asiaa huonokuuloisuudesta

Vierailija

Olin tässä kuuloliiton sopeutumisvalmennuskurssilla viime viikolla, sain kuuloasiasta todella tiukan asiapaketin.
kurssi oli tarkoitettu työelämässä vielä mukana oleville. Mutta väitän että vertaistuen saaminen merkitsi ehkä
ainakin yhtäpaljon kuin tietopaketin saaminen. Itselläni on kuulolaite, mutta huomasin kuinka hyvin asiani on.
Minulla on kannustava perhe ,työpaikka ja hyvät työkaverit . Kuulovamma monesti voi tuntua "peikolta" varsinkin jos käyttää kuulolaitetta ja kuulo alenee suhteellisen lyhyellä aikana. Mutta ei elämä miksikään muutu, samana se pysyy
ja jopa paranee jos oppii näkemään asiat toisessa valossa.
janttukatriina

Kommentit (11)

Vierailija

Miulla on kuulo huonontunut vuosien mittaan. Nykysin pittää kahtoo, ainakin jos on enempi ihmisiä samassa huoneessa, puhujan huulia, kun en kaikkea ehkä kuule. En oo kovin puhelias, ja nykysin tutustunkin ihmisiin vielä tavallista huonommin, kun tuntuu että jotain aina jää huomaamatta. Tai siis kuulematta.
Ja kun en kuule kaikkea oon tullu jotenkin araks ihmisten keskellä. En siis yleisesti, liikun ulkona, vaan puhumisesta ihmisten kanssa. Tuttaville oon sanonutkin siitä huulten tuijotuksesta, mutta voip joku uus tuttavuus jäähä lyhyeks kun mie niin tiiviisti katon.
Ei onneks joka päivä oo yhtä huonoo :)

t. miina h

Vierailija

Hyvä miina h , asiaa puhuit. Vaikka olen ihmisten parissa työni puolesta koko ajan, olen minäkin vapaalla karsinut menoja kuuloni tähden. Oletko ottanut yhteyttä paikalliseen kuuloyhdistykseen?Tai milloin olet ollut kuulotutkimuksessa?Sain kuin sainkin ajan itselleni kevääseen uuteen kuulontutkimukseen , tulen saamaan kuulolaitteet molempiin korviin. Olisi suotavaa että kanssaihmiset katsoisivat kohti ja puhuisivat rauhallisesti, eivätkä peittäisi suutaan kun puhuvat , olisi parempi lukea huulilta.
janttukatriina

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Onko se niin, että on vaikeempi saada selvää, jos on monia puhujia samassa tilassa tai muuta yleismeteliä?

Kyllä vertaistuen merkitys monissa asioissa on kullan arvoista. Jakamalla kokemuksia saa monia uusia näkökulmia asioihin.

Pitäs kyllä kiinnittää huomiota omaan tapaan puhua. Tuo kohti katsominen on hyvä vinkki.

Vierailija

Miehelläni on huono kuulo enkä millään saa häntä korvalääkäriin. On surullista huomata kuinka pihalla hän joskus on keskusteltaessa koska ei kuule kaikkea. Olen lakannut jankuttamasta kuulolaitteesta koska hän suuttuu siitä. Ei kaikkea kuulemma tarvitse kuulla.
Televisiokin pitää olla niin kovalla äänellä etten pysty olemaan samassa huoneessa minulla kun on normaali kuulo, ainakin vielä kuulen heinäsirkkojen sirityksen. En vaan ymmärrä mitä häpeämistä kuulolaitteessa olisi.

Vierailija

Lainaus:

Miehelläni on huono kuulo enkä millään saa häntä korvalääkäriin. On surullista huomata kuinka pihalla hän joskus on keskusteltaessa koska ei kuule kaikkea. Olen lakannut jankuttamasta kuulolaitteesta koska hän suuttuu siitä. Ei kaikkea kuulemma tarvitse kuulla.
Televisiokin pitää olla niin kovalla äänellä etten pysty olemaan samassa huoneessa minulla kun on normaali kuulo, ainakin vielä kuulen heinäsirkkojen sirityksen. En vaan ymmärrä mitä häpeämistä kuulolaitteessa olisi.

Älä yritä, jos et kerran sinne korvalääkäriin saa. Tuskin onnistuu silloi kuulolaitteen pitäminenkään.
Mieheni meni innolla vapaaehtoisesti ja nyt, kun on kuulolaite niin se on kaapissa käyttämättömänä.

Kuulolaite ottaa niin paljon häiriöääntä, että sen käyttö on monelle aika vaikeaa.

Vierailija

Kerronpa miten minulle kävi eräänä aamuna: heräsin ja huomasin, etten kuule toisella korvalla mitään. Siitä paikasta kävelin terveyskeskukseen ja pyysin tavata sairaanhoitajaa. Virkailija kysyi miksi, ja kerroin äkillisestä kuulon menetyksestä ja ojensin Kelakorttini. Hän tuhahti jotain, otti tietoni ja antoi ilmeisesti ohjeet, minne mennä ja ketä etsiä. En saanut selvää hänen puheestaan ja totesin hänelle, että anteeksi, voitko toistaa lujempaa, kun minulla on huono kuulo ja hän totesi kiukkuisesti, että niin minullakin. Meni hetki kun meinasin suuttua, mutta sitten sanoin, että hän voi sitten lähteä mukaani, kun on sama vaiva, mutta jos et lähde, niin voitko puhua sen verran lujempaa, että tiedän mihin mennä. Hän korotti huokaisten ääntään ja minä löysin perille. Toinen korvani oli täynnä vaikkua ja liuotuksella ja muutamalla huuhtelulla asia oli selvä. Teki mieli mennä vastaanottoon ja kertoa ihmeparantumisestani, mutta jätin menemättä. Minkähänlaista palvelua tämä täti antaa oikeasti kuuroille ihmisille?

Vierailija

Lainaus:

Anonyymille 14.2. 18:43.
Jos et saa miestäsi korvalääkäriin, niin esim. kodinkoneliikkeistä löytyy monenlaisia kuulokkeita television kuunteluun. Hanki miehellesi vaikka lahjaksi, niin ei tarvitse kärsiä siitä kovasta tv-äänestä. Äidilläni on huono kuulo ja hän on ihastunut sellaisiin langattomiin kuulokkeisiin vaikkei kuulokojeesta erityisemmin pidäkkään.

Vierailija

Asiakaspalvelua on niin monenmoista, mutta kyllä mielestäni terveyskeskuksessa ainakin pitäisi osata palvella.Tosin aina ei osata. Olin tänään kaupassa ja jouduin sanomaan etten kuullut mitä myyjä sanoi, yritin sanoa sen tahdikkaasti.Joskus vaan tuntuu pahalta muistuttaa asiasta kun muuten saa hyvää palvelua. Tuo kuulokkeiden hankkiminen voisi olla ihan hyvä juttu perhesovun säilymisen kannalta. Vinkkinä muille huonokuuloisille televisio-ohjelmiin löytyy myös suomenkielinen tekstitys , ainakin osin tv 1 ja tv2 ohjelmiin. tekstitv sivuilta näkyy mihin tekstitys on.
janttukatriina

Vierailija

En ole varma, johtuuko huonokuuloisuuteni enemmän vaikusta, vai onko kuuloni oikeasti heikentynyt viime aikoina.
Jos seurakuntasalissa puhuu naispappi hiukankin hiljaisemmalla äänellä, kuulen vain sanan sieltä - toisen täältä. Miehillä kun on useimmiten voimakkaampi ääni, heidän puheensa kuulen paljon paremmin. Samassa kaikuvassa salissa kun on arkisin tuolijumppaa ja minä istun takana, en kuule jumpparin vitsailua. Ottaa päähän, kun ihmiset nauravat ja minun on naurettava tekonaurua. -Tulee mieleen, kun lapsena olin vanhempien kanssa Kööpenhaminan Tivolissa. Siellä oli joku
stand up -numero, ja yleisö ulvoi naurusta. Me emme saaneet tanskan kielestä mitään selvää, mutta nauroimme mukana, jotta emme olisi vaikuttaneet hölmöiltä.
Tällä viikolla olin kuntosalilla kokeilemassa maksutta. Yhdessä liikuntaryhmässä ohjaaja puhui hyvin hiljaisella äänellä, ainakin minun mielestäni. Kun vielä olin takarivissä (osaamattomana), ja puheen päälle soitettiin musiikkia, en kuullut
juuri mitään. Liikkeet sentään sain tehtyä jotenkin, muiden mallin mukaan.
Ihan ensimmäiseksi pitäisi puhdistuttaa korvat terveyskeskuksessa. Vuosia sitten minulle tehtiin tuo vesiruiskutus, ja silloin kuulo parani ihmeesti. Saa nähdä sitten, onko minulla vielä muuta kuulon heikkenemistä.

Vierailija

Korvat voi puhdistaa itsekin. Apteekista saa sopivaa spraytä ja korvapumpun, joilla onnistuu kotikonstein. Kokeiltu on ja sen jälkeen oltu tyytyväisenä korvat puhtaana ja kuulo tallella. Muutaman kuukauden välein omiani puhdistelen. Ei ole myöskään räkätaudissa ollut enää korvaongelmia. Tiedä sitten vaikuttaako juuri tuo siihen kun aiemmin aina oli.

Vierailija

Lainaus:

Korvat voi puhdistaa itsekin. Apteekista saa sopivaa spraytä ja korvapumpun, joilla onnistuu kotikonstein. Kokeiltu on ja sen jälkeen oltu tyytyväisenä korvat puhtaana ja kuulo tallella. Muutaman kuukauden välein omiani puhdistelen. Ei ole myöskään räkätaudissa ollut enää korvaongelmia. Tiedä sitten vaikuttaako juuri tuo siihen kun aiemmin aina oli.

Kiitos neuvosta! Voinpa katsella sellaista pumppua apteekista, joskin hiukan pelkään että voisin vahingossa vahingoittaa korvakalvoa sillä. Myös minua hiukan inhottaisi tehdä tuollaista itse, olen niin "sippusa". - Mutta pannaanpa harkintaan!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat