Fengshui - "suotuisan sijoittelun taito"

Vierailija

Onko teillä omakohtaisia kokemuksia Fengshuin (energiasisustuksen) vaikutuksista
kodissanne tai jossain muualla?

Minulla on tässä parhaillaan luettavana kirja "Fengshui päivästä päivään"
kirjoittaja David Daniel Kennedy ja esipuhe professori Lin Yun

Lainaus kirjan takakannesta:

Kätevä ja helppokäyttöinen kirja neuvoo, miten fengshuin vuosituhantisia
periaatteita soveltamalla voi kodin ja työpaikan energiavirtoja muokata
suotuisampaan suuntaan. Pienet muutokset tuovat suuria tuloksia, kun eri
elämänalueet löytävät keskinäisen tasapainon......

Jokohan on ryhdyttävä uudistamaan kodin sisustusta tai ainakin siirtelemään
huonekaluja eri paikkoihin? Hankkimaan sopivia luontokuvia seinille?

Mielipiteitä asiasta toivoo Helmiina :-)

Sivut

Kommentit (17)

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

No ihan hirveesti en usko noihin energiavirtoihin. Sen sijaan kodin pitäisi olla sellainen,että itse siellä viihtyy ja sehän tarkoittaa eri asioita eri ihmisille. Ja käytettävissä olevat varatkin asettavat tietyt rajat asumiselle. En kyllä voi sanoa tietäväni tästä ko.asiasta mitään, joten sitä en voi kommentoida sinällään. Kyllähän esim. kukkapuska saa kummasti mielen virkistymään. Tai joku kaunis esine näköpiirissä. Tai rakkaiden valokuvat näkösällä. Kun silmä niihin osuu, tulee hyvä mieli

Mutta oikeestihan näissä idän jutuissa on joku aate takana. Voitko kertoa lisää tästä?

Vierailija

Ihmisruumista pidetään pienoiskoossa olevana maailmankaikkeutena,
jonka täytyy pysyä sopusoinnussa luonnon kanssa.
Tämä ajatus kytkeytyy kahteen käsitteeseen,
joista kiinalaiset käyttävät nimiä yin ja yang,
kirjaimellisesti kukkulan varjoisa puoli ja valoisa puoli.
Kaikkien Kiinan filosofisten suuntausten tuntemat peruskäsitteet
yin ja yang ovat vastakkaisia,
mutta silti toisiaan täydentäviä perusvoimia,
joista kaikki luonnossa oleva koostuu.

The Encyclopedia of Religion selittää:
”Yin on vallitsevana kaikessa,
mikä on pimeää, varjoisaa, kylmää, kosteaa, heikkenevää, taipuisaa, maallista, naisellista,;D

kun taas yang on valoisa, kuuma, kuiva, kasvava, jääräpäinen ja aktiivinen, taivaallinen ja miehinen.” ;D

Eräs tämän periaatteen sovellutus on geomansia (feng-shui),
joka on eräänlaista kiinalaista ennustelua........

Sen avulla pyritään löytämään kaupungeille ja taloille mutta varsinkin haudoille suotuisia paikkoja. :D

Kun jonkin paikan yin- ja yang-voimat ovat
sopusoinnussa samaisen paikan asukkaitten yin- ja yang-voimien kanssa,
tämän väitetään varmistavan jälkimmäisten hyvinvoinnin. ... :D

Helen Hardacre Princetonin yliopistosta selittää, että sopivan ”kosmisten voimien yhdistelmän uskotaan hyödyttävän vainajia ja helpottavan heidän oloaan tuonpuoleisessa”.

Samalla kun yin- ja yang-voimat koetetaan pitää tasapainossa,
niiden luonnollista tilaa ei pidä yrittää muuttaa väkisin.
Jos näin tehtäisiin, sen uskotaan vaikuttavan ei-toivotulla tavalla, mikä käsitys kannustaa passiivisuuteen.
Vuonna 1986 eräs vanhahko munkki selitti tätä asiaa näin:
”Taolaisuus opettaa olemaan hiljaa ja tekemättä mitään. Kaiken tekeminen on sitä, ettei tee mitään.” Taolaisuuden voimaa onkin verrattu veteen, joka pehmeydestään huolimatta hyödyttää kaikkia luontokappaleita.

Minua itseäni luontokuvat seinillä kyllä rauhoittivat ja tekevät niin edelleen,.
..ennenkuin mitään feng-shuista olin kuullutkaan :)

Mun sänky on ihan väärässä paikassa feng shuin mukaan. :O ???
Probleemi on ettei sitä voi muuallekaan laittaa....
Vuoraisäntä ei ollenkaan ihastunut vaatimuksestani että ovi-aukkoa siirretään feng-shuin mukaan sopivampaan paikkaan....sanoi että kanna sänkys parempaan asuntoon jos siltä tuntuu ;D
Vitsi-vitsi...
kaikki "itämainen filosofia" on niiiiin kiehtovaa??
itse huomasin että ns."jooga" sisältää ihan samoja voimisteluasentoja
kuin mitä kansakoulun alaluokilla tehtiin, eikä oltu ikinä "joogasta" kuultukaan, hihiih...

"Voimistelu voimisteluna"

Vierailija

Minulla on kotona pieni feng shui kirja ja joitakin oppeja sieltä olen ottanut käyttöön, kuten poistanut kaiken rikkainäisen, ruman ja kuolleen (kukat, risat astiat jne.) kodistani. Huonekalujen sijoittelussa on omat ongelmansa, kun suomalaisia asuntoja ei suunnitella kiinalaisten oppien mukaan, joten siinä on vielä tekemistä ja ymmärtämistä, oppaat kun ei ole kovin selkeitä.

Tuon kuvanmukaan sänkyni oli ennen oikeassa paikassa, nyt se on pitkällä seinällä poikittain... onko se sitten väärin?? No, vaihtelu virkistää kuitenkin. Minulle harmonia on kodissani tärkeää.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

The Encyclopedia of Religion selittää:
”Yin on vallitsevana kaikessa,
mikä on pimeää, varjoisaa, kylmää, kosteaa, heikkenevää, taipuisaa, maallista, naisellista,;D

kun taas yang on valoisa, kuuma, kuiva, kasvava, jääräpäinen ja aktiivinen, taivaallinen ja miehinen.” ;D

"Voimistelu voimisteluna"

Jos naisellinen ja pimeä ja kylmä ovat samaa puolta asiassa, kertoo se jo että jossain mättää ;)

Noiden rumien tai rikkinäisten asioiden poiston voi nähdä niinkin, ettei kestä muistutusta rumasta tai rikkinäisestä(ihmisestä). En tarkoita että sinä anonyymi 11:58 näin ajattelisit.

Itselläni on rahapuu, joka ei enää siltä näytä, mutta se puhuttelee minua ja siksi en ole heittänyt sitä pois, vaan se " kukoistaa" edelleen ikkunallani.

Vierailija

Lainaus:

Täältä löydät vastauksia: http://fengshuiblogi.blogspot.com/

Hannupekka

Punaista mattoa kannattaa käyttää, jos väri saadaan sopimaan alueen energioihin.
Maailmalla arvovieraat kävelevät punaista mattoa pitkin,
ja tällä osoitat samanlaista arvostusta omille vieraillesi.
Lainaus ko. sivulta sai minut ajattelemaan:
Mitäpä jos hommaankin pikkuruiseen eteiseeni punaisen maton?

Minulla käy harvoin vieraita,
mutta jospa osoitankin arvostusta itseäni kohtaan,
ja tarjoan itselleni tilaisuuden tallustella keittiöön/kylppäriin ja olohuoneeseen punaista mattoa pitkin..? ;)

Ajatus miellyttää minua, minulla ei ole koskaan ollut punaista mattoa,
ei mitään sinne päinkään....
nyt rupesi tekemään hirrrrveesti mieli punaista mattoa,
pieni pätkä....
Pienikin muutos voi piristää...?
Kirpparillle.... ;)

Vierailija

Aivan,eteisessä on tosiaan hyvä olla punainen matto fenghuidin mukaan, sekä kristalli kruunu.
Itselläni on eteisessä punainen matto, hyvällä mielikuvituksella saan kattovalaisimesta kristallisen.

Vierailija

"
Punaista mattoa kannattaa käyttää, jos väri saadaan sopimaan alueen energioihin.
Maailmalla arvovieraat kävelevät punaista mattoa pitkin,
ja tällä osoitat samanlaista arvostusta omille vieraillesi.
Olipa sitten minkä värinen tahansa,
maton on oltava puhdas ja ehjä eikä liian kulunut.
Ja myös sellainen, joka pysyy suorassa.
Ryppyinen matto tuo elämään ryppyisiä asioita ja kulunut pitää kiinni menneessä ja vanhoissa asioissa."

http://youtu.be/LrGZR5LRxLk

/quote

Itselläni on rahapuu, joka ei enää siltä näytä, mutta se puhuttelee minua ja siksi en ole heittänyt sitä pois, vaan se " kukoistaa" edelleen ikkunallani.

Miten on raha-asiasi laita? Onko asiasi paremmin kuin kasvillasi? Tekeekö rahapuu uusia lehtiä?

Itselläni oli kerran ihana iso rahapuu. Sitten tuli elämään isoja muutoksia ja rahapuu oli lopulta tuollainen kuin sinunkin. Rahatkin loppuivat ja menin velan puolelle. Heitin rahapuun pois enkä ole sen koommin uutta ostanut, vaikka tykkään sellaisista. Vuosia myöhemmin eli tällähetkellä, talousasiat ovat paranemaan päin ja velattomuus on kesällä totta. Rahapuu saattoi häiriintyä muutosta(kin), mutta olin tuolloin sitä mieltä, että näillä asioilla oli yhteys ;-) Mitenkähän asia lienee... voiko kasvi kuvastaa oikeasti omistajansa tilaa, vaikkapa vain talousasioita? Muut kasvit kyllä kukoistavat hoidossani.

Kristallikruunu eteisessä olisi aika räväkkä ilmestys... pitäisikö kokeilla?

Vierailija

Näin kerran dokumentin itänaapurista, ja minussa herätti hilpeyttä
kristallikruunu autotallin katossa.....

Ehkäpä hommaankin WC-kopperooni pikkuruisen kristallikruunun..
Minulla on terveysongelmia joiden vuoksi vietän paljon aikaani pytyllä istuen.
Ehkäpä tuntisin oloni paremmaksi kun istuisin kristallikruunun kimalteessa... ? :)

Onkohan kristallikruunun muodolla väliä---- ???

Vierailija

Minullakin joskus oli fengshuikirja - huomasin, että terve järki laittaa sohvan tai vuoteen oikeaan paikkaan, yhtälailla kuin tuon kirjan opit. Näin ajattelen, kun huomasin omat mieltymykseni lähes samoiksi. Olisi se varsin kummallista jos esim. sohvan selkäpuoli olisi ovea kohti. Tunne on että en voisi sellaisella sohvalla istua. Eikö sitä luonnostaan ihminen mene istuimelle, josta näkee tulosuuntaan?
Noihin luonnon ja korukiviin olen työni puolesta joskus tutustunut. Täytyi opetella noita vaikutuksia, vaikka en niihin uskonutkaan, piti myydä. Kauniita ne kaikki ovat, kerrassaan ihmeellisen viehättäviä.

Ihmisiä vedätetään nykyään mitä kummallisimmilla asioilla, mentaliteetilla > rahat pois, minun taskuuni mieluummin!

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 15.02.2012 12:41
Kristallikruunu on ihmisen työstämää lyijylasia......

Vuorikide puolestaan..
-puhdistaa ja lataa kehoa
-neutraloi negatiivista säteilyä

Laita mieluummin peilihyllylle veskiin aito vuorikide ;)

En ole fengshui-asiaan sen kummemmin perehtynyt kuin, että olen
vuosia sitten lukenut aiheesta yhden kirjan ja kuunnellut yhden luennon.
Kyllä siinä monia ihan järkeenkäypiä asioita on, kuten anonyymi klo 17:10
kirjoitti. Silloin aikanaan tein kodista ohjeen mukaisen pohjapiirroksen ja
katsoin sen mukaan huonekalujen sijoittelua. No makuuhuone oli sellainen,
että sänky olisi täytynyt sijoittaa lähes kulmittain keskelle lattiaa.
Tai voinhan sen tässä tunnustaakin: kaksi viikkoa se oli niin, ja kaikki muu
liikkuminen oli huoneessa hankalaa, ja vähän oudolta tuntui nukkuminenkin :-)
Mutta tulipahan kokeiltua. Monia muita fengshuin suosittelemia asioita minulla
oli sattumalta ennestään ihan ok

Anonyymin 15.02.2012 12:41
kanssa olen samaa mieltä vuorikiteen (vuorikristallin)
hyvistä vaikutuksista:

Lainaus kirjasta "Valon voimaa, kivi ja väriterapiaopas" (Anne Hietanen):

"jokainen, joka on astumassa henkiselle polulle tai pohtii elämän peruskysymyksiä,
voisi ottaa vuorikiteen matkatoveriksi. Sen puhdistavat, virkistävät ja lataavat
voimat auttavat matkalla"

Minulla on kotona useita vuorikristalleja - "vuorikiteessä yhdistyvät täydellisen kaunis
muoto ja kristallin kirkkaus. Kristalli tuntuukin sopivan paremmin nimeksi tälle...."

Uskon myös, että vuorikide poistaa negatiivista säteilyä esim. tv:stä, tietokoneesta ym.
Täytyisiköhän vielä sekin tunnustaa, että minulla on yksi vuorikide myös tässä tietsikan
vieressä.

Tässä olivatkin Marian tunnustukset tällä kertaa :-)

Vierailija
Maria07

Anonyymi 15.02.2012 12:41
Kristallikruunu on ihmisen työstämää lyijylasia......

Vuorikide puolestaan..
-puhdistaa ja lataa kehoa
-neutraloi negatiivista säteilyä

Laita mieluummin peilihyllylle veskiin aito vuorikide ;)

En ole fengshui-asiaan sen kummemmin perehtynyt kuin, että olen
vuosia sitten lukenut aiheesta yhden kirjan ja kuunnellut yhden luennon.
Kyllä siinä monia ihan järkeenkäypiä asioita on, kuten anonyymi klo 17:10
kirjoitti. Silloin aikanaan tein kodista ohjeen mukaisen pohjapiirroksen ja
katsoin sen mukaan huonekalujen sijoittelua. No makuuhuone oli sellainen,
että sänky olisi täytynyt sijoittaa lähes kulmittain keskelle lattiaa.
Tai voinhan sen tässä tunnustaakin: kaksi viikkoa se oli niin, ja kaikki muu
liikkuminen oli huoneessa hankalaa, ja vähän oudolta tuntui nukkuminenkin :-)
Mutta tulipahan kokeiltua. Monia muita fengshuin suosittelemia asioita minulla
oli sattumalta ennestään ihan ok

Anonyymin 15.02.2012 12:41
kanssa olen samaa mieltä vuorikiteen (vuorikristallin)
hyvistä vaikutuksista:

Lainaus kirjasta "Valon voimaa, kivi ja väriterapiaopas" (Anne Hietanen):

"jokainen, joka on astumassa henkiselle polulle tai pohtii elämän peruskysymyksiä,
voisi ottaa vuorikiteen matkatoveriksi. Sen puhdistavat, virkistävät ja lataavat
voimat auttavat matkalla"

Minulla on kotona useita vuorikristalleja - "vuorikiteessä yhdistyvät täydellisen kaunis
muoto ja kristallin kirkkaus. Kristalli tuntuukin sopivan paremmin nimeksi tälle...."

Uskon myös, että vuorikide poistaa negatiivista säteilyä esim. tv:stä, tietokoneesta ym.
Täytyisiköhän vielä sekin tunnustaa, että minulla on yksi vuorikide myös tässä tietsikan
vieressä.

Tässä olivatkin Marian tunnustukset tällä kertaa :-)

Kyllä, kokeiltu on ! Vedätystä ja täyttä potaskaa. Pieni kiven siru ei saa aikaan minkäänlaisia vaikutteita. Luuleminen onkin toinen juttu! Mutta kun ihmisillä on liikaa rahaa, täytyyhä se johonkin jonninjoutavaan tuhlata >jos vaikka tulisi parempi olo!

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Lainaus:

Itselläni on rahapuu, joka ei enää siltä näytä, mutta se puhuttelee minua ja siksi en ole heittänyt sitä pois, vaan se " kukoistaa" edelleen ikkunallani. [/quote]

Miten on raha-asiasi laita? Onko asiasi paremmin kuin kasvillasi? Tekeekö rahapuu uusia lehtiä?

Itselläni oli kerran ihana iso rahapuu. Sitten tuli elämään isoja muutoksia ja rahapuu oli lopulta tuollainen kuin sinunkin. Rahatkin loppuivat ja menin velan puolelle. Heitin rahapuun pois enkä ole sen koommin uutta ostanut, vaikka tykkään sellaisista. Vuosia myöhemmin eli tällähetkellä, talousasiat ovat paranemaan päin ja velattomuus on kesällä totta. Rahapuu saattoi häiriintyä muutosta(kin), mutta olin tuolloin sitä mieltä, että näillä asioilla oli yhteys ;-) Mitenkähän asia lienee... voiko kasvi kuvastaa oikeasti omistajansa tilaa, vaikkapa vain talousasioita? Muut kasvit kyllä kukoistavat hoidossani.

Kristallikruunu eteisessä olisi aika räväkkä ilmestys... pitäisikö kokeilla? [/quote]

Jos mun rahapuuhuni tulee lehtiä, on se kyllä melkoinen ihme. Mutta olkoon nyt vielä tuossa muistuttamassa elämän katoavaisuudesta.
Raha-asiat voisi olla paremminkin, mutta se taitaa olla haave vaan näin pieneläkeläisenä. ;)
Katsotaan kuinka asiat kehittyvät.
Kristallikruunu vessassa olis aika loistokas ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat