Huudetaan yhdessä, yksittäisen vanhuksen ääni ei riitä.

Teija Ovaskainen

Suomiko sivistysyhteiskunta!
Tällä hetkellä olen täynnä vihaa, surunsekaista myötätuntoa ja suurta hämmennystä. Tunnemyrsky on valtaisa ja haluaisin purkaa sen oikeisiin kohteisiin. Niihin henkilöihin, valtuustoihin ja hallituksiin, jotka ovat vastuussa tämän sivistysyhteiskunnan päätöksistä vanhusten ja eritoten muistisairaiden vanhusten palveluista.

Vihaa tunnen, koska meillä Suomessa muistisairaat vanhukset jäätyvät pakkaseen, koska ei ole tarjota mielekästä ja inhimillistä vaihtoehtoa kotona asumisen tilalle.
Vihaa tunnen, koska meillä Suomessa muistisairaat vanhukset ovat yli 23 tuntia päivässä yksin kotonaan, ilman virikkeellistä toimintaa tai ihmiskontaktia. Kotihoito ainoa yhteys ulkomaailmaan.
Vihaa tunnen, koska meillä Suomessa muistisairaat vanhukset jätetään yksin ja odotetaan kunnon romahtamista laitoshoidon tasolle. Mitään ylläpitäviä palveluita ei kunnan taholöta tarjota.

Myötätuntoa tunnen kaikkia niitä muistisairaita vanhuksia kohtaan, jotka on meillä Suomessa unohdettu ja siirretty syrjään yhteiskunnasta, pärjäämään omillaan.
Myötätuntoa tunnen kaikkia niitä omaisia kohtaan, jotka joutuvat meillä Suomessa taistelemaan päivittäin muistisairaan omaisensa oikeuksista ja pelkäämään pahinta tapahtuvaksi.
Myötätuntoa tunnen kaikkia meitä suomalaisia kohtaan, jotka vietämme vanhuutemme ilman yhteiskunnan tukea, apua ja arvostusta.

Hämmennystä minulle aiheuttaa suomalaisten valitseman kansanedustajakaartin saamattomuus vanhushoidon osalta. Lupauksia annetaan, mutta mitään näkyvää ei saada aikaan.
Hämmennystä minulle aiheuttaa myös kuntien vanhustenhoitoa koskeva politikointi. Tavoitteita asetetaan hoidon parantamiseksi, mutta tuloksia ei näy missään. Kuntaliitokset lisäävät byrokratiaa ja hidastavat asioiden etenemistä entisestään.
Hämmennystä minulle aiheuttaa se tosiasia, että ei välttämättä ole lottovoitto syntyä Suomeen. 40 vuotta veroja maksaneena, joudut ensin anomaan ja vieläpä itse maksamaan jokaisesta palvelusta mitä tarvitset vanhennettuasi. On kyse sitten kylvettämisestä, lääkeiden jaosta tai lääkäriin viennistä.

Tämän kirjoitettuani olen vielä enemmän täynnä vihaa, surunsekaista myötätuntoa ja suurta hämmennystä. Miksi meillä Suomessa päättäjät eivät näe sitä, mitä me omaiset näemme. Miksi päättäjät eivät tee asialle mitään? Miksi meillä Suomessa ei anneta vanhuksille mahdollisuutta inhimilliseen vanhuuteen?
Rahanpuute ei ole vastaus, koska sitähän riittää ulkomaille asti. Kyse on siitä mihin se raha kohdennetaan ja miten korkealle priorisoidaan meillä Suomessa asuvat vanhukset ja heidän elämänlaatunsa.

Toivon, että tämä tavoittaa ne päättäjät, jotka lupaavat parantaa vanhustenoloja ja jotka myös tekevät kaikkensa sen eteen, luovuttamatta.
Toivon, että tällä kirjoituksella ne tuhannet koteihinsa unohdetut muistisairaat vanhukset saavat näkyvyyttä ja myötätuntonne.
Toivon, että tämän kirjoituksen avulla muutkin jakaisivat kokemuksensa ja mielipiteensä.

Huudetaan yhdessä, yksittäisen vanhuksen ääni ei riitä.

Muistisairaan vanhuksen puolesta
Teija Susanna Ovaskainen,
muistisairaan vanhuksen omainen

Kommentit (7)

Vierailija

Onko mielestänne oikein tai edes lain mukaista, että liikuntakyvytön 80-vuotias vanhus joutuu olemaan yksin kotona? Hän ei pääse itse edes istualleen. Neljä kertaa päivässä hoitajia käy kotona, mutta yö on pitkä ja olo avuton muinakin aikoina.

Vierailija

Edellä olevat kirjoitukset saivat minut kysymään, miksi tilanne on tällainen? Osaksi se johtuu myös siitä tosiasiasta, että nykyihmiset eivät kohtaa näitä vanhuksia tai vammaisia. Kuinka moni työikäinen haluaa ottaa kotiinsa äitinsä tai isänsä, joka on sairauden tähden kykenemätön asumaan yksin?  Moni vanha ja sairaskin haluaa asua vain omassa kodissaan, ei suostu myymään kotiaan, että jää lapsille perintöä. Asiat eivät ole ihan noin yksinkertaisia.  Jos vanhus on yksinäinen, hänelle varmasti löytyy hoitopaikka vielä, mutta sitten kun nämä suurten ikäluokkien sinkut ovat 90 vuotiaita, se onkin uusi tilanne!

Vierailija

Huudetaan yhdessä -

Asiat eivät todellakaan ole yksinkertaisia. Vanhusasiat halutaan vaieta kuoliaaksi, koska eläkeläiset eivät muka ole enää tuottavia yksilöitä. Unohdetaan, että he ovat päivätyönsä tehneet, mutta silti ovat valtava voimavara yhteiskunnassa.

Raha, tämä epäjumala, sekoittaa päättäjien aivot. Eläkerahastoissa on muhkeat 183 miljardia euroa, mutta silti pieniä eläkkeitä heikennetään.

Professori Sirkka-Liisa Kivelän perustama Senioriliike ry, on tehnyt kansalaisaloitteen eläkkeiden ostovoimaa heikentävän ns. taitetun indeksin korjaamiseksi.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1591

Ole ystävällinen ja allekirjoita aloite.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvä ja koskettava aloitus vanhustenhoidon nykytilasta. Radikaali, mutta niin pitääkin olla, että saa äänensä kuuluviin. Miksi aloitus on saanut 22 miinuspeukutusta? Olen luullut, että tämä on eläkeläisten ja vanhempien ihmisten palsta.

Tämä yli 80 vuotiaan muistisairaan kuolema paleltumalla on seurausta viime vuosien hallitusten leikkauksista vanhusten laitospaikoista. Tällaisten edesvastuuttomien päätösten tekijät pitäisi haastaa valtakunnanoikeuteen, syyllisiä ovat Kataisen hallitus,

Jyrki, Jutta, Risikko ym leikkausten tekijät..

Hävytöntä ja rikollista toimintaa...

samettiruusu
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Teija Ovaskainen. puhut asiaa.

Suomen Herrat ovat unohtaneet vanhuksemme. Paapovat noita Irikilaisia elintaso nuoria miehiä. Sekin vielä, kun pelkäämme heitä', sitäkään ei saa ääneen sanoa. Hirveäksi on Suomen asiat menneet.-PELOTTAVAKSI.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat