Ajo-opettaja kysyy: Onko 70-vuotias vielä ajokunnossa?

Moni yli 70-vuotias potee kadonnutta ajotaitoaan tai suoranaista ajamisen pelkoa. Ajo-opettaja Harry Mäenpää varoittaa tärkeästä seikasta, joka unohtuu välillä kokeneiltakin kuskeilta.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (16)

Miettikää sitä.

Ei pidä yleistää. Itse olen ajanut (laillisesti) 21 vuotiaasta asti ja paljon erilaisia autoja ja yhdistelmiä. Nyt 63v  ja ajaminen sujuu. ymmärrän jos sairaus tms estää ajamisien mutta miksi ei ajaisi jos kaikki kunnossa. Oma äitini ajoi 80 vuotiaaksi ja olisi varmaan kauemminkin jos ei sairaus olisi vienyt.  Olen nähnyt näinä vuosina niin surkeita kuskeja nuorissa ihmisissä ,vai onko välinpitämättömyyttä,tiedä häntä. Ei ikä yksinomaan sano sitä onko hyvä kuski,kyllä vanhemmallakin hoksottimet pelaa.

Vierailija

Olen ajanut 18 vuotiaasta asti,nyt 66 vuotias.Koko ajan olen ajanut joskus enemmän ja joskus vähemmän. Eli vielä ei ole autoilu alkanut peloittamaan,sitten kun se päivä koittaa luulen suhtautuvani siihenkin hyvin,aikansa kutakin. Ei se ikä todella mitään merkitse,autoilusta tulee rutiinia niinkuin muistakin toistettavista asioista. Tiedän yli 80kymppisiä kuskia. Enemmän liikenteessä häiritsee nämä nuoret kuumakallet,toisaalta ei pidä tätäkään yleistää,kun yksilöitä olemme. Ja hyvä että ajokuntoa vanhemmiten tutkitaan,vaikka voi se sairaskohtaus tulla nuoremmillekin.

Topakka muija

Mitä horisee tuo autokoulunopettaja. Hyvä ihme, kun 90setkin ajaa täyttä häkää. 70kymppinen on nuori nykypäivänä vielä. Itse olen ajanut 18v saakka ja joka päivä, 52v aikana. Ja Helsingin keskustassa, kun firma oli siellä. Myös Pohjoismaat, Suomea ristiin rastiin. Ja nytkin päivittäin ja kaikki kyydissä olijat kehuvat ajotaitoa ja ajosilmää.

Vierailija

Riippuu paljon 70-vuotiaan terveydentilasta. Vieritän vastuuta lääkäreille, jotka kirjoittavat puoltavia todistuksia monisairaille ihmisille. 

Edesmennyt isäni sai uusittua ajokorttinsa yli 70-vuotiaana lääkärin lausunnon perusteella vaikka söi noin 20 eri lääkettä päivässä sairauksiensa vuoksi. Lääkitysten takia hänen ajamisensa oli holtitonta ja arvaamatonta. Hänen omasta mielestään ongelmaa ei ollut. Näinhän se tuntuu menevän. Moni sairas ei tunnista olevansa sairas koska syö lääkkeitä  eikä myönnä sairauden mukanaan tuomia rajoitteita. 

Isäni ajaminen loppui vasta toisen jalan amputointiin 80-vuotiaana koska ei oppinut  käyttämään jalkaproteesia.

vieras

Kaikki on yksillöllistä!

Terveydensä hyvin hoitaneet ja jopa kehoaan kuluttaneet 70+ täyttäneet ovat muistaakseni ruotsissa vatuutus yhtiön tekemän tutkimuksien mukaan turvallisimpia liikenteessä kuin nuoremmat. Eläkeleisillä on enemmän aikaa syventyä tieliikenteen sääntöinen ja kokemuksen omaavina sopeutua tilanteisiin kun taas nuoremmille on aijan ja tehokkuuden suhteen suurrempi, ehkä usein tarpeeton tarve. Poikkeuksia on molemmissa ryhmissä.

Muuten, "pahikset" liikenteessä saman tutkimuksen mukaan olivat hiljattain ajokortin saaneet nuoret.

-

Muuten, tuli mieleen, että...

Lapin kairoissa moottorikelkkailijoiden onnettomuuksissa vaikuttaa olevan saman seuraukset. Nuoret ottavat enemmän riskejä ja sen vuoksi joutuvat valitettavan usein onnettomuuksiin vauhdista nauttien. Vanhemat nauttivat kelkkailusta turvallisuuden huomioon ottavasti.

Nolemmissa ryhmissä on toki poikkeuksia.

Vierailija

Täysin hullu kysymys silloin, kun on saanut ajokortin 18 vuotiaana ja ajanut koko ajan , niin 70 vuotias on todella hyvä kuski. Enää ei ota turhia ylinopeuksia, ei ohita täpärästi ja ymmärtää mihin kulloinenkin ajopeli pystyy. Jos vielä Luoja on antanut terveyttä,  ikä ei ole este.  Nimimerkki autoilua rakastava mummi 70 v

Vierailija

Olisi hyvä jos jokainen 70-vuotias myöntäisi iän mukanaan tuovat rajoitteet vaikka tuntisi itsensä kuinka terveeksi hyvänsä. Vuosien myötä ihmisen keho vanhenee, aistit huononevat ja reagointikyky heikkenee. 

Liikenneturvan mukaan onnettomuusriski nousee 70 vuoden iästä lähtien ja riski kasvaa selkeästi 75 ikävuoden jälkeen. 

Poliisin mukaan iäkkäät ovat suhteellisesti yliedustettuja vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Heidän aiheuttamansa auto-onnettomuudet ovat arkipäivää.

Vierailija

Jos kuulee heinäsirkan sirityksen,  osaa edelleen soittaa virheettomästi pianoa,  ei sairasta mitään diabetes- verisuoni-sydänsairautta, miten  perustelet ettei 70 vuotias ole täysin skarppi vielä?

Vierailija

PS paljon enemmän on aiheuttajia keski-ikäisissä, vielä nuoruusvuosiensa  haaveissa olevia tai elämäänsä kyllästyneitä , jolloin nuo nokkakolarit suoralla tiellä ovat arvoitus!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
.

Poliisin mukaan iäkkäät ovat suhteellisesti yliedustettuja vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Heidän aiheuttamansa auto-onnettomuudet ovat arkipäivää.

Vanhus ei kaahaile, mutta reaktionopeuden hidastuessa saattaa ajaa  ylikäytävälle harkittuaan ehtimistään liian kauan, samoin vanhus saattaa kääntyä risteyksessä toisen auton eteen, hän myös saattaa saada sairauskohtauksen ratissa ollessaan herkemmin kuin nuoremmat.

Koskaan en muista lukeneeni nuoresta kuskista, joka ajaa moottoritiellä vasten muuta liikennettä, mutta melko usein vastaantulija erittäin iäkäs. Rampilta muun liikenteen sekaan kiihdyttäminen arveluttaa monia vanhoja kuskeja.

Ja kyllä, olen itse ohittanut 75 vuotta ja ajan autoa (toistaiseksi ilman vahinkoja). Ajosuoritus vaatii keskittymistä enemmän kuin 25-vuotiaana.

Vierailija

Melko  iäkäs on varmasti yli 80 vuotias, parhaimmillaan yli 90 vuotias, mutta nykyiset 70 vuotiaat ovat kuin 50 vuotiaat 1960 luvulla.  

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Melko  iäkäs on varmasti yli 80 vuotias, parhaimmillaan yli 90 vuotias, mutta nykyiset 70 vuotiaat ovat kuin 50 vuotiaat 1960 luvulla.  

Höpöhöpö. Kaikki vanhenevat ja kuolevat ja se on fakta. Tätä tosiasiaa ei muuta nuorekas pukeutuminen, kauneusleikkaukset ja botoksi .

Vierailija

Edellä kirjoittava taitaa elää jossakin , missä ei näy ihmisiä.  Suuret ikäluokat, joihin 70 vuotias kuuluu saivat koulutuksen, kouluterveydenhoidon ja kouluruokaa, joka  oli paremmin kuin ihmisillä , jotka syntyivät  edeltävinä vuosikymmeninä.  Nykyään eläkeläisinä nämä 70 vuotiaat kuntoilevat monin eri tavoin, syövät terveelllisesti , matkustelevat ja käyvät teattereissa ym.  Hoitavat siis itseään, jollloin ei tarvita botoksia tsm, eikä vaatteet tee terveeksi.  Ajavat myös niitä autoja menestyksellä edelleen.

vieras

Älkää unohtako että näissä ikäänkin perusteluissa monet ovat hakoteillä sillä ne ovat yksilöllisiä ominaisuuksia.

Tiedämme, että terveitä elintapoja eläneet vanhukset ovat turvallisempia liikenteessä kuin saman ikäiset alkoholilla ja muilla aivonsa pilanneet  tai sairaat. Vakuutus yhtiöillä on tietoa, pyytäkää niistä oppia itsellenne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Edellä kirjoittava taitaa elää jossakin , missä ei näy ihmisiä.  Suuret ikäluokat, joihin 70 vuotias kuuluu saivat koulutuksen, kouluterveydenhoidon ja kouluruokaa, joka  oli paremmin kuin ihmisillä , jotka syntyivät  edeltävinä vuosikymmeninä.  Nykyään eläkeläisinä nämä 70 vuotiaat kuntoilevat monin eri tavoin, syövät terveelllisesti , matkustelevat ja käyvät teattereissa ym.  Hoitavat siis itseään, jollloin ei tarvita botoksia tsm, eikä vaatteet tee terveeksi.  Ajavat myös niitä autoja menestyksellä edelleen.

Olen nippa nappa 70-vuotias, käynyt kansakoulua 50- ja  60-luvuilla.  En ole samaa mieltä edellä kirjoittaneen kanssa. Kouluruoka ei ollut mitenkään terveellistä siihen aikaan, puuroa, velliä, kastiketta ja perunoita . Toki sillä sai vatsansa täyteen. Kouluterveydenhoito? En muista sellaista olleen muutoin kuin, että annettiin lain säätämät rokotukset. Hammashoitoa oli ja se oli sellaista, että kiviporalla porattiin ilman puudutusta ja amalgaani paikka lätkäistiin hampaaseen. Hammashoidon aiheuttamia vaurioita olen joutunut korjauttamaan vuosikymmeniä yksityisellä puolella. 

Koulutus, matkustelu ja mm teattereissa käynti ei mitenkään vaikuta siihen  miten ihmisen fysiikka rappeutuu vanhetessa. Enintään edellä mainituilla on positiivista vaikutusta psyykeen. 

Vaikka kuinka hoitaa itseään niin  esim näkökyky heikkenee.  Yli 65-vuotiaista jo 30 % :lla on näkökykyä haittaavaa harmaakaihi ja yli 85-vuotiaista 70 %:lla, 70-vuotiaat sijoittuvat välimaastoon.  Myös kuuloaisti heikkenee ilman että monikaan 70-vuotias lotkauttaa sille korvaansa.

Autolla ajaessa nopea reagointikyky on kaiken aa ja oo.  Vanhetessa se heikkenee. Kun tähän lisää alentuneen näkökyvyn ja kuulon, niin iäkäs henkilö on tikittävä pommi ajaessaan autoa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat