Kommentit (8)

Vierailija

Olen todella iloinen, että eläkkeelle jäätyäni uskalsin lähteä mukaan kansalaisopiston kurssille "seniorit internetissä".
Suosittelen kaikille ko kursseja. Ne on suunniteltu etenemään rauhalliseen tahtiin. Asioita myös kerrataan usein. Ryhmät ovat pieniä, noin kymmenen hekilöä, joten opettaja ennättää neuvoa kädestä pitäen.
Ja mikä parasta, kurssien opettajiksi on valikoitunut henkilöitä, jotka sopivat erinomaisesti opettamaan meitä, joilla ei näitä taitoja ennestään ole.
Joten kaikki rohkeasti mukaan vaan. Kun on yhden kurssin käynyt, haluaa jo seuraavalle eli ruokahalu kasvaa syödessä.
Tulkaa mukaan, ryhmässä on hauskaa opiskella!

Vierailija

Olen pysynyt kehityksen mukana ja itse opiskellut netin käytön, se kun kuuluu sivistykseen. Nyt ei tarvitse kursseja käydä kun on homma hallussa. Kurssit on ihan hyviä niille joilla ei polla muuten leikkaa. Nykyään ei enää juuri pärjää ilman nettiä, kun laskutkin maksellaan netin kautta.

Vierailija

Aloittaja anonyymille:
Kirjoituksesi oli oikein hyvä ja aiheellinen. Minä itse olen aikanaan tutustunut
netin käyttöön ja yleensä tietokoneella työskentelyyn, kun olin sellaisessa työssä.
Lisäksi olen voinut kääntyä aikuisten lasteni puoleen, jos ja kun joskus tulee jotain
pulmia tämän netin kanssa.

Minullakin on monia ikäisiäni ystäviä, jotka eläkkeelle jäätyään ovat menneet
joillekin "seniorit netissä" kursseille joko kansalaisopistoon tai täällä myös
seurakunta järjestää ilmaista ohjausta netin käyttöön.

Edellinen kirjoittaja puhuu jotain "pollan leikkaamisesta" -Anonyymi 14.03.2012 23:44
Tulitko ajatelleeksi, että me vanhempi sukupolvi emme ole välttämättä ennestään
tutustuneet nettiin? Monet ovat olleet aivan toisenlaisissa töissä ja kaikilla ei ole
ollut koskaan aikaisemmin tietokonetta kotona. Nykyajan lapset ja nuoret oppivat
netin käyttöön usein ennen kouluikääkin ja viimeistään ekaluokalta lähtien.

Kaikilla meillä ei ole omassa lähipiirissä henkilöä, joka opettaisi netin salaisuuksiin
ja, kun ihan alusta aloitetaan, niin kurssit ovat kyllä hyväksi.
Ei kukaan ole seppä syntyessään.

Ketjun aloittajalle iloista mieltä ja intoa uusien asioiden oppimiseen :-)

Vierailija

Olen saanut hyvän opin pojiltani, he kun varhain kiinnostuivat tietokoneista, ja meillekin sellainen vempele aikaisessa vaiheessa
hankittiin. Nykyään, jos koneeni ei tahdo totella minua, soitan vain yhdelle näistä mikrotukihenkilöistäni, ja ongelma hoituu. Viimeistään
kotikäynnillä, jos eivät neuvot auta. - Eilen, kun kävin kirjaston koneella, vierestä kuului kovaäänistä puhetta. Ihmettelin, kuka nyt
noin kovin kirjastossa puhuu. Sitten huomasin, että siinä kirjaston nuori mies juuri opasti senioria tietokoneen käytössä. Omassakin
kirjastossani järjestetään joka viikko sellaisia opastus-kursseja.

Vierailija

Muutama päivä sitten piti laittaa kamerasta tietokoneelle valokuvia. Se onnistui hyvin, mutta sitten piti lähettää valokuvia tuttavalle. Nyt tulikin tenkka poo että löytäisi oikeasta mapista valitut valokuvat ja että saisi ne oikean kokoisina lähetettyä ja vieläpä oikeaan osoitteeseen.
Tappelin aikani tietokoneen kanssa ja olin vihainen. Olin tehnyt tämän homman joskus viime kesänä mutta nyt se oli päässyt unohtumaan. Ei auttanut muu kuin soittaa ja kysyä neuvoa lapseltani.
No niin asia järjestyi vaan kuinka ollakaan inernet- yhteys tämän jälkeen meni poikki. Varmaan johtui siitä kun olin tuntikaupalla sählännyt. No, mieheni sai tehdä töitä jotta saatiin yhteys taas pelaamaan.

Kyllä tietsikka on niin ihana! (ja vielä ihanampi jos sitä osaa käyttää)

Vierailija

Joillakin "polla leikkaa" ja toisilla on
ajatustakin näppäremmät ja nopeammat sormet.... ;)
Olin viime vuosituhannella työllisyyskoulutuksena järjestetyllä ATK-kurssilla, tavoitteena oli saada "tietokoneajokortti".

Itsellä ei omaa konetta ollut silloin joten harjoittelu oli vain kurssin varassa.
Hauskaa oli, olimme kaikki työikäisiä siis.
Vieressäni ATK-luokassa oli aika eloisa nuori nainen, joka sai hiljaisen,
hillityn miesopettajamme punastelemaan kommenteillaan..

Heti aluksi opettaja piti meille luentoa tyyliin
"älkää missään nimessä painako tätä nappulaa"---
Hihii, vierustoverini kysäisi:
-ai siis tätä..ja painoi juuri nimenomaan sitä nappulaa.....

Jep-jep, kurssitoverini sai sitten vaihtaa paikkaa toiselle puolelleni,
vapaalle koneelle,
koska onnistui "kadottamaan" tiedostoja sillä yhdellä ainoalla napin painalluksella...;D

Saimme kaikenlaisia "harjoitteita" ja Miesopettajamme ahersi monta päivää sen "deletoidun"-koneen kanssa,
onnistuen lopulta palauttamaan ne "kadotetut" tiedostot....

Hänkin siis oppi paljon meiltä, ja muisti sanoa vastaisuudessa:
Ajatelkaa-harkitkaa ennenkuin painatte mitään nappulaa...
ja sitten kertoi asiansa... ;)

Saimme , kaikki , tietokoneajokortin ja tämä eloisa nuori nainen,
(jota sanottaisiin nykyään ADHD-henkilöksi, sähelsi kyllä niin kovasti koko ajan)...opetti meitä muita tietokoneella piirtämisessä ja monessa muussa jutussa, hänellä oli selvästi lahjakkuutta siinä,
ja pasianssin pelaamisenkin hän minulle opetti ;D

Hauskinta oli että sain siis koko kurssin ajan päivärahaa sen käymisestä, olihan se työvoimakoulutusta.
Ne taidot unohtui pian kurssin jälkeen kun ei ollut mahdollisuuksia konetta käyttää saati omaa hommata.
Nyt sitten pari vuotta sitten sain ilmaiseksi vanhan pöytäkoneen, jolla muistuttelin juttuja mieleeni,
ja sitten rohkaistuin ostamaan käytetyn läppärin ja hommasin nettiyhteyden..

Siinäpä avautuikin liikuntarajoitteiselle koko maailma ;D

kirsikankukka55
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Minullakin on mukava muisto kansalaisopiston seniorikurssista. En silloin ollut seniori-ikäinen, mutta minulle sopii paremmin hidas tahti opinnoissa ;)
Opettaja sanoi meille, että älkää pelätkö konetta, ette voi särkeä sitä. No, me sitten tuumasta toimeen ja surffailemaan. Kohta kuului hämmentyneen naisen ääni:" miten täältä pääsee pois?" Hän oli eksynyt jollekin aikuisviihdesivuille, jotka eivät suostuneet sulkeutumaan ;). Pitää olla varovainen, mitä sanoja klikkailee auki;D

Aina ei tarvitse olla polla " hitaalla" osallistuakseen kursseille. Toiset ihmiset ovat nyös sosiaalisia ja haluavat harrastaa porukassa ;)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat