Pitkät yöunet ovat luonnottomia

Vierailija

Kahdeksan tunnin tauotonta yöunea pidetään yleisesti unen ihanteena. BBC:n haastattelemien tiedemiesten mukaan kahdeksan tunnin yöunet pitäisi kuitenkin lähettää myyttien roskakoriin.

Sekä tieteelliset tutkimukset että historia vittaavat pikemmin siihen, että kahdeksan tunnin unet voivat olla jopa luonnottomia, BBC sanoo.

Esimerkiksi 1990-luvulla tehdyssä kokeessa koehenkilöt viettivät joka päivä 14 tuntia pimeydessä. Kesti aikaa, ennen kuin unirytmi alkoi löytyä, mutta monet koehenkilöt alkoivat nukkua kahdessa erässä. He nukkuivat ensin neljän tuntia, valvoivat sitten pari tuntia ja jatkoivat sitten uniaan.

Historioitsijat ovat osoittaneet, että ihmisillä on pitkään ollut tapana nukkua nimenomaan näin aikana ennen sähkölamppuja. Historiallisista lähteistä kerättyjen tietojen mukaan tällaista unirytmiä pidettiin laajasti itsestäänselvyytenä.

http://www.talouselama.fi/tyoelama/kahdeksan+tunnin+youni+on+luonnotonta...

Kommentit (8)

Vierailija

Myöskin levottomat,pätkittäiset yöunet ovat luonnottomia.Mikä avuksi? Luontaistuoteet,unilääkkeet?

Vierailija

Lainaus:

Myöskin levottomat,pätkittäiset yöunet ovat luonnottomia.Mikä avuksi? Luontaistuoteet,unilääkkeet?

Miksi uni olisi pätkittäistä tai levotonta? Yleensä tuo riippuu varmaankin stressistä tai huonoista ruokailutottumuksista. Minulla ei koskaan ole ollut mitään ongelmia nukkumisen suhteen. Tuon pitkän unen epäterveellisyyden allekirjoitan. Tulee vain huono olo eikä virkeystila ole sen parempi kuin lyhyillä unilla. Tosiaan mieluummin unet parissa 4 tunnin pätkässä.

Vierailija

Joskus nukun oikeen sikeesti, toisinaan saatan herätä yöllä, jos on ollut vilkkaampi päivä, yöuni on heikompi sen olen laittanut merkille. Illalla yletöntä riehumista vältän. Noita unilääkkeitä en ole koskaan käyttänyt, en ole ainakaan niiden puolestapuhuja.
Tasapainoinen elämä vaikuttaa tietenkin yöuneen. Empä tiedä mikä on luonnottoman pitkä uni, joskus voi mennä 8 tuntia sitten taas pärjää 5-6 tunnin unilla. Riippuu vähän päivän rasituksista.

Vierailija

No niin, taas tätä huuhaata. Tämän nyt tietää jo etukäteen, että tästä ei voi vetää mitään yhtenevää lopputulosta. Tutkimukset on tutkimuksia, riipuen taas siitä, että mitä on haluttu lopputulemaksi. Totuus on aina kuiteskin toinen ja kunkin itsensä "näköinen".

Vierailija

Lainaus:

Kyllä tälläinen 4-5 t.nukkuva ,vaan unelmoi pirkistä yöunista.Tervetuloa tosi pitkät unet.

Minä en ole nukkunut vielä ollenkaan.

Vierailija

Mitä luonnotonta on pitkään nukkumisessa tai lyhyissä yöunissa? Jokainen toivottavasti nukkuu sen verran kuin keho vaatii. Kerralla pitkään tai useammin lyhyitä unia.

Minä tarvitsen 7-8 tunnin yöunet, jos joskus jää vähemmälle, seuraavana yönä vierähtääkin jo helposti 9 tuntia. Nuorena pystyin nukkumaan 12 tuntia putkeen ja sama unenlahja on näköjään periytynyt omille jälkikasvuilleni (nyt 20-26 vuotiaita). En ole herättänyt heitä aikanaan kuin kouluun ja silloinkin sanoin opettajalle, että mieluummin koulu saisi alkaa 9-10 kuin 8 aamulla... Opettaja oli samaa mieltä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat