääkkeestä kerrotaan sen lihottavan. 

Minä olen todennut iän lihottavan. Ruokahalut ovat tallella, mutta ei enää kuluteta asitä kaikkia minkä syö. Minusta kannattaisi olla itselleen rehellinen eikä hakea milloin mistäkin itsensä ulkopulolelta syytä lihomiseen. Liikkeelle vain ja se nenän alla oleva aukko kiinni!

Vierailija

En arvostele kenenkään elintapoja tai muutakaan.

Itse olen syönyt beetasalpaajaa yli 30 vuotta. Paino on ollut koko ajan normaali ilman käänteitä suuntaan taikka toiseen. Välillä oli vähän aikaa kokeilukäytössä kalkkisalpaaja Amlodipin ja se aiheutti turvotusta. Se ei sopinut muutenkaan, koska se ei alenna pulssia, joka minulle on tärkeää.

Vierailija

Itse söin betasalpaajaa puolentoista kuukauden ajan. Paino kohosi tänä aikana noin 3,5 kiloa, ja kun lopetin lääkkeen käytön, paino laski kahdessa viikossa 2,5 kiloa ja kuukauden kuluessa vielä 1,5 kiloa. Mielestäni söin suunnilleen samalla tavalla ennen lääkettä, sen aikana ja sen jälkeen. Liikuin yhtä paljon koko aikana eli varsin paljon - minulla on sykemittari, joka kirjaa päivittäisen aktiivisuuden, joten tämä on fakta, ei mutu-tieto.

Kun googlaa hakusanoilla "blood pressure medication causes weight gain" ("verenpainelääkitys aiheuttaa painonnousua"), tuloksia tulee 178 miljoonaa, eli maailmalla tämä on aika yleisesti tunnettu ja tunnustettu asia. Ensimmäisiä hakutuloksia katsomalla kyse on betasalpaajista, eikä niiden aiheuttaman painonnousun syytä ole pystytty kokonaan selittämään. Linkeissä sanotaan myös, että vaikutukset vaihtelevat - jotkut voivat syödä lääkkeitä ilman lihomista, kun taas toisilla ne aiheuttavat painonnousua.

Eli joskus kyse on oikeasti lääkkeistä eikä siitä mitä laittaa suuhunsa tai minkä verran liikkuu.

Lihominen saattaa muuten johtua myös geeneistä. Hiljattain on löydetty sokerihiirigeeni (FGF21-geenimuunnos), joka saa ihmisen kiinnostumaan makeista herkuista, lisää riskiä korkeaan verenpaineeseen ja siihen, että rasva asettuu keskivartalon tienoille. Tämä geenimuunnos on noin joka viidennellä eurooppalaisella.

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat