Lääkäri vastaa: Uskaltaako kipulääke Lyricaa käyttää?

Kipulääke Lyrica puhututtaa: onko siitä kivun turvalliseksi lievittäjäksi? Jääkö siihen koukkuun?
Omalääkäri Risto Laitilan mukaan ikäihmisten kannattaa olla valppaana: he ovat herkimpiä Lyrican sivuvaikutuksille.Lue koko juttu

Lääkäri vastaa: Uskaltaako kipulääke Lyricaa käyttää?

Kommentit (11)

LYRICA-huumeesta levitys tuska...

Minä söin Lyricaa 5 kk,selkäydinkanavassa olin kasvain, joka tietenkin painoi hermoa vas.jalkaan.Siis operaatiota odottaessa..
Kipu lieveni,mutta itse olin ihan tööt(onnellinen olotila)..istuin ja katselin "pilvessä" maailman menoa.Kun leikkaus oli ohi,onnistui 100%,lopetin viikon aikana lääkkeen käytön.Ol ijoitain lihassärkyjä,mutta päätin kestää.Sain takaisin itseni ns.terveiden maailmaan.
Lyrica on hyvä tilapäiseen tuskaan,mutta pääkoppa meni " oudolle planeetalle".

Kyllänäinonjuukatsokaasniin

Niin, niin että kun näillä raija anneli 65 vuotiailla pregabaliini ei toimi niin ei toimi kenellekään muullakaan! En tiedä raija anneleiden heitehuimauksista ja kaatuiluista mutta minulla pregabaliini toimii kipuihin oikein hyvin ja piste!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Setätietää

Ei ole huume, vaan lääke. Jos ei toimi jollain, ei tarkoita etteikö toimisi toisella. Monelle tuo lääke on pelastus kipuihin ja ahdistuneisuuteen. Joten ei voi sanoa, että "lyrica on huume ja huono lääke " koska näin ei vain asia ole. Raija annaleiden kaatumiset ja huimaamiset voi johtua ihan mistä tahansa, joten on väärin tuomita ko. Lääke sen takia! Itselleni aiheuttaa vain nälän tunnetta, ainoa haittavaikutus minulla. Ja silti ei soita minkään lehden toimitukseen ja pyydä tekemääm juttua siitä, että " lyrica huume" lihottaa minua! Pregabaliini on hieno lääke toimintamekanismiltaankin.

Trige

Kärsin trigeminusneuralgiasta eikä Trileptal sovi enää sivu- ja yhteisvaikutustensa takia. Lyrica -lääkitys aloitettiin tämän vuoden alussa  75 mg kahdesti vuorokaudessa.  Se tehosi kipuun, mutta aiheutti lievää pahoinvointia, heikotusta  ja tokkuraisuutta. En käyttänyt sitä kauaa.  Sain kaksi viikkoa sitten lisäksi 25 mg annoksen Lyricaa, jota titraan säryn mukaan. Tällä hetkellä  riittää 125 mg päiväannos kivun hoitoon. Heitehuimausta ja vapinaa on hieman, näläntunne on vähentynyt  sekä uutena hyvän olon tunteen vahvistuminen.

Ukko

Lyriikka ei kyllä mielestäni ole mikään hyvä lääke outoine oloineen ja vierotusoireineen,tehoaa huonosti jos ollenkaan hermosärkyyn. Itsellä välilevyn pullistumia kaksi alaselässä ja kaikki lääkkeet moiseen vaivaan tässä 30 vuoden aikana kyllä kokeiltu. Kapapentti ja tramal tällä hetkellä toimii kohtuullisesti,huonoon oloon vielä varuiksi diapam...tramal yksin vie unet,siksi pamit on ihan aiheellinen lääke rinnalle unta parantamaan.
Kaikkihan me ollaan hieman erilaisia ja jotkut lääkkeet ei sovi toiselle,kun taas toiselle sopii....ajan kanssa kyllä löytää sopivan koktailin tähänkin vaivaan. Tsemppiä kaikille kipupotilaille!

Toisille Lyrica sopii. MInulle se oli polvileikkauksen jälkeen ainoa lääke joka vei kivut, jotta sai muutaman tunnin kerrallaan nukuttua. Sitä käytettiin vain n. 3 viikkoa, sitten oli pärjättävä muille, jäin vielä kaipaamaan Lyricaa. Hermovaurioon on käyttänyt pienitehoisella annoksella, sai muutaman tunnin sillä nukuttua. Ihan hyvä lääke, toivottavasti saan sitä kun toinen polvi leikataan.

Tarmo

On toiminut minulla todella hyvin hammassärkyyn, noidannuoleen ja iskias tyyppisiin kipuihin .  Yleensä otan sitä jos panacod:kaan ei tehoa.  Annos on 75 ml ja ei tule mainittavia sivuvaikutuksia mutta kovakin kipu lähtee n. 15-20 minuutin sisällä lähestulkoon pois.

Vierailija

Lyrica hyvä lääke niska polttoon, selän hermo ärsytykseen. 2 x 150mg ei tarvitse muita lääkkeitä. Olen päässyt eroon opioideista. Kiitos Lyrican.

Huolestunut läheinen

Olen lukenut nyt useampiakin uutisjuttuja Lyricasta, ja kommenttipalstoilla usein lääkettä kehuvat käyttäjät itse, mutta eivät koskaan läheiset. Olen nähnyt suvussamme jo kahden henkilön persoonan täysin muuttuvan tämän lääkkeen ansiosta, jota itse kovasti kehuvat, koska saavat siitä kuulemma hyvän olon. Valitettavasti he ovat nykyään poissaolevia, kädet tärisevät ja unohtelevat asioita. Ja illalla lääkkeen vaikutuksen vähentyessä ovat ärtyneitä tai saavat paniikkihäiriöitä, joita ei ennen ollut. Kieltävät, että tärinä, unohtelu, suun kuivuminen tai muut uudet vaivat johtuisivat lääkkeestä, eivätkä suostu puhumaan sivuoireista lääkäreille. Kuinkas sitten lääkärit voisivat tietää, että näitä oireita on, jos potilas itse "huumekoukussa" kieltää ongelmat? Ulkopuolisen silmin kyseessä on erittäin ongelmallinen aine, ja olen varma että moni muukin läheinen kokee samoin. Siitäkin olen valitettavasti kuullut, että monet käyttäjät tekisivät ystäviinsä pesäeron, koska nämä eivät arvosta heidän uutta lääkkeellistä elämäänsä, johon kuuluu pelkästään television katselu lasittuneessa ja höperössä mielentilassa.

Vierailija

Öö.. empä ihan allekirjottaisi tuota HUOLESTUNUT LÄHEINEN.. tai voihan se sit joillekki tietenki nuinki mennä.
Itse käytän lyricaa ahdistuksiin ja vain silloin kun on pakko..eli en läheskään joka päivä ,mutta viikottain.
Aina ensimäisen kerran kun ottaa vaikka 150mg lyricaa niin tulee kyllä niiiiiin energinen olo, jaksaa siivota jaksaa lähteä ulos asunnosta, pystyy tekemään kaikki mitä täytyy. ( Tällainenhan ei itseltä onnistu "aina" ilman lyricaa) joten on aivan pakko ottaa että pystyn menemään esimerkiksi kauppaan (ei aina)
Luulen tuosta aiemmin mainitsemasta kommentista HUOLESTUNUT LÄHEINEN, että tällä läheisellä ei ole ollut mitään psyykkistä tarvetta lääkkeelle... Ja siksi lääke tekee tuollaista ,kun lyricahan on myös ahdistuksen hoitoon.. riippuvuus on lyricasaa omasta mielestä hirveän iso vain HETKELLISESTI...
Olen itse kokenut 300mg hirveät hirveätt olot ihan maailman kauhein ahistus ja pala kurkussa olo javoin kerto että jos ihminen tarvitsee unta sananlasku niin se on kirjaimellisesti totta! Kun lyrican lopettaa seinään jota ei sais tehdä niin ei tosiaan pysty nukkumaan ei syömään kuuma ja kylmä . (Lähentelee jtn subutex viekkari oloa ) ei kuitenkaan kestä kauaa ja lyrica oloon ainakaan itse en ole jäänyt koukkuun. Yleisimmin en halua sitä oloa ettö häslää koko ajan ja silloin pitäisi syödä jatkuvasti lyricaa mutta en halua 10kg lisäkiloa niin ei kiitos. Mielummin olen häsläri ja pietän lyrica koukunkin kaukana kuin että söisin joka pv ja olisin 100kiloinen hätääntynyt norsu . Joten kaikille opetus tästä viestistä jotka syö lyricaa EI KANNARÄTA SYÖdä ehkä säänölisesti. Terveisin pregabaliini !

Selättäjä

Kärsin vuosia alaselän kivusta, eikä mikään normaali kipulääke ei auttanut. Lääkäri ehdotti ”kokeellisen” lääkkeen käyttöä ja kirjoitti Lyrica-reseptin. Noin viikon käyttö 75 Mg Lyricaa riitti vapauttamaan täysin lukossa ollen alaselän liikkumaan ja paraneminen alkoi. Laskin, että 16 euron sijoitus Lyricaan teki se, mitä 1500 euron edestä osteopaatteja, fysioteraopeutteja ja muita ammattilaisia oli sitä ennen yrittänyt tehdä. Liike on lääke, mutta joskus tarvitaan lääke liikkeen aloittamiseen.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat