Kommentit (4)

Hohhoijaa

Ja Kaisalla on ilmeisesti myös tieteelistä näyttöä, että vähähiilihydraattisella dietillä on vaikutusta kilpirauheseen? Eipä taida olla. Kummallista, että tällaisia juttuja sitten isoilla otsikoilla uskotellaan ihmisille.

Kaisa Jaakkola

Juuri tämän vuoksi olen ollut toimittajan kanssa useampaan kertaan eilisen jutun julkaisun jälkeen yhteydessä. Minä EN ole väittänyt että vähähiilihydraattinen ruokavalio aiheutti kilpirauhasen vajaatoiminnan, koska näin ei ole. Alkuperäisessä (korjaamattomassa jutussa) otsikko väitti minun sanoneen, että VHH oli syynä vajaatoimintaan. Tämä on ollut toimittajan minun suuhuni laittama lause.

Lääkäreiden kanssa keskustellessa on käynyt selväksi, että minulla syitä kilpirauhashormonien toiminnan (huom: ei itse kilpirauhasen) häiriintymiseen ovat olleet kova stressitaso, liian vähäinen palautuminen, vuosien ajan energiansaannin suhteen niukistelu (mm. kisavuotena alimmillaan laihdutus 800-1000 kalorin energiansaannilla päivässä, yhdistettynä 20h/vk liikuntaan) ja samaan aikaan kymmenien viikkojen yhtäjaksoinen hyvin vähähiilihydraattinen ruokavalio. Mikään tekijä ei todennäköisesti yksinään saisi aikaan hormonihäiriöitä, mutta pitkäaikaisesti ja toisiinsa yhdistettynä tällainen kombo on varsin haitallinen koko hormonitoiminnalle. Jostain syystä tässä jutussa on haluttu keskittyä kilpirauhasongelmaan, vaikka hormonaalisia ongelmia oli tuohon aikaan muitakin.

Pitkäaikaisesti suuriin urheilumääriin ja korkeaan stressiin yhdistettynä VHH on huono idea. Ylipainoiselle ja suhteellisen vähän liikkuvalle laihduttajalle se voi olla oikein hyvä valinta. Ei kannata tehdä tämän jutun perusteella sitä päätelmää, että väittäisin etteikö VHH ole joillekin hyvä juttu. Hiilaritietoisuus ja hiilareiden ajoittaminen fiksusti (mm. suurimmat annokset liikunnan jälkeiseen aikaan, iltahiilarit unta parantamaan) on oikein hyvä juttu ihan kaikille. Sen sijaan VHH:n tarve täytyy miettiä yksilöllisesti, ja pohtia kauanko sitä kannattaa jatkaa.

J.K.

Vähähiilihydraattinen ruokavalio ei ole vähäenerginen ruokavalio tai kitudieetti. Eiköhän niitä ongelmia saa parhaiten vähärasvaisuus/proteiinikitudieetti kombinaatioilla eikä VHH.

sara

Otsikko todella harhaanjohtava ja hyvin merkittävä tämä lisäys minkä toimittaja jättänyt alkuperäisestä artikkelista pois. Itselläkin vhh-ruokavalio ja se on ainoa, millä olen saanut painoa alas. Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa. Olen kokeillut lautasmallia, vähärasvaisen + vähähiilihydraattisen yhdistelmää, merkittävää liikunan lisäämistä... Meinasi jo Jaakkolan pisteet pudota roimasti kun luin otsikon, mutta onneksi kun lukee artikkelin ja Jaakkolan oman kommentin, huomaa miten toimittaja haluaa manipuloida omia ajatuksiaan artikkelia lukeville ihmisille, ettei vhh-ruokavalio ja kilpirauhasen vajaatoiminta sovi yksiin. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat