Seniorit ATK:n käyttäjinä

Vierailija

Ollessani työssä n.10 vuotta sitten työpöydälleni ilmestyi tietokone ja siihen asennettiin ohjelma jota jouduin käyttämään. Alkoi opiskelu ja se ei todella ollut helppoa työn ohessa tehtynä. Ymmärsin hyvin esim. pankkialan työntekijöitä jotka joutuivat siirtymään laskukoneen äärestä tietokoneen käyttämiseen. Uusiin asioihinhan oppii, jos ei aivan lyhyessä ajassa niin vähitellen. On hyvä, että järjestetään kursseja kansalais- ym. opistoissa ja niissä pääsee alkuun ja seuraavalla kurssilla lisää. Pankkiohjelmien käyttö on helppoa ja ikäihmisenkin on hyvä tietää miten ne rahat tulee ja menee. Sähköpostin avulla pidän yhteyttä läheisiini ulkomaillekin ja uusia keskusteluystäviä on jäänyt esim. erilaisilta kuntoutuskursseilta. Maaseudulla maatilojen emännät ovat melkoisia kirjanpitäjiä hoitaessaan tilan paperiviidakon koneellisesti. En osaa käyttää omalla koneellani läheskään kaikkia hienouksia, mutta ei niitä tarvitsekaan. Perheissä on yleensä nuoria ja rohkeasti vain neuvoja kysymäänjos ongelmia syntyy.Tässä minun avausviestini ja innostusta jokaiselle koneen hankkineelle.

Kommentit (5)

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä sain koneen töissä joskus 90-luvun alussa ja suorastaan pelästyin, mitä sillä tekisin. Sitten vain kursseille ja oppimaan koneen käyttöä. Kyllä se alkuun vaikeaa oli, mutta vähitellen opin jotenkin perusasiat. Kyllä tietysti on vielä paljon opittavaa, jos aikoo tätä konetta käyttää. Olisi kiva saada ulkomailta joku ystävä, jonka kanssa kirjoittaa vierailla kielillä, mutta en tiedä, miten heitä voisi saada. Nykyisillä saksalaisilla ystvävilläni ei ole konetta, joten heidän kanssaan kirjeenvaihto sujuu pelkästään perinteisten kirjeiden muodossa.
Mutta kirjoitellaan nyt täällä!
Hyvää yötä toivottelen täältä Savosta vielä hereillä oleville!

Vierailija

Minullakin kone on ollut jo parikymmentä vuotta. Opin töissä käyttämään ja koulutuksissa. Nykyisin kone on apulaite monessa asiassa. Tällä tulee halvemmaksi pitää yhteyttä ulkomailla asuvaan tyttäreen ja muutenkin voi hoitaa omia pankki-ym. asioita. Kirjeenvaihto sujuu mukavasti ja nopeasti. Oiva laite, en muuta sano!

aluisa
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä en ole vielä uskaltanut maksaa laskuja koneella, kun pelkään että tilinumero jää huijareiden käsiin. Täytyisi kai kokeilla sitäkin. Lähimpään pankkiautomaattiin on matkaa 9 km, eikä aina viitsisi vallan vasten lähteä ajamaan. Ja kai ne kohta lakkauttavatkin pankkiautomaatit, eivät ainakaan uusi koneita täällä periferiassa.

Vierailija

Mummo-datanomi
Mieluista luettavaa,että ikäihmiset uskaltavat oppia tietotekniikkaa, mutta sen lähestymisen koneen käyttöön tulisi saada vielä helpommaksi. Kansalaisopistot ovat oivia paikkoja jo jotakin koneesta tietävälle, kuten juuri tuollaisille jotka ovat työssään joutuneet kosketuksiin koneen kanssa, lisäoppi on silloin helpompaa. Eläkeläisjärjestöille tulisi saada lahjoituksina käyttökelpoisia koneita tutustumista varten, vertaisohjaaja vieressä henkilökohtaisesti avustaa jokaisen nappipainalluksen aikana kertoo toistuvasti mikä nappi aiheuttaa mitäkin, tutun ihmisen kanssa oppiminen ei ole pelottavaa, siitä saadaan hauska yhteishetki ja mikä onkaan se oivallus kun huomaa miten laajasti tietotekniikka auttaa nyky-yhteiskunnan ymmärtämisessä ja näkemisessä sekä kokemisessa.

Vierailija

Minä ostin ensimmäisen koneeni kymmenen vuotta sitten kuusikyppisenä. Poikani opasti alkuun, sitten kävin 18 tunnin tekstinkäsittelykurssin ja siitä se kiinnostus ja oppiminen alkoi. Nykyään kirjoittelen paljon esim. omaishoitaja-foorumilla ja myös Facebookissa. Sinne olen laittanut albuminkin. Ei vielä montaa kaveria ole, mutta aina jotain mukavaa sieltä keksii. Myös skype on ilmainen tapa rupatella ystävien kanssa, joten ilman tietokonetta en enää oikein osaa elämääni ajatella.
Pitkän omaishoitajuuteni aikana tietokone oli toisinaan ainoa henkireikä ulkomaailmaan. Myös pankki ym asioissa se on ihan verraton peli. Netistä löytää vastauksia moniin asioihin ja kun sitä tottuu käyttämään, se on todella helppoa.
Nyt olen ilmoittautunut tekstin-ja valokuvienkäsittelyn monimuotoiselle kurssille Vellamo-opistolle.Olen kyllä oppinut digikameran käyttöön ja kuvien käsittelyyn Picasan kautta ihan omin päin, mutta haluan oppia lisää.

Minusta eläkeikäisten pitäisi vain uskaltaa hankkia kone, sillä sen kautta tulee ensin virtuaaliystäviä, joista ainakin itselleni on tullut myös ihan oikeita ystäviä. Kesäisin ajelen paljon autolla, niin navigaattori vie oudompiinkin paikkoihin näitä uusia ystäviä tapaamaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat