Toisten mielipiteiden kunnioitus

Vierailija

Löysin ET-keskustelupalstan parisen kuukautta sitten ja olen aloittanut parikin kirjoitusta. Vaikka miten nätisti yrittää kirjoittaa, on joukossa aina joku, joka haukkuu tolloksi tai vielä pahemmaksikin. Lopetetaan sellainen, koska moni siitä pahoittaa mielensä. Keskustelupalsta on tietääkseni vain omille, asiaan liittyville mielipiteille, eikä kanssakirjoittajien haukkumiselle. Olisi varmasti aiheellista lopettaa anonyymikirjoitukset, koska se näköjään vain vapauttaa kaikenlaiseen solvaukseen. Toivoo nimimerkki: MUUTKIN HYVÄKSYVÄ

Sivut

Kommentit (120)

Vierailija

Niin tämähän on kai ikuisuuskysymys. Paljon on viimeisen kahden vuoden
aikana ollut tästä aiheesta keskustelua ja itse olen koko ajan toivonut
kirjautumispakkoa, se varmaan karsisi pahimmat anonyymi-haukkumiset ja
solvaukset. Tässä tilanteessa, varsinkin, jos nimimerkillä kirjoittaa vaikka
kuinka nätisti ja asiallisesti, niin kohta joku ilmoittaa esim. "täyttä potaskaa
ja olet idiootti jne.....

Siksi minäkin tämän ajatukseni nyt anonyymisti esitän :-)

Vierailija

Lainaus:

kuinka nätisti ja asiallisesti, niin kohta joku ilmoittaa esim. "täyttä potaskaa

Mitenkähän sinunkin kirjoittelemisesi laita sitten on?

Vierailija

Mielipiteitä tulisi kirjoittaa eikä kommentoida kirjoittajaa. Nimittelyt ovat tosiaan vain lisääntyneet myös puhekielessä jopa ylemmillä tasoilla ja se on valitettavaa, valitettavaa siksikin ,koska tämä tyyli on muuttumassa tavaksi. Suhtautuminen ylimielisesti toisiin on sivstymätöntä. En kuitenkaan usko kirjoittautumisen mitään muuttavan, yhtä tuntemattomia ja henkilöitymättömiä olemme anonyymeinä ja nimimerkillä, kumpiakin voidaan nimitellä , ja varmaan yvin vaikeaa on varmaan karsia nimittelijätkin "langoilta"? Jääköön nimittelijät omaan arvoonsa, annetaan myrkkynuolten kimmahtaa ohi.

nummisuutari
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

> Vaikka miten nätisti yrittää kirjoittaa, on joukossa aina joku, joka haukkuu tolloksi tai vielä pahemmaksikin. Lopetetaan sellainen, koska moni siitä pahoittaa mielensä.

Jos huutaa torilla, ja vaatii ihmisiä lopettamaan synninteon, eikö siitä saa hihhulin maineen?

Nyt yli kuusikymppinen suomalainen poliitikko, filosofi, teologi, yhteiskuntatieteilijä ja toimittaja selitti vuosikymmeniä sitten televisiossa kääntävänsä mielellään puheen aiheen keskustelijan henkilöön. Näin käy nettikeskusteluissakin. Yksinkertaista saattaa kiinnostaa monta kertaa toistetut keskiluokkaiset päivittelyt ja sovinnaisuudet. Minä ainkin haluan tietää, millä motiiveilla latteuksia toistellaan. Tällainen asenne saattaa ärsyttää, vaikka ei se ole tarkoitus.

Jos joku nimittelee sinua tolloksi, mieti miten ärsytit. Annan vihjeen. Tekopyhä kiltteys, keskiluokkaiset opitut latteudet ja moraaliarvostelmat sekä kuvitteellisten "alkeellisimpienkin tapojen" muistuttaminen saavat itsenäisesti ajattelevat ihmiset tulistumaan.

Jos haluat suojella itseäsi, kirjoita rekisteröintiä edellyttävään keskusteluun. Teetpä niin taikka näin, oikeutesi arvostella on kyseenalainen, jos et käytä nimimerkkiä. Nimmaria ei kukaan pure.

Vierailija
nummisuutari

> Vaikka miten nätisti yrittää kirjoittaa, on joukossa aina joku, joka haukkuu tolloksi tai vielä pahemmaksikin. Lopetetaan sellainen, koska moni siitä pahoittaa mielensä.

Jos huutaa torilla, ja vaatii ihmisiä lopettamaan synninteon, eikö siitä saa hihhulin maineen?

Nyt yli kuusikymppinen suomalainen poliitikko, filosofi, teologi, yhteiskuntatieteilijä ja toimittaja selitti vuosikymmeniä sitten televisiossa kääntävänsä mielellään puheen aiheen keskustelijan henkilöön. Näin käy nettikeskusteluissakin. Yksinkertaista saattaa kiinnostaa monta kertaa toistetut keskiluokkaiset päivittelyt ja sovinnaisuudet. Minä ainkin haluan tietää, millä motiiveilla latteuksia toistellaan. Tällainen asenne saattaa ärsyttää, vaikka ei se ole tarkoitus.

Jos joku nimittelee sinua tolloksi, mieti miten ärsytit. Annan vihjeen. Tekopyhä kiltteys, keskiluokkaiset opitut latteudet ja moraaliarvostelmat sekä kuvitteellisten "alkeellisimpienkin tapojen" muistuttaminen saavat itsenäisesti ajattelevat ihmiset tulistumaan.

Jos haluat suojella itseäsi, kirjoita rekisteröintiä edellyttävään keskusteluun. Teetpä niin taikka näin, oikeutesi arvostella on kyseenalainen, jos et käytä nimimerkkiä. Nimmaria ei kukaan pure.

Hei! Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Mutta kun - me ihmiset olemme ajatuksiltamme, kiltisti sanottuna - erilaisia. Miten estää tuollaista ns. yön pimeydessä purskahtelua.
Jätin joskus nimmarin käytön, koska sain olla tavan takaa jonkun hampaissa. Ei ole tullut julki, olisinko jäänyt jokun kurkkuun ahtautumaksi.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015
nummisuutari

Kirjoitit kyllä hyvin valaisevasti. Jos ymmärsin oikein, niin sinusta on oikein talloa niitä, jotka täyttävät nuo määreesi. Sinäkö päätät, milloin kiltteys on tekopyhää, samoin nuo muut määritelmät. Jos jonkun "tyhmyys" ärsyttää , onko oikein purkaa se haukkumalla toista?? Voisiko olla, että niitä "latteuksia" toistellaan siksi, että uskotaan niihin??

nummisuutari
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Anonyymi 25.02.2012 18:07 kirjoitti: Hei! Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Mutta kun - me ihmiset olemme ajatuksiltamme, kiltisti sanottuna - erilaisia. Miten estää tuollaista ns. yön pimeydessä purskahtelua.
Jätin joskus nimmarin käytön, koska sain olla tavan takaa jonkun hampaissa. Ei ole tullut julki, olisinko jäänyt jokun kurkkuun ahtautumaksi.

En ole kokenut niitä purskahteluja mitenkään vaarallisina. Tekijästään ne eniiten kertovat ja kommunikaation tarpeesta. Eihän kukaan missään ole kaikilta hammasteluilta suojassa. Olen yhä tiukasti sitä mieltä, että hipiäänsä suojelevat aloittakoot keskustelunsa ET-raadin suojassa. Kommentithan näkyvät kaikille.

Rohkaisuksi sinulle: Mitä hyötyä kommenteista on, jos kukaan ei kurkkuaan rykisi, niinkuin nyt vanha kirjoittelukaverini kirsikankukka55 ylempänä.

Vierailija
nummisuutari

Anonyymi 25.02.2012 18:07 kirjoitti: Hei! Muuten olen kanssasi samaa mieltä. Mutta kun - me ihmiset olemme ajatuksiltamme, kiltisti sanottuna - erilaisia. Miten estää tuollaista ns. yön pimeydessä purskahtelua.

En ole kokenut niitä purskahteluja mitenkään vaarallisina. Tekijästään ne eniiten kertovat ja kommunikaation tarpeesta. Eihän kukaan missään ole kaikilta hammasteluilta suojassa. Olen yhä tiukasti sitä mieltä, että hipiäänsä suojelevat aloittakoot keskustelunsa ET-raadin suojassa. Kommentithan näkyvät kaikille.

Rohkaisuksi sinulle: Mitä hyötyä kommenteista on, jos kukaan ei kurkkuaan rykisi, niinkuin nyt vanha kirjoittelukaverini kirsikankukka55 ylempänä.

Viisaus viehättää! Mutta - sorron yöstä nousemme! Kyllä tässä nahka parkkiintuu. On aina mukava huomata kehitystä toisissa kuin itsessäänkin.

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Me saisimme aikaan hyviä väittelyitä monista asioista jos lakkaisimme mitätöimästä toisen mielipidettä. Ja lakkaisimme arvostelemasta toisen älykkyyttä tai sen puutetta. Täällä on monia, joilla on hienoja mielipiteitä ja hyvin perusteltuna, mutta sitten keskusteluun liittyy joku, joka ei hallitse hyvää keskustelua, väittelystä puhumattakaan. Meillä täällä kotimaassamme ei taida olla oikein väittelykulttuuria. Mielipide-eroista syntyy oikeissa käsissä hyvin avartavia ja nautittavia väittelyitä, ellei syyllistytä toisen ajatusten mitätöintiin tai omista lähtökohdista niitä selitetä vaikka miksi. Jokaisella pitäisi olla yhtäläinen oikeus sanoa mielipiteensä ja tulla kohdelluksi kunnioittavasti. Ei ole olemassa yhtä totuutta, mutta eri " totuuksista" väittely on antoisaa. Siis minun mielestäni ;)

Vierailija

Kyllähän se vain on niin että joillakin ihmisillä on tapana vähätellä ja loukata toista , kai nostavat itsensä muita paremmaksi ja ylemmäksi sillä tavalla. Kun vielä lähimmäisetkin morkkaavat jatkuvasti, ei tee mieli edes tavata heitä. Oma isovelikin sanoo kuuskymppiselle siskolleen että oletsää noin tyhmä!!

Vierailija

Lainaus:

Siinä on sananvapauden kääntöpuoli, että aina joukkoon tulee myös mollaajia.
Mutta silti sananvapaus (johon kuuluu myös anonyyminä kirjoittamisen oikeus)
vie voiton, ja se tulee säilyttää. - Nythän on kompromissiksi saatu se käytäntö,
että ET-raati hyväksyy ainoastaan kirjautuneet kirjoittajat. Herkät henkilöt kirjoittakoot
ainoastaan sinne, niin mielipahalta välttyvät.
Minäkään en tykkää mollauksista, mutta koetan vastata niihin ojentamalla huumorin kukan.

Vierailija

Mieli pide on mielipide, mutta jos puhutaan faktoista, minä en ainakaan anna myötätuntoa paskan jauhannalle, joka ei jostain asiasta ole perillä olkoon seurakunnassa vaiti.

Vierailija

Lainaus:
Anonyymi 26.02.2012 09:05
Mieli pide on mielipide, mutta jos puhutaan faktoista, minä en ainakaan anna myötätuntoa paskan jauhannalle, joka ei jostain asiasta ole perillä olkoon seurakunnassa vaiti.

Juuri näin, jos jonkun toisen mielipide ei ole sinun faktojesi mukainen,
niin kirjoitatko heti välittömästi "täyttä paskan jauhantaa..."?

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minä kyllä ajattelen niin, että jokaisella on oikeus ottaa osaa keskusteluun. Olipa tietopohja minkäläinen tahansa. Tietysti toivoisi, että kaikki kunnioittaisivat toistensa ilmaisuvapautta. Minua ei haittaa anonyymikirjoittelu, mutta toivoisin toisen kunnioittamista. Anonyymikirjoittelussa on kyllä se huono puoli, että keskustelu voi mennä vähän sekavaksi.
Myös herkillä ihmisillä pitäisi olla samanlainen mahdollisuus osallistua keskusteluun ja he, jotka haluavat vain pahoittaa jonkun mielen, voisivat kenties miettiä, onko se ihan välttämätöntä. Onko pakko sortaa "heikompaa" vai olisiko kuitenkin mukavampaa tukea hänen ilmaisutarvettaan ja - vapauttaan?

Vierailija
kirsikankukka55
26.02.2012 09:25
Anonyymikirjoittelussa on kyllä se huono puoli, että keskustelu voi mennä vähän sekavaksi.

Se juuri on minunkin mielestäni anonyymikirjoittelun huonoin puoli,
että ei kyllä millään saa selvää kuka anonyymi on sanonut mitäkin ja
kenelle vastaa ja keneltä kysyy. Eivät nuo älyttömän pitkät toisten tekstien
lainailutkaan ole oikein järkeviä, sillä tavoin voi tietysti kohdistaa vastauksen
oikealle anonyymille. Tälläisestä tosi sekavasta keskustelusta on malliesimerkki
tuo Jumalan etsintä (harrastuksena). Olen sitä silloin tällöin vilkuillut, mutta ei
siitä tule "hullua hurskaammaksi" ainakaan meikäläinen tavallinen tallaaja...

Tiia

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat