Ikäihmisten tietokonetaidot

Vierailija

Se, että nyt luet tätä viestiä, kertoo, että sinulla on sekä tietokone että tarvittavat taidot esim. netin käyttöön. Jo useita vuosia jatkunut kehitys vie yhä useammat yhteiskunnan palvelut/toiminnot sähköisiksi. Mitä mieltä olet tästä kehityksestä?
Miten ikääntyneet pysyvät mukana maailmassa, jossa atk-taidot alkavat olla osa kansalaistaitoja niin kuin lukutaito aiemmin. Miten se osa ikäihmisistä, jolla ei vielä ole tietokonetaitoja, pitäisi mielestäsi saada "koulutettua"? Heillä saattaa olla edessä vielä 15-20 vuotta itsenäistä elämää, jossa on itse hoidettava asiansa. Vai onko tässäkin tapahtumassa kahtiajakautuminen: osaajiin ja ulkopuolelle jääviin?

Kommentit (6)

Vierailija

Valitettavasti on tapahtumassa kahtiajakautuminen.... tunnen useita ikäihmisiä joille jopa kännykän käyttökin tuottaa jatkuvasti ongelmia ja neuvot eivät mene perille. Meille jotka olemme jo työelämässä joutuneet käyttämään tietokonetta toivottavasti pysymme ajan tasalla ainakin perusasioissa.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Kyllä oman ikäluokkani ihmisistä suuri osa on hukassa tietokoneiden suhteen. Olen yrittänyt opettaa muutamia, joille nuorempi sukupolvi on puoliväkisin laittanut koneen. Jos ei ole koskaan käyttänyt kirjoituskonettakaan, niin jo näppäimistön ja konekirjoitustaidon kanssa tulee isoja ongelmia.

Ei tilanne silti toivoton ole. Riippuu paljon henkilön asenteesta. Jos on innokas oppimaan uutta, niin kyllä välttämättömät taidot voi vanhanakin hankkia. Jos taas tuntee vastenmielisyyttä ja suorastaan pelkoa niin vaikea on oppiakaan.

Itse jouduin työssä opettelemaan monia sovelluksia jo ns. tyhmän päätteen aikaan. Internet teki vasta tuloaan, kun jäin töistä pois, mutta hankin heti koneen ja aloin käyttääkin sitä. Nykyisissä järjestelmissä on se hyvä puoli, että kone neuvoo, jos vain osaa tulkita ohjeita. Se ei mielestäni ole aina yksinkertaista.

Vierailija

Tosi paljon voi tietokoneella hoitaa asioita,laskut maksan verkkopankissa.Tyrkyttäävät aina e-laskua mutten halua sitä,entä jos kone jumittuu,hajoaa,alkaa varmaan tulla karhukirjeitä ja ulosottoja.
Onneksi on noita nuoria minulla jotka opettavat miten toimitaan eritilanteissa.Kuvia en osaa laittaa tänne ym.ym.

Vierailija

Ei se ole ainoa ongelma koneen käyttäminen vaan kuinka ensin saa sen nettiyhteyden, ei ole syrjäkylillä laajakaistoja eikä muita linjoja, itse pitää etsiä tapa millä sen yhteyden saa kotiin. Ja niissä on sitten kaikenmoista lisäongelmaa ja yleensä melkein kaikki ohjeet tulevat englanninkielisinä, jota ei kaikki vanhemmat ja tavalliset vähän lukeneet ihmiset osaa ja ymmärrä tarpeeksi. Ei ole jokaisella lähimmäisiä jotka auttaisivat.

Vierailija

Lainaus:

Ei se ole ainoa ongelma koneen käyttäminen vaan kuinka ensin saa sen nettiyhteyden, ei ole syrjäkylillä laajakaistoja eikä muita linjoja, itse pitää etsiä tapa millä sen yhteyden saa kotiin. Ja niissä on sitten kaikenmoista lisäongelmaa ja yleensä melkein kaikki ohjeet tulevat englanninkielisinä, jota ei kaikki vanhemmat ja tavalliset vähän lukeneet ihmiset osaa ja ymmärrä tarpeeksi. Ei ole jokaisella lähimmäisiä jotka auttaisivat.

Siinä onkin kokopäivähomma eläkeläisen ajankuluksi.
Olen työaikana joutunut opettelemaan jonkun verran koneen käyttöä. Mutta päästyäni eläkkeelle
minua kiinnosti oma kone ja tuli hankittua. Kyllä siinä monenlaista apua tarvitsin ja sainkin.

Kun ei ole sellaista kiinnostusta hakea asioita sieltä kuin nuoremmilla. Nyt jo olen miettinyt, että mitä sitten, kun muisti pettää tai tulee muuta mikä rajoittaisi koneen käyttöä! Tuskin enää silloin oppisin hoitamaan asioitani esim. pankissa.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen kyllä samaa mieltä siitä, että kahtiajakautuminen on jo tapahtunut. Monet ikäihmiset ovat jo aikaa sitten pudonneet kelkasta. Esim. oma äitini 80v. Puhelinkin tuottaa ongelmia. Ja itse 56v, olen hukassa monien asioiden kanssa tällä koneella, koska en osaa englantia. Olen saksanlukija, enkä siinäkään hyvä. Ja huomaan, että muisti tekee tenää, jos on vähän aikaa tekemättä jotain esim. tekstinkäsittelyä, unohtaa helposti, mitä piti tehdä. Koko tämä nettimaailma on vieras, eikä varmaan osaa käyttää kaikkea, minkä tämä kuitenkin mahdollistaa. Meitä seuraava sukupolvi on jo ihan sinut tämän kanssa

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat