Kommentit (4)

Hyvämieli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olavinlinna oli nuoruudessani se paikka johon oli pakko tutustua. Paikallisen sanomalehden mukana olin tutustumassa linnan historiaan ja silloin linnaan ei ollut siltaa vaan sinne mentiin soutuveneillä.

Sarmuusa1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

"Vuolaan virran luodolla on linna Olavin ja mietteissään se katsoo virtaan mustaan ..."

Olen käynyt ihailemassa Olavilinnaa monta kertaa sisäpuoleltakin. Melko lähellä asuvana näen sen ajaessani ostoksille toiseen lähikaupunkiimme. 

Saimme opiskelukaverieni kanssa kymmeniä vuosia sitten perinpohjaisen opastuksen linnan lähes legendaariselta oppaalta, jo edesmenneeltä Osmo Sikiolta, joten sain vastauksia moniin kysymyksiin linnassa asuneiden selviytymiskeinoihin jokapäiväisessä elämässä. 

Palvelusväki sai päivittäin melkoisen määrän vahvaa olutta ja kerran viikossa sekä juhlapäivinä myös tuhdin tuopillisen paloviinaa ehkä lämpiminä pysyäkseen sekä tietysti myös työmotivaation vuoksi. Kuvittelin kulkemista vinoissa portaissa hiukkasen horjuen, tarjotinta kantaen. Ehkä nuorena, notkeana ja hyväkuntoisena tehtävä olisi onnistunutkin. 

Silloin ihmisten keski-ikä oli paljon alhaisempi kuin nyt. Viisikymppinen oli vanhus. 

Katselin Olavinlinnaa kummankin lapseni opiskeluaikana heidän asuntojensa ikkunoista ja kerroin mietteistäni. Poikani totesi: - Olen, kuule äiti, käynyt monesti Osmon kierroksella. Hän ehdotti minua työnsä jatkajaksi. Olin silloin 11 vee. 

Vierailija

Mihin unohtui artikkelin kirjoittajalta Kajaanin Linna ? Vaikka linnan onkin jäänyt sillan alle, Se on edelleen  pohjoisin linnoitus, joka vain odottaa kunnostusta ja erityisen arvokkaan linnan nostamista sille kuuluvaan arvoon. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mihin unohtui artikkelin kirjoittajalta Kajaanin Linna ? Vaikka linnan onkin jäänyt sillan alle, Se on edelleen  pohjoisin linnoitus, joka vain odottaa kunnostusta ja erityisen arvokkaan linnan nostamista sille kuuluvaan arvoon. 

Kirjoituksessa käsitellään keskiaikaisia linnoja. Kajaanin linna on myöhäisemmältä ajalta. Sen rakennus aloitettiin 1600-luvun puolella. Kyseinen vuosista ei ole enää keskiaikaa.

Olen käynyt linnan raunioilla. Mielestäni on outoa, että tie rakennettiin muinaismuiston yli.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat