Selkä kuntoon

Selkä kuntoon

Selän kipuoireet alkavat usein kudosvauriosta tai rappeumasta, mutta sen jälkeen kipua pitävät yllä myös pelko ja masennus. Parasta lääkettä selkävaivoihin on toivon vaaliminen ja liikunta.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (37)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Selkävaivaisen ei nyt missään ihmeessä saisi mennä lumitöihin, koska se pahentaa oireita. Mutta liikuntaa ja jumppaa fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Jos on ylipainoa niin sitäkin pitäisi saada vähennettyä. Itse olen pärjännyt lääkärin ja fysioterapeutin ohjeilla, vaikka ne kyllä joskus unohtuukin silloin kun selkä tuntuu terveeltä... Kannattaisikohan mennä aluksi lääkärin juttusille ja saada sieltä asiallisia ohjeita..

Lainaus:

Selkävaivaisen ei nyt missään ihmeessä saisi mennä lumitöihin, koska se pahentaa oireita. Mutta liikuntaa ja jumppaa fysioterapeutin ohjeiden mukaan. Jos on ylipainoa niin sitäkin pitäisi saada vähennettyä. Itse olen pärjännyt lääkärin ja fysioterapeutin ohjeilla, vaikka ne kyllä joskus unohtuukin silloin kun selkä tuntuu terveeltä... Kannattaisikohan mennä aluksi lääkärin juttusille ja saada sieltä asiallisia ohjeita..

Ja höpön löpön.
Kyllä raittissa ilmassa rauhallisesti lumitöitä tehden rappeutunutkin selkä kestää.

Minulla on vaikea rappeuma, vaikea jälkitila välilevytyrän leikkauksen jälkeen ja nikaman siirtymä 1.5 cm.
Yhdenkään fysioterapeutin eikä fysiatrin ohje ei ole auttanut niin paljon kuin luonnollinen liikkuminen ja touhuaminen ulkoilmassa.
Pitää osata kuunnella itseään, luottaa omaan arviointikykyyn ja sietää kohtalaista lihaskipua, mikä on luonnollista, kun liikkuu enemmän.
Kyllä fysioterapeuteilla käynti on mukavaa ja siitä saa maksaa. Itse loppujen lopuksi se työ hyvän selän eteen pitää tehdä.
On vaan niin hienoa olla avuton ja hakea apua muualta, kun se on ihan ilmaista, kun astuu ovesta ulos!

Selkävaivat ovat tapauskohtaisia. Kannattaa selvittää tilanne asiantuntijalla. Sen jälkeen toimia tilanteen mukaan. Usein on niin, että selkä kaipaa säännollistä liikeharjoitusta päivittäin, jotta sen kanssa pärjää. Itselläni on monenlaista vaivaa selässä. Syyt on selvitetty ja jumppaan päivittäin pärjätäkseni töissä ja yleensäkin elämässä.Tukilihasten hyvä kunto on tärkeää. Aina ei ole helppoa ja lääkkeitäkin tarvitaan. Näillä eväillä eteenpäin mennään.

Oikein hyvin pärjää omilla konsteilla (kun on pakko) Paljon liikuntaa erilaisissa maastoissa, jumppaa, kuntosalia, venýttelyä liikunnan jälkeen. Hyvin pärjää, kun vaan on aíkaa kuntoilla. Eläkeläisellähän on niin, että koko elämä pyörii liikunnan ympärillä. Ja se on niin hauskaa! Tulee iloinen mieli ja virkeyttä vaikka kuinka. Yöunikin paranee. Kaikki mitä tekee on kotiin päin.

Joskus ihmettelen, että eikö mikään luonnollinen ole ihmiselle enää tuttua ja tarpeellista? Kun monipuolinen liikkuminen sitä pitäisi olla, että pysyy kunnossa ja terveenä.

Iltoo vuan miunnii puolesta

Hyvä neuvvo seon tua lumitöihe teko josko sihi viä kykenöö. van entäs sittä tämmöne ko mie. mie kulen ennee semmose viis meetrii kyynärsauvvoihi nojate käytännösä yhelä koivela ko toisele ei oikei kärsi varata. sittä tulloo pakolline huili. eikä jumppoominenkaa onnistu ja vysijoterapeutit nostaat vua käit pystyy miu kohala. Myrkkyiv varasa pittää päiväsä iltaa viettee. iha vaikka tupaukkonnai koittasi olla. venyttelyt kielsivät jo alakumeetrilöilä miulta kokonaa. ja paino o noussunna jo ihal liikoohi enkä keksi mitenkä sen sais takas laskemaa nii suattas olla ies vähä helepomp vaikkapa vua istuu tahikko pelekästää olla vua. ja nyto viä kaikellisäks alakanna käit kippeetyy. sitä ko ei immeistä ou oikeestaa tarkotettu käsillää kävelemmää. millees mie sittä kulen josko käittii pettää lopulisesti. pyörätuoliikii oun kokkeillu van sehhii rasittaa käsii vaikkahi vähä ertavala ko nua kepit.

Hyvvee yötä

T.suapisti

Minullakin on rappema selässä. Lumitöihin en menisi,ellei olisi ihan pakko. Kevyen kaavan mukaan sen kyllä tekisin. Kivun rajan tunnet itse. Painoahan sitä pitää pudottaa(jos on liikaa) ja liikkeelle lähdettäessä otan särkylääkkeen. Sanoisin, että kevyttä liikuntaa omien kipurajojen mukaan. Pyöräily on ainakin minulle helpompaa kuin kävely. Joten keväällä taas pyörän kimppuun ja menoksi.

Voimia ja ainakin ajoittaista kivuttomuutta sinulle : )

Lääkäri antaa ohjeet siten, kuin koulutus opettaa ja lääkefirma maksaa provisioita.
Henkilökohtainen ihmisen kohtaaminen ja selän ongelmiin paneutuminen puttuu.
Itse sairastin selkää 30 vuotta. Kävin monenlaisilla hoitajilla, yllä mainitulla lääkärilläkin.Mistään ei ollut apua. Nyt olen hoitanut selkäni kuntoon omin avuin, jumit on poissa. Elämä maistuu ihan eriltä. Ei enää lääkkeitä.Itsehoitotuote, merisuolahaude, sillä jumien hoitaminen, pelasti minut normaaliin elämään

Elämän suola

Jos istuu hyvin paljon tietokoneen ääressä ja vielä huonolla tuolilla saa kyllä selkänsä kipeäksi.Näin kävi minulle. Pelkkä mikä tahansa liikunta ei aina auta. Minulla on fysioterapeutin latima voimisteluohjelma, ja olen sitä itse "parantanut". Teen sen ohjelman joka päivä. Sen lisäksi rauhallinen kävely esim. 5 km päivässä tekee hyvää. Ei haittaa vaikka kävelee enemmänkin, kunhan alusta on tasainen ja vauhti rauhallinen. Painokin laskee, jos tekee pitkiä lenkkejä ja syö terveellisesti. Itse kävelen usein yli 10 km päivässä. Metsäpolku on paras. Nämä vaivat ovat yksilöllisiä. Kaikille ei käy sama. Liikunta kyllä, mutta muutakin tarvitaan useimmiten. Esim.

Itse olen saanut avun fysioterapeutin käsittelyssä ja sen jälkeen noudattanut saamiani jumppaohjeita joissa vahvistetaan selkää tukevia lihaksia. Kevyttä liikuntaa luonnossa, mieluummin päivittäin ja vointinsa mukaan. Mitään painavaa ei saa nostaa eikä kantaa... näillä ohjeilla olen pärjännyt jo pidemmän aikaa.

Minun selkä kipeytyy silloin tällöin, vaikka olen opetellut elämään rappeuman kanssa. Silloin otan Panacodia varsinkin yöksi ja liikun vähän voinnin mukaan. En silloin lenkkeile, mutta liikun päivittäiset askareet, kaupassakäynnit yms. Viikko-pari ja kipu on poissa tai ainakin helpottaa. Ei se rappeuma mihinkään häviä, eikä parane, mutta elämä jatkuu.

Toivon, että pärjäilet rappeumasi kanssa, olet kyllä saanut monenlaisia neuvoja ja ohjeita.

Onhan se luonnollista, että ihminen ikääntyessään rappeutuu.
Toisille rappeuma aiheuttaa rajoitteita ja kipuja, toisille taas ei ollenkaan.
On paljon ihmisiä, jotka ei tiedä rappeuman olemassaolosta ennenkuin sattumalöydöksen myötä.
Uskon vahvasti, että ihmisen henkisillä, psyykkisillä ja asenteellisella mielenlaadulla on suuri merkitys kivun/kivuttomuuden kokemisessa. Joillekkin kohtalainen rappeuma aiheuttaa kohtuuttoman suuren kipuilun ja liikkumisen rajoitteen. Toisaalta äärimmäisen suuret ja laajat rappeumat ja asentomuutokset kehossa ei välttämättä tuota kipuilua vaikka vahvasti voisi olla.
Ihmisen mieli, kun on niin ihmeellinen. Ennakkoluuloton positiivinen asenne auttaa vaikeankin sairauden kanssa.

Näin olen huomannut monen sairaan ja sairauden kohdalla.

Minulla itselläni on kulumaa/rappeumaa koko selkärangassa, kallonpohjasta häntäluuhun.
Välilevypullistuman jälkeisen leikkauksen jälkitilana hermovaurioita ja liikerajoitusta.
Alimmat nikamat on luudutettu ja ylempänä on lähes 2:n sentin nikamasiirtymä ym.

Liikun ja teen ihan kaikkia mahdollisia töitä ja lepään säännöllisesti.
Minulta on kielletty ainoastaan laskuvarjohyppy ja benzihyppy äkkipysähdyksen vuoksi.

Olen oppinut selän anatomian ja sen vaikutuksen itseeni ja tekemisiini.
Luotan omaan kykyyni tunnistaa rajat mikä on sallittua liikettä mikä ei.

Teen valtavasti kovaa raskasta ruummiillista työtä piha ja puutarhahommissa, mielekästä työtä itselleni.
Mitä enemmän teen sen paremmin selkäni voi!
Selän hyvinvointiin voi itse vaikuttaa enemmän kuin mikään muu taho.

Siis liikettä niveliin ja vaikka sienimetsään kuten minä.

Yksi näkökohta:
HUONOT TYÖTUOLIT

Kuvastoissa näkee runsaasti työtuoleja, joissa on pienet pyörät jaloissa. Minulla on vahva näkemys, että ne ovat huonoja työtuoleja. Hyvässä tuolissa ei ole pyöriä alla. Miksi?

Kun istut tuolissa, jossa on rullat alla, ja pidät jalkoja edessä lattialla, niin tuoli pyrkii luisumaan taaksepäin. Estääksesi tuolin liikkumisen joudut jännittämään jalkoja ja selän lihaksia. Selkä kipeytyy.

Tuoli ei saa lähteä luisumaan, kun siihen istuu. Sen tulee pysyä jämäkästi paikallaan - jos ajatellaan selän hyvinvoinnin kannalta.

Suurin osa myynnissä olevista "työtuoleista" on näinollen huonoja. Miksihän tilanne on näin omituinen? .....

Mustela

Jos istuu hyvin paljon tietokoneen ääressä ja vielä huonolla tuolilla saa kyllä selkänsä kipeäksi.Näin kävi minulle. Pelkkä mikä tahansa liikunta ei aina auta. Minulla on fysioterapeutin latima voimisteluohjelma, ja olen sitä itse "parantanut". Teen sen ohjelman joka päivä. Sen lisäksi rauhallinen kävely esim. 5 km päivässä tekee hyvää. Ei haittaa vaikka kävelee enemmänkin, kunhan alusta on tasainen ja vauhti rauhallinen. Painokin laskee, jos tekee pitkiä lenkkejä ja syö terveellisesti. Itse kävelen usein yli 10 km päivässä. Metsäpolku on paras. Nämä vaivat ovat yksilöllisiä. Kaikille ei käy sama. Liikunta kyllä, mutta muutakin tarvitaan useimmiten. Esim.


osaisiko joku laittaa nuo voimisteluohjeet suurempana näkyviin, mun koneella en osaa..../näe

Laadukas tuoli ei luisu. Joudub kaksin käsin työtämään itseni loitommas pöydästä, jotta pääsen tuolista pois.

/quote

osaisiko joku laittaa nuo voimisteluohjeet suurempana näkyviin, mun koneella en osaa..../näe

Mustela! Apua!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Suosituimmat