Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Kuka täällä on sanonut Amsterdamia Pohjolan Venetsiaksi ?
Ikinä kuullutkaan?

Vajoaako Amsterdamkin veteen kuten Venetsia?

Vierailija

http://www.nettiet.fi/teemat/matkat/art3702-Amsterdam--Pohjolan-Venetsia...

En ole koskaan käynyt mutta kiinnostaisi kyllä ,van Gogh-museo etenkin...
Nuorempana tutustuin kotikaupungissani hollantilaiseen turistiin,
mulattiin joka kertoili Hollannista mielenkiintoisia "siirtomaatarinoita"......
sitten en enää niin kovasti arvostanutkaan kaikkia kuningaskuntajuttuja kun tajusin,
mistä monen kuningaskunnan rikkaudet olivatkaan lähtöisin...

"Pankin orjuuttama"

Vierailija

Olen käynyt Amsterdamissa. Mielenkiintoinen kaupunki. Ihmiset pyöräilevät siellä paljon kaupunkialueillakin. Polkupyöriä on mielettömät määrät parkissa joka puolella. Kaduilla näkee silloin tällöin huumehörhöjä vaeltamassa, siellä kun huumeiden käyttöön suhtaudutaan sallivammin kuin meillä. Seksin myynti ja bordellit ovat sallittuja. Ilotytöt tarjoavat itseään bordellien suurissa näyteikkunoissa houkutellen miehiä asiakkaikseen. Ällötti kyllä kun kävelimme bordellirakennuksen ohi kuinka lähes alastomat ilotytöt vinkkasivat miehiä sisään.

Vierailija

Sekoilujuttu
tämä ei ilmeisesti ole kenenkään ilmoitus matkaseurasta. linkki näytti nettiet:n jutun. melko ikävää niille, jotka hakevat seuraa.
teppa

Vierailija

Kävin muutama viikko sitten Amsterdamissa. Mielenkiintoinen kaupunki kuten kaikki vanhat keski-eurooppalaiset kaupungit, joita ei ole pilattu liiaksi uusilla pilvenpiirtäjillä. Vanhat rakennukset ovat kauniita. Olin vain päivän siellä, joten en ehtinyt käydä kuin yhdessä museossa, aika kului kaupungin katselussa.

Vierailija

Venetsia on tosi ihana, siltoineen, toreineen, kanavineen turistikondooleineen. Paljon muistoja rakentui noilta matkoilta asuntoautoillen. Toinen on Rooma, ylipäänsä Italia - joskus vielä kun pääsisi!
Euroopassa on mielettömiä kaupunkeja, kaikki näkemisen arvoisia.v.

Vierailija

Vaikka Amsterdam ei ole suosikkikaupunkini olen ollut siellä kaksi kertaa, viimeisimmältä matkalta palasin viikko sitten.
Kaupunki on likainen, jätteet tuodaan muovisäkeissä kadunkulmiin. Huumeet näkyvät katukuvassa, coffee shopeista tunkee kadulle makean imelä haju ja kadulla saattaa lojua käytetty ruisku. Liikenne on kaaottista mutta ennemmin kuin auton alle jäämistä saa pelätä sitä että joutuu pyöräilijän yliajamaksi.

Mutta, taidefriikille riittää tutkimista, museoita ja taidetta on kaupungissa riittämiin. Dam aukiolle kuninkaanlinnan eteen oli pystytetty tivoli, ja toisella puolella nuoriso kävi suunnatonta tyynysotaa, koko aukio peittyi höyheniin.
Van Gogh museo oli kiinni, teokset oli siirretty näytteille Eremitaasiin. Tyttärentytär piti Vahakabinetista, olihan siellä mm. Justin Bieber. Ihan käytävä paikka, ei tietenkään vedä vertoja Lontoossa olevalle kabinetille. Anne Frankin taloon kiemurteli 45 minuutin jono.
Itse pidin eniten kanavan varrella olevista kotimuseoista, van Loonista ja Willet-Holthysenistä, niissä ei ollut sellaista yleisö tungosta kuin esim. Rembrantin talossa.
Mitään kulinarisia nautintoja en Amsterdamissa löytänyt, ruoka oli hyvin mitäänsanomatonta.
Teini ihastui kaupungin ostosmahdollisuuksiin, paljon oli tarjolla nuorison pintamuotia, hinnat vain tuntuivat olevan New Yorkin luokkaa.
Ehkä vielä yksi pikavisiitti Hollantiin olisi paikallaan, silloin olisi kohteena maaseutu.

Vierailija

vakuutan eteti vajoa. En näe yhtäläisyyttä Venetsiassa ja Amsterdamiassa jossa viimemainitussa olen vieraillut jo 30 vuoden ainkana.
Ei se ole edes Pohjolassa vaan Euroopan sydämessä.
Amsterdam on eloisa kaupunki mutta viehättäviä pikkukaupunkeja löytyy Hollannista monia. Volendam ja Marken ovat kuin koruja.
Amsterdamissa on mukava istuskella katukahviloissa sään salliessa. taidenautinnot ovat tietysti luku sinänsä. Nythän Rikjsmuseum on avattu pitkään jatkuneen restauroinnin jälkeen. Sinne täytyy päästä katsomaan miltä se nyt näyttää.
Nythän kuningatar luovuttaa vallan pojalle, TV näyttää seremoniat livenä ensi viikolla.
Saila

Vierailija

Hyvää ruokaa löytää Amsterdamista kun sitä osaa hakea. Ei kannata mennä paikkoihin joita mainostetaan kaikkialla, sama pätee mihin kaupunkiin tahansa.
Lähiomainen asuu kaupungissa joten sisäpiirin opas löytyy aina. Itse tutustuin kaupunkiin jo paljon ennenkuin tyttäreni sinne muutti miehensä kanssa.
Alkuaikoina tein mm. vaateostoja siellä ja myös paljon muuta hyödyllistä. "Paikallista" kieltä opin ymmärtämään jonkin verran jo kauan sitten, muistuttaa paljon ruotsin kieltä. Toki englantia tai ranskaa puhun etupäässä, niillä tulee juttuun.
Saila

Vierailija

En ole vuosiin käynyt Hollannissa, joten en ole ajan tasalla talviolosuhteista. Ennen oli suuri huvi luistella kanavilla. Itse ruotsinkielisenä, en voi täysin olla Sailan kanssa samaa mieltä. Saksaahan se muistuttaa.

Vierailija

Lainaus:

En ole vuosiin käynyt Hollannissa, joten en ole ajan tasalla talviolosuhteista. Ennen oli suuri huvi luistella kanavilla. Itse ruotsinkielisenä, en voi täysin olla Sailan kanssa samaa mieltä. Saksaahan se muistuttaa.

Oma kokemukseni on se että olen oppinut flaamia helposti. Olen kaksikielinen eli suomi-ruotsi. Monet sanat voi johtaa kun osaa ruotsia. Opiskeluaikanani Ruotsissa oli kesätyöpaikassania hollantilainen rouva joka ei kovin hyvin ruotsia taitanut mutta me juttelimme kovasti keskenämme. Sinä kesänä opin "luonnonmenetelmällä" flaamia ja rva oppi lisää ruotsia.
Saksaa en silloin osannut vaan opettelin sitä myöhemmin. Opettajani kysyi miten ihmeessä opin niin nopsaan saksaa kun aloitin ihan alusta. Saksan sanoja voi myös johtaa ruotsin kielestä. Ja tuon kielen pohjalta opin saksaa jota olen myöhemmin joutunut käyttämään.
Mikä on mitäkin eniten, siitä en ala riitelemään. Kerron omat kokemukseni. Kannattaa miettiä mihin kieliryhmiin ko. kielet kuuluvat.
Itselleni ovat kielet olleet helppoja oppia, pääaineeni ovat olleet juuri pohjoismaiset kielet. Myös saksaa, ranskaa ja italiaa ja tietysti englanti olen opiskellut.
Amsterdamissa en ole luistelijoita nähnyt, en ole siihen parhaaseen aikaan siellä ollut.
Saila

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat