Yle 1 MOT

Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tänään 15.2.2016 klo 20.00 YLE 1 MOT ohjelma . Niin, ohjelma muistisairaista vanhuksista. Kenties tulevaisuuden minustakin. Kannattaa katsoa. Ja aina parempi jos saataisiin aiheesta keskustelua aikaiseksi...

Kommentit (15)

Vierailija

Vartuskelen milloin tulee ohjelma verkkohäirinnästä. 

Muisti on ollut huippuhyvä  mutta vuodet  varmasti aiheuttaa  hajamielisyyttä, hitautta  eli nuoruusvuosien  urheilu ja  työtouhut  vaatii  vähän  raksuttamista.

Vierailija

Katsoin ko ohjelman. Täytyy myöntää, että jäi ahdistava olo.

Syötetään psyyken lääkkeitä, että saadaan vanhus hiljaiseksi ja helpommaksi hoitaa.

Päättäjien taholta toitotetaan, että kuinka tärkeää on hyvä vanhuus. Ohjelman julkituoma yksi totuus, ei ainakaan ollut hyvää vanhuutta. Ehkä auttavien käsiparien lisäys auttaisi tässäkin asiassa.

Ohjelmassa geriatkian lääkäri toi esiin ne valtavat lääkemäärät, joita vanhuksille syötetään. Jollain oli 37 eri lääkettä. Kyllä tuollaisilla määrillä saadaan vanhus hiljaiseksi ja tahdottomaksi.

Ikävää.

Vierailija

Asialla on toinenkin puoli niin kuin kaikilla asioilla yleensä on. Joskus rauhattoman ja huutavan potilaan lääkitseminen hiljaiseksi auttaa samassa huoneessa tai jopa samassa kerroksessa asuvia muita potilaita.

Olen vieraillut läheisen vanhuksen luona laitoksessa, jossa naapurihuoneessa oleva sekava vanhus huusi jatkuvasti apua kovalla äänellä. Hoitajien käynti hänen luonaan ei lopettanut huutoa. Se jatkui tunnista toiseen.

Viimeksi vierailin kuolevan ystäväni luona sairaalassa. Samassa huoneessa oli toinen potilas, joka karjui tauotta kaikki kirosanat ja sukupuolielinten kansanomaiset nimet sekä lasketti ruokottomuuksia alkaakseen litanian alusta taas. Ilmeisesti hänellä oli jokin aivosairaus. Ystävän puoliso pyysi lääkäriä tekemään jotakin. Seuraavalla kerralla potilas oli hiljainen ja ystävä pääsi lähtemään rajan taa hiljaisuudessa. Kaikissa sairaaloissa ei ole kuoleville edes saattohuonetta.

Vierailija

klo 11.42 puhut asiaa ja totta. Oma äitini vietti viimeiset kuukautensa sairaalan huoneessa, jossa oli myös muita potilaita. Äitini oli hiljainen luonteltaan, vähään tyytyväinen eikä koskaan valittanut mistään. Istuin äitini luona viikonloppuisin monta tuntia vierailuaikoina sekä arki-iltoina minkä työelämältä ehdin. Oli tuskallista seurata sitä menoa sairaalassa kun muut, samassa huoneessa olevat potilaat häriköivät, pitivät jatkuvaa melua, huorittelivat sairaanhoitajia, viskoivat ruokatarjottimia jne.  Kun meno oli tällaista vierailuaikona niin voin vain kuvitella millaista se oli (tai on ) vuorokauden ympäri.

Tämän kaiken nähneenä, ymmärrän, miksi ikääntyneet haluavat "kuolla kotona".  Ainakaan minulla ei ole kiinnostusta päätyä terveyskeskuksen vuodeosastolle viimeisiksi elinvuosiksi. Aion pistää hanttiin niin kauan kuin järki pelaa. Ja jos se ei pelaa niin sittenhän asialla ei ole väliä kun ei ole tietoinen maailman menosta.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Omalta kohdaltani olen ajatellut asian näin: Jos joskus odotan kuolemaa hoitokodissa tai sairaalassa, dementoituneena, levottomana, ahdistuneena, ehkä jopa agressiivisenakin, lääkitkää minut silloin niin etten enää mistään mitään tajuaisi, se olisi armollisinta.

Vanha elli
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Katselin ohjelman tallennettuani sen eilen.

Ei siitä mitenkään yksiulotteinen olo jäänyt. Varmasti liikaa lääkkeitä syötetäänkin, muttei sitä mielestäni pitäisi kuitenkaan yleistää. On tilanteita, jossa lääkitys on paikallaan, mutta miten paljon sitä, lienee se tarkasteltava asia.

Olen itsekin terveyskeskuksen vuodeosastolla käydessäni joutunut kuuntelemaan vanhusta, joka koko ajan huusi apua ja äitiään tästä maailmasta paljonkaan tajuamatta. Kyllä siinä huonekaveri joutuu lujille, ellei itse ole samassa tilanteessa. Mahtaako silloinkaan olla siedettävää, en tiedä.

Huonekaverin  käyttäytymistä voi joskus olla vaikea sietää ilman psyykenlääkkeitäkin. Itse olin siinä tilanteessa viime vuoden puolella isossa sairaalassa. Tosin ei huutamisesta ollut kyse. Koetin asettautua naapurin asemaan ja ajattelin samalla, että kyllä tätä muutaman päivän kestää niin kuin sitten tapahtuikin. Ei tullut mieleen pyytää lääkkeitä enempää itselleni kuin häiriköllekään.

Hyvä kuitenkin on, että tästä asiasta puhutaan ja tarkistetaan, miten ketäkin lääkitään.

Vierailija

Eipä tullut ohjelmaa katsottua,mutta kokemusta äänekkäästä huonetoverista sairaalassa on,ja  nyt ei ole kyse pelkästä kuorsauksesta . Yöaikaan vielä,en oikein saanut nukuttua,kyllä minä lääkitystä toivoisin lisää, koska ei näille äänekkäille potilaille yksityishuoneitakaan ole.Ja itselleni myös jos ahdistuksen tms. takia pitäisi koko yö äännellä,puhua.Ja kipuihin toivoisin kunnon lääkitystä niin muille kuin itsellenikin.Yleensäkin olen lääkityksen kannalla,kärsimysten lievittäjänä,kun ei ole oikein muuta vaihtoehtoa.Hoitajia ei varmaan muuten avuksi riitä.

Vierailija

Minusta on väärin, että äänekkäälle potilaalle ei löydy sellaista paikkaa, että hän ei kovasti voisi häiritä muita sairaita. Kyllä sairaalle hiljaiselle vanhukselle pitää olla rauha sairastaa.

La mer
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Hyvinvointijohtaja myöntää virheen:
Potilaiden piina kauhujen sairaalassa jatkui vuosikaudet

Turun kaupungin hyvinvointitoimialan johtaja Riitta Liuksa myöntää, että vanhuspsykiatrisella osastolla potilaita kaltoinkohdeltiin, ylilääkittiin tiedottomaksi ja pakkoeristettiin väärin perustein. Lue lisää...

TS: Potilaita pahoinpideltiin vuosia Turussa

Edellinen kauhu-uutinen iltapäivälehdistä luettavissa ja myös Turun Sanomissa.

Ei oikein tunnu todelliselta, elämme muka sivistysvaltio Suomessa, on vuosi 2016. Miten tällaista pahuutta ja kauheuksia voi- ja annetaan tapahtua. Nämäkin tapahtumat ovat olleet alemman ja ylemmänkin johdon tiedossa jo vuosia.

Vierailija

Tämä maailma on joillekin liian ahdistava, mieli kioroontuu ja pelot valtaa, ja hermot ajoaa. Siinä sitten on hoidettavat, puolustuskyvyttömät alttiina väärälle, mielivaltaiselle kohtelulle hoitajien tressinpurku kohteina. Pöyristyttävää!

Taitaa olla osat vaituneet, että hoitajat olisivat tarvinneet lääkitystä ja terapiaa.

Hoitoon ja työkieltoon heti tuollaiset ihmisen ihmisyyden ja koskemattomuuden loukkaajat, alistajat!

Vierailija

Turun tapahtumisista en ole kuullutkaan.Mutta mietityttää se minkälaisiksi on hoitajat muuttuneet,ei kylläkään kaikki.Eikö omatunto kolkuta yhtään!Ehkä alalle aikoville tiiviimmät seulonnat,kuka soveltuu ja kuka ei.Itse jouduin pari vuotta sitten sairaalaan,ja ns.omahoitaja aluksi ja hoitaja joka kirjasi minut sisään osastolle,oli aivan ihana,täydellisiä ihmisiä hoitotyöhön.

Vierailija

Hoitajat ovat jo nyt tarpeeksi tiukalle ajettuja olipa kyseessä mielen- tai ruumiin hoitaminen. Luulen että useimmilla hoitajaksi pyrkivillä on luonnetta hoitotyöhön mutta eiväthän hoitajat päätä siitä miten paljon potilaita lääkitään tai millaisissa olosuhteissa heitä hoidetaan.

Ei voi verrata Turun tapausta ja ns.tavallista potilaana oloa sairaalassa.

Mihin tässä maailmassa voi enää luottaa kun hoitolaitoksetkaan eivät ole kunnollisia? Kyllä suoraan sanoen pelottaa oma vanheneminen ja toivon ettei laitoksissa tarvitse olla ns.hoidettavana.

Vierailija

Aina sinne laitoksiin joku joutuu,valvontaa vain sinne,omavalvonta ei riitä!

Ihminen on loppuun asti hoidettava hyvin.Ja politiikot kentälle että osaavat tehdä oikeita päätöksiä.

Minä La m

Päivän lehtiä lukiessa yksi eniten kommentetuista aiheista on tämä Turun vanhuspsykiatrian osaston väärinkäytökset. Ne ovat olleet todella pöyristyttäviä. Enää ei ole kyse hoitajien liian kovasta työtahdista ja väsymyksestä. Nyt on kyse alalle sopimattomista sadisteista ja heidän esimiehistään.

Pieni omakohtainen tarina aiheesta. 80-luvulla jouduin töihin Hesperian sairaalan vanhusosastolle. Siellä olleet potilaat olivat vanhoja, mieleltään kroonisesti sairaita. Vielä nytkin 30-35 vuotta myöhemmin, muistelen ko aikaa mielipahalla ja kauhulla. Vanha ihminen, kenties ruumiillisestikin sairas ja vielä mielisairas. Sitä huutoa, valitusta ja ulvontaa en ole vieläkään unohtanut. Viikon työn jälkeen kieltäydyin menemästä em paikkaan.

Todennäköisesti tämä Turun Kupittaan tapaus ei ole ainoa. Jospa kuitenkin tästä otettaisiin opiksi

Vierailija

Turussa kuohuu. Mm poliisi tutkii psykiatrian laitosten pahoinpitelyitä, lääkevarkauksia ym väärintekoja. Tutkimuksia tekee myös Valvira. Turun kaupungin johdossa käy kuhina. Johto ja virkamiehet työntävät päätä pensaaseen ja syyttelevät toisiaan.

Kyllä siellä vielä päitä putoilee. Ja oikein onkin, ettäasia selvitetään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat