PMS-oireet ja vaihdevuosivaivat

Muuan

50-vuotissynttärit lähestyvät, ja vaihdevuodet vääjäämättä lähestyvät. Toistaiseksi ei ole oireita vielä tullut. Niitä odotellessa olen pohtinut, onko niillä naisilla, joilla on ollut rajuja kuukautisiin liittyviä oireita/kipuja (PMS) ollut vaihdevuosien kanssa vastaavasti paljon riesaa? Onkohan mitään tieteellistä korrelaatiota havaittu? Olen yrittänyt tietoa etsiä, mutta en ole juuri tähän seikkaan liittyen löytänyt.

Itselläni ei ole koskaan ollut kuukautisten kanssa sen enempää henkisiä kuin fyysisiä oireita, paria satunnaista kramppia lukuunottamatta. Niinpä tietysti toivon, että sama säkä jatkuisi myös vaihdevuosien kanssa. Olisikin kiva kuulla, onko teillä muilla ollut kenties niin että tilanne on tässä suhteessa täysin muuttunut vaihdevuosien tullen, vai onko oireilu tai oireettomuus jatkunut samaan tyyliin silloinkin.

Perinnöllistä tämä varmaan pitkälle on, mutta oma äiti on jo manan mailla eikä tällaisista juuri puhunut, niin en sitä kautta pääse vertailutietoa saamaan.

Sivut

Kommentit (17)

kohti kuuttakymppiä

Kyllä ne PMS-oireet lisääntyivät kun vaihdevuosiin pääsin, kiukuttelu ja masentava olo tuli tutuksi. Kokeilin alkuun luontaistuotteita, auttoivat ensimmäisen vuoden. Nykyään käyttämäni hormonikorvaushoito onneksi tasoittaa mielialanvaihteluita ja pitää kuumat aallot kurissa. Mutta meistä jokainen on oma yksilönsä ja kaikilla on varmasti erilainen vaihdevuosiaika. Nykyään on saatavissa yksilöllistä hoitoa, toisille riittää luomuhoidot ja toisille kemialliset ja jotkut selviävät lääkkeittä. Ota riemulla vastaan tuleva ikä, tee kaikkea uutta, koe uutta. Mokomat vaihdevuosivaivat menevät siinä sivussa, ovathan ne luonnollinen osa naisen elämää.

Vierailija

Itse käytin hormonikorvaushoitoa ja itse asiassa vieläkin on lievä hoito. Jouduin kohdunpoistoon jo vähän jälkeen 40-vuotispäivien. Olen mielestäni hyvin voinut koko ajan enkä ole hikoilusta kärsinyt.

hilma-täti

Olen koko elämäni  kärsinyt hirveistä pms-oireista,  kaikki  mahdollinen  luontaituotteista estrogeeni-laastariin  pms-viikkoina  oli   käytetty  jo  30-vuotiaana. Nyt  otan hormoneja  hilman-päiviin, ja  kaikki on hyvin. olen 50v ylittänyt. En  sanoisi  että vaikeat pms oireet edeltää  vaikeita  v-vuosia.

Vierailija

Kärsin koko hedelmällisen aikana PMS-oireista, oli turvotusta ja kipuja mutta vaihdevuodet olivat todella helpot. Sukuperintönä kuukautiset loppuivat vasta 59-vuotiaana. Mitään muita oireita ei ollut kuin kuumat aallot, joita kesti noin 1,5 vuotta kuukautisten loppumisen jälkeen. Hormoneita en ole tarvinnut.

Vierailija

Minulle tuli vaihdevuodet kertaheitolla, kun kohtu ja munasarjat poistettiin aika nuorena jo. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, hikoilua, mielialan vaihtelua tmv. enkä käytä mitään hormonivalmisteitakaan. Aika yksilöllisiä oireet on eri ihmisillä vaikka saattaahan joku yhdistävä tekijä löytyä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli vaihdevuodet kertaheitolla, kun kohtu ja munasarjat poistettiin aika nuorena jo. Ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia, hikoilua, mielialan vaihtelua tmv. enkä käytä mitään hormonivalmisteitakaan. Aika yksilöllisiä oireet on eri ihmisillä vaikka saattaahan joku yhdistävä tekijä löytyä.

Ai niin, unohtu mainita, että itse menkat olivat aina aika kivuliaat, mutta ei mulla mitään pms-oireita ollut. Siinä mielessä oireettomuus ja helpot vaihdevuodet sattuivat yksiin. Mutta saattaahan olla vaan sattumaa.

Minde

Minulla oli kauheat kuukautiskivut ennen ensimmäisen lapsen syntymää. Vaihdevuosiin asti päätäni särki 3 pv joka kuukausi, lääkkeistäkään ei ollut apua. Kuukautiset loppuivat 56 vuotiaana, samoin päänsäryt. Mitään vaihdevuosivaivoja ei ole. Tästä ihanuudesta olen elämässäni nauttinut nyt muutaman vuoden.

Paulasinikka

Ihan vahingossa keksin että kalanmaksaöljy auttaa / estää vaihdevuosien aikana tapahtuvan hillittömän hikoilun ja ilmeisesti kaikki muutkin ikävät oireet. Vaihdevuosieni alkuvaiheessa heräsin hikilammikossa aamuöisin. Kun sitten otin lusikallisen kalanmaksaöljyä päivittäin niin oireet hävisivät. Takistaakseni että auttoiko kalanmaksaöljy vai miksi oireet hävisivät, lopetin kalanmaksaöljyn ottamisen vähäksi aikaa ja taas heräsin aamuöisin hikilammikosta. Joten kalanmaksaöljyn avulla selvisin noista vuosista ihan ilman oireita. Kalanmaksaöljyllä on paha maine että se on pahanmakuinen mutta jos se on ahanmakuinen niin se on ilaantunut eli härskiintynyt. Sitruunanmakuinen kalamaksaöljy on miellyttävämpi.

Paulasinikka

PMS oireista pääsee hyvin helposti ja yksinkertaisesti: pikkulusikallinen vehnänalkioöljyä päivittäin ja elimistön soluhengitys normalisoituu. Venänalkioöljyssä ja vehnanalkioissa on paljon E-vitamiinia luonnolisessa muodossaan ja se auttaa. E-vitamiinin puute on yleistä koska se poistetaan esim. viljatuotteista koska se härskiintyy helposti (esim. juuri vehnäalkiot ja vehnänalkioöljy, joiden pitää olla tuoreita, jos ovat pahanmakuisia niin ovat härskiintyneet).

paulasinikka

Kokeile kalanmaksaöljyä lusikallinen päivässä, auttaa takuulla. Osta öljy paikasta jossa se säilytetään oikein ja on suuri vaihtuvuus, öljy pilaantuu helposti ja on silloin pahan makuista, osta sitruunanmakuista.

höpö höpö

Tämän Paulasinikan ehdotuksien johdosta en voi muuta todeta, että sanotaanhan sitä uskonkin siirtävän vuoria!

Muuan

Niin, ketjun aloittajana toteaisin etten edes tiedä mihin vaivaan minun pitäisi öljyjä ottaa kun vaihdevuodet eivät edes ole alkaneet eikä kuukautiskipujakaan ole koskaan ollut. Hyödyllisiä ovat varmasti kokonaisterveydelle, mutta toisaalta oma kokemus ei tee kenestäkään kaikkien muisen ihmisten vaihdevuosivaivojen asiantuntijaa. Konsti ei toimi välttämättä muilla, vaikka omalla kohdalla apua olisikin öljyistä tullut.

Itse kysymykseeni ja siihen tulleisiin vastauksiin liittyen näyttää sille, että jokainen tapaus on omanlaisensa ja asia voi mennä kummin päin hyvänsä. Jäänpä odottelemaan mitä kaikkea tuo kroppa keksiikään.

eteenpäin elävän mieli

Kuukautiset olivat helpot, mutta vaihdevuodet antoivat merkkejä 50-vuotiaana. Päätin ei hormoneita, mutta heräsin joka yö hikilammikossa ja aamuyön pyörin sängyssä, unesta ei tullut mitään. Töissä jouduin pitämään esitelmiä ja tuli kesken kaiken hiki pintaan ja olin tulipunainen. Ei tullut töistä mitään joten turvauduin hormoneihin ja elämästä tuli elämisen arvoista.

Käytin hormoneita 10 vuotta ja vähensin annostusta hitaasti, että pärjäsin. Vaihdevuodet tulivat takaisin! Nyt vajaa 70-vuotiaana olen saanut rintasyövän, joka on leikattu ja todennäköisesti johtui syömistäni hormoneista, geneettistä se ei ole.  Minulla on ärhäkkä, estrogeenille todella altis syöpä ja syön nyt estrogeenin estolääkitystä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat