ADHD lapsi ja isovanhemmuus

Vierailija

Onko teillä kokemuksia kouluikäisen ADHD lapsen kanssa elämisestä? Miten sujuu esim. lomat ja vierailut?

Kommentit (8)

Vierailija

Ei ole diagnosoitu, mutta vilkkaita on. Myös tosi kivoja.
Tarvitsee paljon lukemista ja kirjastosta lainattiin Viiru ja Pesonen filmejä sekä Risto Räppääjiä.

Pelit ja lukeminen heille oli tärkeää.
Sain luvan syöttää jo aiemmin heille kalaöljyä. (ostin heille) Oli tunne että nyt olivat rauhallisempia.
Ulkona oli pakko olla x2 vrk.että liika energia purkaantuu.

Väsytti vähän jälkikäteen, mutta kaikille jäi hyvä mieli.

Vierailija

Minä vasta huomasin olevani itse ADD eli minullakin on tarkkaavaisuuushäiriö,
ja lapsenlapsella ADHD...
suosittelen muillekin tätä sivustoa:
http://paivitasala.wordpress.com/
http://paivitasala.wordpress.com/videoita/

Aloin etsiä tietoa kun kiinnostuin aiheesta sukuun avioituneen nuoren miehen "tempausten" johdosta.
Oma nuoruuden "vieraus" tulikin jutuista vastaan,
olen semmoinen"haaveilija/jumittaja"-tyyppi, jolla -melkein-kaikki jää edelleenkin kesken ja "vaiheeseen"... :(

Jospa olisi muillekin apua arkeen,
ja lähimmäisten kummallisuuksien ymmärtämiseen.. ;)
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/elamankumppanina-adhd-raiskynt...

Vierailija

Täytyykö ADHD-lapsen tekosia katsoa läpi sormien, kun ei kuulemma sairaudestaan johtuen voi muistaa seuraamauksista.

Miten rauhoittaisitte esim pukemassa olevan lapsen, joka huitoo vain sisaruksiaan, eikä tottele.

Saako tähän, välillä niin suloiseen vikuriin vauhtia, kun asiat sujuu kuin hidastettuna.

Saako isovanhemmat menettää "hermonsa"

Kyllä on raskasta
, kyllä on raskasta. Miten pärjää vanhemmat, kun isovanhemmatkin uupuu jo tunnissa.

Vierailija

Vertaistukea ja tietoja olen netistä etsinyt;

YRITETÄÄN YHDESSÄ
AUTA MINUA KESKITTYMÄÄN

Luo minulle selkeä toimintaympäristö, jossa rutiinit tukevat minua.

ODOTA, AIVONI AJATTELEVAT VIELÄ

Salli minun toimia oman aikatauluni mukaisesti. Kun hermostun, minä sekoan ja raivostun.

MINÄ JUMIUDUN ENKÄ SELVIÄ TEHTÄVISTÄNI

Auta minua löytämään erilaisia ongelmanratkaisutapoja. Minä tarvitsen vaihtoehtoja

selvitäkseni pulmatilanteista.

RATKAISINKO TEHTÄVÄN OIKEIN? HALUAN TIETÄÄ SEN HETI

Anna minulle paljon välitöntä palautetta, kun onnistun tehtävissäni.

EN UNOHDA, KORVANI EIVÄT VAIN KUULE KAIKKIA OHJEITA

Anna ohjeet yksi kerrallaan ja varmista, että ymmärsin, mitä haluat minun tekevän.

TOIMIN VÄÄRIN, KUN OLIN MALTTAMATON

Muistuta minua: pysähdy, ajattele, toimi!

HETKESSÄ VALMISTA

Pilko tehtäväni osatehtäviksi, joista selviän nopeasti.(pukiessa ,yksi hanska kerrallaan,sormi kerrallaan...)

KAIKKI MITÄ TEEN ON VÄÄRIN, VAI ONKO?

Kehu minua pienestäkin onnistumisesta.
Palkitse myös hyvä yritys ilman täydellistä

lopputulosta.

MIKSI MINUA AINA HAUKUTAAN?

Huomaa hyvät tekoni ja positiivinen käyttäytymiseni. Huonona päivänäni muistuta

minua ja itseäsi kaikesta siitä, mikä minussa on hyvää. ;)

Newsletter of Delaware Association For Education of Young Children,

julkaistu 4/2007 ADHD-lehdessä
http://paivitasala.wordpress.com/opettajille/

Vierailija

Kyllä sattui isoäidin sydämeen. "Huonona päivänä muistuta minua ja itseäsi kaikesta siitä, mikä minussa on hyvää".
Totta on että, että ADHD-lasta varmasti aina haukutaan, joskus aiheettakin. Palkitseminen on parempi keino kuin rangaistus, MUTTA miten "rangaista", jos on siihen aihetta.

Vierailija

Lyhyt vastaus: Ei mitenkään.

Pitkä vastaus:
Autoritäärinen kasvatus rankaisukeinoja käyttäen ei vaan toimi adhd lapsella. Se pahentaa tilannetta. "Rangaistus" ,vihaan sitä sanaa. Et voi rangaista ellei palkitseminen ole hanskassa. Rangaistus voi olla lievä etuuden menetys, jonka saa sitten oikein toimimalla takaisin. Menetelmällä kaksi eteen yksi taakse. Menetyksen täytyy olla pieni, ja palkkion saavutettavissa oleva.

Adhd lasta ei saa haukkua missään vaiheessa. Lapsi ei voi itselleen ( välittäjäaineelle) mitään.

Et taida tietää mitä on Adhd? Mistä se johtuu? Tiesitkö että se on useinkin periytyvää? Oletko lukenut AdHd ja aivojen arvoitus? Lukaiseppa! AdHd on kemiaa, välittäjäaineen toimintahäiriö tjms.
Lapsen sopeutumista ja oppimisedellytystä kohennetaan huomattavati lääkkeillä. Niissäkään ei sitten ole riskiä. Ainoastaan lapsi kiittää vanhempana, että rakastavat vanhempani antoivat minulle mahdollisuuden oppia ja olla se joka sisimmässäni olen!

Itse olen 37-v mies. Muutama lapsikin on, ja adhd diagnoosi, jonka sain vasta pari kk sitten. Ensimmäinen lääke maaliskuun lopussa. 1h lääkkeestä tuntui kuin verhot olisi avattu! RAUHA. VERHOT AVATTU. KESKITTYMINEN. EMPATIA. Kyky olla lasten arjessa ja rakastaa avoimesti. Osoittaa myötätuntoa. Kertaakaan ei ole maltti mennyt viimeisen 2kk aikana.

Auta lapsenlastasi ja lastasi... ja itseäsi.

Vierailija

Mulla todettiin ADHD vasta nyt aikuisiällä.Ei silloin kun mä olin nuori tiedetty sairaudesta nimeltä ADHD.Olen ylivilkas ollut lapsesta asti ja keskittymiskyky asioihin hyvin vaikeaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat