Mikä on kaunein joululaulu? Äänestä suosikkiasi

klo 14:35 | 24.12.2015
Sylvian joululaulu. Ave Maria. Varpunen jouluaamuna. Onko joku näistä joululauluista suosikkisi? Vai onko se joku muu? Äänestä ja näet saman tien, mistä joululaulusta muut äänestäjät pitävät.Lue koko juttu
Sivut
niin koskettava tuo Sylvian joululaulu
Me käymme joulun viettohon
(Tietysti!)
Sylvian joululaulu,niin kaunis ja hienot sanat.
Paula Koivuniemi: toive
Ihania ovat kaikki listan joululaulut! Suosikkini on kuitenkin
Rajaton - Ketun joululaulu
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-...
Kaunein puuttuu listalta, eli Taivas sylissäni.
"Sylvian joululaulussa kerttusen taas on vaikea iloita siksi, että sen puoliso on suljettu häkkiin. Siitä on kenties tehty houkutuslintu italialaiseen tapaan: pyydystämisen jälkeen linnun silmät on puhkaistu, ja sokean linnun viserrys houkuttelee sen lajitovereita ansaan, ja siis paistiksi.
Tuollainen lintujen kohtelu kauhistutti Topeliusta, ja niinpä hän Englannista saadun esimerkin mukaan ryhtyi puuhaamaan Suomeen ensimmäistä eläinsuojeluyhdistystä, joka sitten perustettiin vuonna 1870. Yhdistyksen ensisijaisena tarkoituksena oli suojella pikkulintuja, mutta toiminta ulotettiin koskemaan muitakin hädänalaisia eläimiä, esimerkiksi kovaa työtä tekeviä hevosia." (kysy.fi)
Vähän ristiriitaiset tunteet tuosta Sylvian joululaulusta..
Taivas sylissäni. Puuttuu listalta.
En etsi valtaa, loistoa
Yhdeksän lapsen perheestä on 4 veljeä poistunut joka joulu tulee laulusta mieleen varpusen terveiset veljelle.
https://youtu.be/9BmoafN_nGo
Tässä se on-kaunein Joululauluni
https://www.youtube.com/watch?v=iCB3EPkzWco
Minä pidän tästä.
Sylvian joululaulu,ainakin noista mitkä oli lueteltu,mutta myös ulkopuolelle listasta jäänyt Taivas sylissäni on suosikki.
Minulle tulee joulu vasta kun olen kuunnellut "O Helga Natt"/ "Oi jouluyö", Jussi Björlingin laulamana. Jos on taivaallista musiikkia, niin tämä on yksi niistä. Ja onhan Jussi Björling vähän meidän oma poika, kun hänellä on suomalaisiakin sukujuuria.
Tuo "Varpunen jouluaamuna" on tosin kaunis, mutta tulen aina niin surulliseksi kun lauletaan: "Olen pieni veljesi, tulen Taivahasta"..."enkeleitten maasta". Kun Topeliuksen perhettä oli juuri joulun alla kohdannut kova isku: pikkupojan kuolema sairauteen.
Jouluyö, juhlayö, joulun sanoma kauneimmillaan.
Oi jouluyö on minun suosikkini. Pidän paljon myös Konsta Jylhän joululaulusta Joulu ensimmäinen.
Olin murrosikäinen, kun äitini äkillisesti menehtyi aivoverenvuotoon syyskuussa. Kävin viemässä hänen haudalleen kynttilän seuraavana jouluna, vuosi oli 1967. Piti kiirehtiä vähäisen valoisan aikaan, potkin kovaa potkukelkallani hautausmaalle ja sytytin kynttilän haudalle kaivaten äitiä sanomattomasti. Kiirehdin kotiin ehtiäkseni syöttää ja lypsää lehmät ja hoitaa vasikat ja kanat. Isä ja sisarukseni tekivät myös osuutensa.
Samaisena aattoiltana oveemme koputettiin. Sisälle astui kaksi tuntematonta miestä ison pahvilaatikon kanssa. He antoivat vaiteliaina laatikon meille, kohottivat hattujaan ja lähtivät. Paketista löytyi kaikki tarvittava jouluiloomme. Oli omenoita, suklaata, vaatteita jokaiselle meistä, kynttilöitä, pari kirjaa ja säilyvää syötävää kuten purkitettua lihaa, kalaa sekä hedelmiä.
"Oi lapsuuden joulu, sulla ei määrää ajan, on hetkiisi mahtunut autuas ikuisuus:
valo yössä, enkelilaulun ihanuus,
satu tosi ja riemukas, syntymä Vapahtajan,
ja lahjat ja herkut ja loiste silmien,
hyvä tahto ja havina taivaisten siipien -
miten kaiken ympäri piirtäisin arjen rajan?"
Kaarlo Sarkian sanoin, kaikille teille oikein onnellista joulua.
Sivut