Ohjeita seniorin kuntosaliliikuntaan

Iän myötä lihakset hupenevat. Erityisesti heikot jalat vaikeuttavat arjessa selviytymistä. Kuntosali sopii mainiosti myös senioreille.Lue koko juttu

Ohjeita seniorin kuntosaliliikuntaan

Kommentit (17)

Pari kuukautta sitten innostuin kokeilemaan erästä kuntosalia, kun kadulla oli kyltti "Treenaa meillä ilmaiseksi viikon ajan".
Kävinkin sitten siellä ahkerasti ja nautin liikunnasta, ihan selvästi tuli reippaampi olo.
Parin viikon päästä huomasin saman kuntosalin nettisivuilla arvonnan: "Osallistu arvontaan ja voita kuukauden treenipassi".
Päätin kokeilla onneani, ja kuinka ollakaan: jonkin ajan kuluttua sain puhelun, jossa ilmoitettiin että onnetar on ollut minulle
suopea. - Ilosena menin salille noutamaan lahjakorttia sovittuun aikaan. Mutta kuinka ollakaan: kun tunnistivat tutun naaman,
ei minulle haluttukaan antaa luvattua lahjakorttia. Sen sijaan yritettiin väkisin myydä kuntosalikorttia. Sanoin harkitsevani asiaa
vielä, ja poistuin pettyneenä treenikasseineni.

No, mutta minkä takia sinulle ei annettu sitä lahjakorttia? Miten he asian selittivät?
Oliko siinä netti-ilmoituksessa mahdollisesti pieni sivulause että arvontaan osallistuminen oli takoitettu vain uusille asiakkaille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Ei ollut mainintaa, tutkailin sitä jälkeenpäin "luupin kanssa".
Ymmärränhän minä, että arvonnalla pyritään saamaan uusia
maksavia asiakkaita. Mutta siltikin: lupaus on lupaus. - Kun
tulin vastaanottotiskille, sanottiin: "Sinähän olet ollut täällä
ennekin", ja vähän ajan päästä lähetettiin myyjä-tyttö korttia
kauppaamaan. Hänkin sanoi, että minähän jo olen KOKEILLUT
kaikkia salin laitteita.
Hiukan jäi kismittämään. Hehän olisivat voineet halutessaan jättää soittamatta,
kun minun tietoni jo olivat heillä ennestään.

Kyllä minun mielestäni se treenipassi kuuluu sinulle, koska voitit sen kilpailusta.

Aika outoa toimintaa kuntosalin taholta.

Lainaus:

Kyllä minun mielestäni se treenipassi kuuluu sinulle, koska voitit sen kilpailusta.

Vääryys! Nimi julki, niin eiköhän opi palautteesta. Vääryyttä on taa maailma pullollaan. Ahneita paskiaisia!

Lainaus:

Lainaus:

Vääryys! Nimi julki, niin eiköhän opi palautteesta. Vääryyttä on taa maailma pullollaan. Ahneita paskiaisia!

Minustakin tuo oli vääryys: jos joku kerran on voittanut kilpailussa jotakin, se myös hänelle kuuluu!! Parempaa käytöstä toivoisi noilta kuntosaleilta sentään!

Kiitos teille kannustuksesta!
Ehkä menen vielä muristen takaisin ja vaadin kortin,
kunhan olen tässä viikonvaihteen kerännyt voimia.
Hyvää pyhää toivottaen:
aloittaja

Lainaus:

Kiitos teille kannustuksesta!
Ehkä menen vielä muristen takaisin ja vaadin kortin,
kunhan olen tässä viikonvaihteen kerännyt voimia.
Hyvää pyhää toivottaen:
aloittaja

Se siitä murheesta, keventynein mielin.

Itse vierastan paikallisia kuntosaleja, näkyvät olevan täynnä nuoria, lihaksikkaita miehiä......
Mummonhippiäinen siellä seassa....uuhhh.....

"Kepit ja rollaattorit ovat jääneet nurkkaan voimaharjoittelun myötä,
ja jotkut ovat alkaneet monen vuoden tauon jälkeen uudestaan pyöräillä ja hiihtää.
Eräs 90-vuotias mies kertoi iloisena, miten hän kahden kuukauden voimaharjoittelun jälkeen käveli lähikauppaan
ja osti litran maitoa ja jäätelön. Heikkojen jalkojen takia hän ei ollut kolmeen vuoteen kyennyt lähtemään kotoaan.
Jalkojen lisääntynyt voima todellakin näkyy arjen askareissa.

Voimaharjoittelun ansiosta kotona selviytyy pitempään, mutta myös laitoksessa olevia pitäisi näin kuntouttaa.
Vanhin asiakas on ollut 96-vuotias."
http://www.nettiet.fi/teemat/terveys/art5088-Ohjeita-seniorin-kuntosalil...

Olisikohan missään ohjeita mummeleille jotka tahtoisivat
harjoitella istuallaan kotona/mummokerhossa,
mutta kuitenkin
haluaisi vahvistaa lihaksiaan ,
jotta kesällä uskaltaa ja jaksaa lähteä Kesäkadulle ? ;D

Mainio kuva!
Kirjastosta menin kyselemään teoksia, joissa olisi kotijumppa-ohjeita. Kirjastovirkailija lähtikin
ystävällisesti viemään minua kyseiselle osastolle, jossa näkyi olevan hyllymetreittäin juuri tuollaisia
teoksia. Minulla oli niitä lainassa muutaman kuukauden ajan, mutta häpeäkseni täytyy tunnustaa että
aika vähäiseksi jäi käytännön harjoitteluni. Se ei vielä norjista, jos lainaa oppaita hyllyn reunalle pinoon.
Oli aina olevinaan niin kiire, etten ehtinyt. Illalla kun tulin kotiin, niin aina päätin: Huomenna aloitan - kroooh...
Mutta esimerkiksi yksi ruotsinkielinen ohuehko opas oli runsaasti kuvitettu, jokainen liike näytettiin kuvassa,
ja ne olivat sellaisia harjoituksia joita saattoi tehdä tuolilla istuen tai vaikka selällään maaten (jopa tukevapoh-
jaisessa sängyssä).
Myös ET-lehdessä sekä Apu-lehdessä näyttäisi parhaillaan olevan kuntoiluohjeita kotijumppaajille.

Vielä lisäisin, että esim. Lady Line -kuntosaleilla käy vain naisia, ja mainoksessakin on mukavan pyöreä malli.
Ei siellä siis tarvitse nolostella lihaksikkaiden miesten takia. Joulun edellä jakelivat lahjakortteja, joiden
käyttöä ei evätty paikan päällä. Seitsemän kertaa sain käydä siellä, eikä maksullista korttia tyrkytetty.
Kaiken ikäisiä naisia siellä näkyi olevan, ja kaiken kokoisia. Voin suositella.

Tuohon alussa mainittuun tutkimukseen palatakseni: miksi helskutissa ei vanhustentaloissa ja hoitolaitoksissa enemmän liikuteta asukkaita, ja tehdä näin heistä parempikuntoisia? Vai onko priorisoitava, kun eivät ole enää työelämässä, yhteiskuntaa hyödyttämässä?

mielekäs toiminta

Kuntojumppaa joissain laitoksissa on mutta sielläkin huonokuntoiset yritetään karsia "lepäämään". Henkilökuntaa ei ole huonokuntoisia kävelyttämään edes wc:n vaan hoetaan vaippaan tekemistä. Yksin huonokuntoisen kävelytys on vaarallista molemmille. Vuodejumppa vain itse siitä maksaville.
Kyllä he ulos pyytävät ja aktiivisimmat sinne pääsevätkin. Pahinta on että hoitajista moni haluaisi tehdä kuntouttavaa ja mieltä virkistävää, kaikkia helpottavaa työtä.
Vanha kulttuuri jyrää osin vanhoilla letkautuksilla: Ei rahaa, ei käsiparia, liian huonokuntoisia. Ilman käsipareja vammautuvat myös hoitajat hoidettavien ohella.

O Mainen

Ihmettelen, miten 24/7 hoidossa olevien vielä jotenkin liikkeellä olevien vanhusten yleiskunnosta ei oikeastaan huolehdita millään tavalla.Äitini alkoi hyvin lyhyessä ajassa istua tai maata paikoillaan, koska lihaskunto hupeni silmissä. Hän ei pyydä apua,joten hiljaa makaaminen tai istuskelu paikoillaan on kaikille helpompaa..noin käytännössä....Ruokasaliinkaan ei hoitajan tarvitse auttaa asiakasta,kun tämä antaa luvan hoitajalle tuoda ateria huoneeseen...Tarjotin jää koskematta kun se on pöydällä ja asukas on sängyllään...sitten Tarjotin viedään pois kun tuodaan ohjelmaan kuuluva seuraava annos taas huoneeseen.Toimintaa on nyt tullut seurailtua ja näyttää siltä,että hoitopaikan paljon mainostama yksilöllisyys unohtuu ja on välinpitämättömyyden kanssa jokapäiväistä rutiinia.

Vierailija

Olen käynyt Lady Linellä, muuten ihan hyvä paikka käydä, mutta se kuukausi maksu on liian suuri eläkeläisen kukkarolle.

Vierailija

Vai jalkaprässissä aloituspaino on 90kg! Olen kohta kaksi vuotta tehnyt jalkaprässiä ja se on 55kg tällä hetkellä!

Vierailija

Ihmisten, varsinkin jo aikuisikäisten täytyisi ymmärtää, että liikkuisivat henkensä edestä.

Kun ihminen vanhenee tulee auttamatta vaivoja, se on luonnon laki, mutta tätä luonnon lakia voi siirtää jopa vuosikymmeniä kohti satavuotista ikää. Kaikkiin kulumiin, jumituksiin ja kolotuksiin kuin fiproon on paras ja tehokkain lääke liikunta. Käyn kerta viikossa hikijumpalla ja toisen kerran kuntosalilla, pari kertaa viikossa kunnon lenkki ja jokapäivä liikuntaa pitkin katuja asioita toimitellen. Eli liikkumaan ihmiset, siitä tulee niin hyvä olo ja mieli pysyy positiivisena.

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat