Kommentit (14)

Hannah2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tuosta verenpaineesta olisi juttua vaikka millä mitalla 45 v kokemuksella. Lääkitys alkoi alle 20 vuotiaana.Tosin siinä oli lyhyt lääkitön jakso, joka oli minun itseni tekemä. Sairaalatutkimuksissa 70-luvulla sanottiin etten pääse taudista eroon,osin vahvan perintötekijän takia. Siitä sitten alkoi tietoinen ruokailun suuntautuminen sen ajan suositusten mukaiseksi ja tietenkin liikunta. Ne olen aina itse päivittänyt, jos jotain uutta tietoa tulee. Aikoinaan lääkityksen kanssa oli omat soveltuvuus taistelunsa. Ja aina kun lääkitystä haluttiin muuttaa siis uudenaikaistaa.
Nyt verenpaine on sellainen kaveri joka on "itsestäänselvyys" ja kulkee melkein huomaamattomasti rinnalla. Kiitos sopivien lääkkeiden. Paineeni ovat alemmat kuin kuin keski-ikäisenä, mutta lääkityskin on suurin mahdollinen. En ole koskaan tuntenut itseäni niin "terveeksi" kuin beetasalpaajan kanssa ja siihen nesteenpoistolääkitys. Tietenkin tiukat rasva ja suola-asiat ovat luontevasti elämään kuuluvana.
Eihän se tie tasainen ole ollut, mutta ilman lääkitystä minulla olisi lukuisia liitännäissairauksia. Joita nyt ei vielä ole. Hyvän olon luulen tulleen osin suosituspainearvojen alenemisesta. Tietenkin lääkitys myös lisääntyy. Rauhallinen olo ja mukavien asioiden ajattelu sekä ajatus että pahakin olo menee ohi, ovat minulle edellytys tämänhetkiseen melkeinpä onnelliseen oloon...................

Vierailija

Näyttää tuo aloittajan teksti olevan tuota samaa pullanmussuttaja porukkaa, joka välttelee terveellistä eläinrasvaa, mutta syö surutta kaikessa muodossa hiilareita - sillä se terveys kohenee, huh huh.

Vierailija

Matala D-vitamiinitaso aktivoi munuaisten angiotensiinijärjestelmää, mikä taas on tehokkain verenpainetta nostava tekijä.

D-vitamiinin puute on jo aikaisemmin yhdistetty verenpainetautiin, mutta nyt uusi amerikkalainen tutkimus viittaa siihen, että puutos liittyy myös lievään verenpaineen kohoamiseen. Raportin julkaisee Kidney & Blood Pressure Research -lehti (2012). Suomalainen D-vitamiinin viranomaissuositus on aivan liian pieni, se tulisi nostaa vähintään kymmenkertaiseksi nykyisestä. Riittävä saanti ehkäisisi monia merkittäviä kansantauteja ja jarruttaisi niiden kulkua. D-vitamiini säästäisi miljardeja euroja vuodessa.

Tutkimus oli osa suurta kansallista terveyshanketta, nimeltään 3rd National Health and Nutrition Examination Survey. Tulosten mukaan vähiten D-vitamiinia veressä olevilla ihmisillä (alin neljännes) oli 48 % suurempi todennäköisyys sairastua esiverenpainetautiin kuin niillä, joiden seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) oli suurin (ylin neljännes).

Esiverenpainetauti (prehypertensio) on tila, jossa systolinen paine on 120–139 mmHg tai diastolinen paine on 80–90 mmHg. Tila voi edetä varsinaiseksi verenpainetaudiksi, jossa lukemat ovat vähintään 140/90 mmHg. Yhdysvaltain hallituksen arvion mukaan noin 30 % amerikkalaisista naisista ja miehistä potee esiverenpainetautia. Sen syyt eivät ole kaikki vielä selvillä, mutta siitä syytetään muun muassa ylipainoa, liikunnan puutetta, tupakointia, runsasta alkoholin käyttöä ja sukuhistoriaa. Esiverenpainetauti lisää myös riskiä saada valtimonkovetustauti, sydänkohtaus, sydämen vajaatoiminta, aivohalvaus ja munuaisvika.

Tutkimuksessa seurattiin 9 215 yli 20-vuotiaan henkilön terveydentilaa. Peräti 3 712 henkilöllä (40 %) todettiin esiverenpainetauti. Siihen liittyi pieni S-D-25-lukema, joka oli riippumaton sukupuolesta, rodusta, painoindeksistä (BMI), seerumin kolesterolista, C-reaktiivisesta proteiinista (CRP) ja munuaisten toiminnasta. Tutkittujen henkilöiden otos oli niin suuri, että se edustaa hyvin yhdysvaltalaista väestöä kokonaisuudessaan.

Luonnon D-vitamiini on hyvin halpaa, korostavat tutkijat. Auringonvalo on tärkein D-vitamiinin lähde, mutta se muodostaa paljaassa ihossa D-vitamiinia vain silloin, kun aurinko paistaa niin korkealta, että ihmisen varjo on lyhyempi kuin hän itse. Ravinnossa eniten D-vitamiinia on rasvaisissa kaloissa, kananmunissa ja sienissä. Ravinnosta saadaan kuitenkin liian vähän D-vitamiinia, 3–5 mikrogrammaa (µg) päivässä. Siksi Suomenkin viranomaiset suosittavat nykyään koko väestölle D-vitamiinia purkista ympäri vuoden.

Suomessa lastenlääkärit vaativat nostamaan lastenkin saantisuosituksen 100 µg:aan päivässä. Se voi ehkäistä lapsia sairastumasta myöhemmin elämässään diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään ym. kansantauteihin. D-vitamiini torjuu myös virus- ja bakteeri-infektioita ja lyhentää niiden kestoa, osoittavat monet uudet tutkimukset.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2236

Voi Hyvin 2/2012

Lehdessä on lääkärin artikkeli verenpaineen hoidosta eli mene kirjastoon lukemaan se lehti, koska ei ole enään myynnissäkään.

Stressi nostaa myös verenpainetta.

Hyviä rasvoja:

Kalat, pähkinät, siemenet, manteli, avokado, kylmäpuristetut öljyt. Kylmäpuristuksen ansiosta öljyn rasvahappokoostumus ja vitamiinit säilyvät luonnollisessa muodossaan. Eläinrasvat (luomu parasta). EI MARGARIINIA

Hyvää rasvaa tulisi saada n. 1 g painokiloa (normaali paino) kohti, jotta välttämättömien rasvahappojen saanti turvattaisiin ja tämä ei mitenkään täyty "kevytmyrkyillä". Tämä rasva on ruoansulatuksen, aivojen, solujen ja aineenvaihdunnan kannalta välttämätöntä. Mm. hormonaalisten viestien toimivuus on kiinni rasvasta. Ylimääräinen ravintona nautittu rasva ei varastoidu elimistöön rasvana, ainoa terveysriski siitä on arakidonihapon nousun takia tuleva tulehdusherkkyys. Sokerina (hiilihydraatti) nautittu ylimäärä muuttuu elimistössä triglyseriksi, joka varastoituu rasvasoluihin ja lisää siten rasvamassaa kehossa. Tämä triglyseri on sitä rumaa rasvaa, joka aiheuttaa monenlaisia terveysongelmia.

Levittyvä levite:

100g voita
1 dl kylmäpuristettua (luomu) oliiviöljyä
0,5-1 dl vettä
Huoneenlämpöisenä tehosekoittimessa sekoitetaan ainekset keskenään ja eikun nauttimaan. Voi myös käyttää erilaisia yrttejä ja mausteita maustamiseen.

Muita levitteitä: sulatejuusto, tuorejuusto, tomaattisalsa, avokado, pähkinä, manteli jne...

_________________________________________________________________________________________________________________________________

Hyviä hiilihydraatteja:

Kasvikset, hedelmät ja marjat.

Optimaalinen rasvan, proteiinin ja hiilihydraattien saanti vuorokaudessa aikuisella:
Rasvaa vähintään 60 grammaa
Proteiinia 80-120 grammaa
Hiilihydraattia 70-150 grammaa

Miten verensokerin saa pidettyä tasaisena?
Aloittamalla ruokailu aina proteiinipitoisella ruoalla saadaan maksaan varastoitunut glykogeeni verenkiertoon glykoosiksi (verensokeriksi). Näin vapautunut varastotila saadaan hiilihydraateista tulevan sokerin varastoksi eikä verensokeri nouse. Vähähiilihydraattisen ruokavalion teho painonhallinnassa perustuu siihen, että se vaikuttaa elimistön insuliinintuotantoon. Insuliini on "lihotushormoni", jota ilman ihminen ei liho. Jos ihmisen elimistö erittää liikaa insuliinia, paino nousee. Kun vähennät ruokavaliossa hiilihydraattien määrää, insuliinin eritys alkaa laskea automaattisesti. Insuliinitason laskiessa elimistö tasapainottuu ja alkaa polttaa rasvoja.

Muista jokapäiväinen liikunta.

Tavallinen kävely luonnossa on mitä parhainta liikuntaa.

Linnutkin laulavat.

Vierailija

Olipa tuossa taas ihmisen fysiologian tuntemus täysin hukassa... täyttä huuhaata koko veren sokeri stoori

Vierailija

Maallikko itseoppinut keittiöterapeutti kertoilee näköjään hieman asian vierestä.
Mutta - verenpainelääkityksen löytyminen vaatii usein sitkeyttä. Välttämättä ensimmäinen eikä toinenkaan lääke sovi tai tuota toivottua tulosta. Lääkkeen hakeminen yhteistyössä hoitavan lääkärin kanssa kyllä kannattaa, koska paras tapa suojata esim. munuaisia on verenpaineen hyvä ja tehokas hoito. Toki elämäntavat vaikuttavat suuresti, kuten myös esim. stressi ym. elämänhallitsemattomuus.
Liikunta, monipuolisesti ja säännöllisesti suoritettuna on myös hyvää verenpaineen hoitoa. Ravitsemuksessa kuidut, vähärasvaiset maitotuotteet,kala, rypsiöljy, lihaa kohtuudella, marjoja ja hedelmiä. Eli se terveellinen perussetti.

Oikea lääke on silloin kun verenpaine laskee toivotulle tasolle eikä lääke aiheuta merkittäviä sivuoireita.

Vierailija
leinikki

Tuosta verenpaineesta olisi juttua vaikka millä mitalla 45 v kokemuksella. Lääkitys alkoi alle 20 vuotiaana.Tosin siinä oli lyhyt lääkitön jakso, joka oli minun itseni tekemä. Sairaalatutkimuksissa 70-luvulla sanottiin etten pääse taudista eroon,osin vahvan perintötekijän takia. Siitä sitten alkoi tietoinen ruokailun suuntautuminen sen ajan suositusten mukaiseksi ja tietenkin liikunta. Ne olen aina itse päivittänyt, jos jotain uutta tietoa tulee. Aikoinaan lääkityksen kanssa oli omat soveltuvuus taistelunsa. Ja aina kun lääkitystä haluttiin muuttaa siis uudenaikaistaa.
Nyt verenpaine on sellainen kaveri joka on "itsestäänselvyys" ja kulkee melkein huomaamattomasti rinnalla. Kiitos sopivien lääkkeiden. Paineeni ovat alemmat kuin kuin keski-ikäisenä, mutta lääkityskin on suurin mahdollinen. En ole koskaan tuntenut itseäni niin "terveeksi" kuin beetasalpaajan kanssa ja siihen nesteenpoistolääkitys. Tietenkin tiukat rasva ja suola-asiat ovat luontevasti elämään kuuluvana.
Eihän se tie tasainen ole ollut, mutta ilman lääkitystä minulla olisi lukuisia liitännäissairauksia. Joita nyt ei vielä ole. Hyvän olon luulen tulleen osin suosituspainearvojen alenemisesta. Tietenkin lääkitys myös lisääntyy. Rauhallinen olo ja mukavien asioiden ajattelu sekä ajatus että pahakin olo menee ohi, ovat minulle edellytys tämänhetkiseen melkeinpä onnelliseen oloon...................

Hei leinikki!!Täällä myös vuosi kymmenet verenpaine lääkityksellä tallustelija.Nyttemmin paineet välillä heitelleet kovasti ja muutaman vuoden sisällä lääkitystä lisätty.Minun lääkitys:nesteenpoistaja,beetasalpaaja ,sykkeen laskija ja kalsiumin estäjä.Näin luin selosteesta.Eli hyvin monipuoliset lääkkeet.Kuitenkin aamu paineet aivan liian korkeat.Onko sinulla ollut mitä sivuvaikutuksia lääkkeistä?Kuinka alhaalla paineet pysyvät?T:ruiskukka

Vierailija

"Ravitsemuksessa kuidut, vähärasvaiset maitotuotteet,kala, rypsiöljy, lihaa kohtuudella, marjoja ja hedelmiä. Eli se terveellinen perussetti"

Sis tuollaista eo. potaskaa täällä terveysviranomaiset neuvovat, voi yhden kerran. Noilla nyt sairastuu aivan varmasti - aina vain niitä "myrkyllisiä" kasvisöljyjä ja hiilareita...

Hannah2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Tässä on ansiotonta arvonnousua, kun olen näköjääm joutunut aloittajaksi. Oli nimittäi valmis otsikko ja siinä teksti, ja joku kertoi verenpainearvoistaan ja oli kehoitus kertoa omia kokemuksia. Kaikki tuntemukseni lääkityksestä ja muusta "hoidosta" ovat vain minun itseni kokemia. Ja tämä tie mistä kirjoitin on vienyt minut, minulle parhaaseen olotilaan.
Tämähän on ns kansantauti ja ihan varmasti jokainen kokee ja tuntee omalla laillaan lääkityksen ja muun siihen liittyvän hoidon. Hienoa että saa kuulla toisten kokemuksia.
Ruiskukalle terveisiä ja sehän tässä tekee elämän myönteiseksi, kun ei ole mitään sivuvaikutuksia näistä lääkkeistä. Kokeiltuhan on, milloin jalat turposivat,sydän löi tuhatta ja sataa, milloin pää oli sumussa tai limakalvot suussa turposivat. Yleensä pitkän ajan sairautta hoidetaan ainakin kahdella lääkkeellä. Ja ns vanhuus kai alentaa paineet, joten ne ovat vakaat alle 130 ja noin 70. Mutta näihin lukuihin elämän pitää olla tosi tasaista.
Tosin mittaan omalla mittarilla,en usein ja näytän kaavion omalle lääkärille. Minulla ei ole korkeimpia aamupaineita ole ollut, päinvastoin. Minulla lääkitys suurimpaan mahdolliseen näillä lääkkeillä tehtiin jo kymmenen vuotta sitten. Hidas pulssi sopii minulle. Kyllähän tässä tietoisesti pitää kääntää katse myönteisiin asioihin, kevään aukeaviin silmuihin ja entäs ne linnun laulut........

Vierailija

Matala D-vitamiinitaso aktivoi munuaisten angiotensiinijärjestelmää, mikä taas on tehokkain verenpainetta nostava tekijä.

D-vitamiinin puute on jo aikaisemmin yhdistetty verenpainetautiin, mutta nyt uusi amerikkalainen tutkimus viittaa siihen, että puutos liittyy myös lievään verenpaineen kohoamiseen. Raportin julkaisee Kidney & Blood Pressure Research -lehti (2012). Suomalainen D-vitamiinin viranomaissuositus on aivan liian pieni, se tulisi nostaa vähintään kymmenkertaiseksi nykyisestä. Riittävä saanti ehkäisisi monia merkittäviä kansantauteja ja jarruttaisi niiden kulkua. D-vitamiini säästäisi miljardeja euroja vuodessa.

Tutkimus oli osa suurta kansallista terveyshanketta, nimeltään 3rd National Health and Nutrition Examination Survey. Tulosten mukaan vähiten D-vitamiinia veressä olevilla ihmisillä (alin neljännes) oli 48 % suurempi todennäköisyys sairastua esiverenpainetautiin kuin niillä, joiden seerumin D-vitamiinin pitoisuus (S-D-25) oli suurin (ylin neljännes).

Esiverenpainetauti (prehypertensio) on tila, jossa systolinen paine on 120–139 mmHg tai diastolinen paine on 80–90 mmHg. Tila voi edetä varsinaiseksi verenpainetaudiksi, jossa lukemat ovat vähintään 140/90 mmHg. Yhdysvaltain hallituksen arvion mukaan noin 30 % amerikkalaisista naisista ja miehistä potee esiverenpainetautia. Sen syyt eivät ole kaikki vielä selvillä, mutta siitä syytetään muun muassa ylipainoa, liikunnan puutetta, tupakointia, runsasta alkoholin käyttöä ja sukuhistoriaa. Esiverenpainetauti lisää myös riskiä saada valtimonkovetustauti, sydänkohtaus, sydämen vajaatoiminta, aivohalvaus ja munuaisvika.

Tutkimuksessa seurattiin 9 215 yli 20-vuotiaan henkilön terveydentilaa. Peräti 3 712 henkilöllä (40 %) todettiin esiverenpainetauti. Siihen liittyi pieni S-D-25-lukema, joka oli riippumaton sukupuolesta, rodusta, painoindeksistä (BMI), seerumin kolesterolista, C-reaktiivisesta proteiinista (CRP) ja munuaisten toiminnasta. Tutkittujen henkilöiden otos oli niin suuri, että se edustaa hyvin yhdysvaltalaista väestöä kokonaisuudessaan.

Luonnon D-vitamiini on hyvin halpaa, korostavat tutkijat. Auringonvalo on tärkein D-vitamiinin lähde, mutta se muodostaa paljaassa ihossa D-vitamiinia vain silloin, kun aurinko paistaa niin korkealta, että ihmisen varjo on lyhyempi kuin hän itse. Ravinnossa eniten D-vitamiinia on rasvaisissa kaloissa, kananmunissa ja sienissä. Ravinnosta saadaan kuitenkin liian vähän D-vitamiinia, 3–5 mikrogrammaa (µg) päivässä. Siksi Suomenkin viranomaiset suosittavat nykyään koko väestölle D-vitamiinia purkista ympäri vuoden.

Suomessa lastenlääkärit vaativat nostamaan lastenkin saantisuosituksen 100 µg:aan päivässä. Se voi ehkäistä lapsia sairastumasta myöhemmin elämässään diabetekseen, sydän- ja verisuonitauteihin, syöpään ym. kansantauteihin. D-vitamiini torjuu myös virus- ja bakteeri-infektioita ja lyhentää niiden kestoa, osoittavat monet uudet tutkimukset.

http://www.tritolonen.fi/index.php?page=news&id=2236

Voi Hyvin 2/2012

Lehdessä on lääkärin artikkeli verenpaineen hoidosta eli mene kirjastoon lukemaan se lehti, koska ei ole enään myynnissä.

Stressi nostaa myös verenpainetta.

Hannah2
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Meitä on varmaan monisairaita, jolloin joutuu "kantapään" kautta oppimaan mikä ruoka ja elämäntapa sopii itselle parhaiten, jotta arvot olisi suh koht kohdallaan ja olisi hyvä olo. Itse ainakin olen koko ajan kuitenkin ns päivittänyt tilanteeni, mutta täytyy myös kunnioittaa muita kehossani olevia pitkäaikaisia
sairauksia ( ei verenpaineesta johtuvia).
Kauniilla kevätpäivällä alkoi jälleen tämä viikko..................

Vierailija

"Ekopsykologiset tutkimukset ovat osoittaneet, että jo pelkän luontokuvan näkeminen laskee verenpainetta ja
sydämen sykettä tietoista havaintoa nopeammin.

Myönteinen reaktio tapahtuu siitäkin huolimatta vaikka meillä ei olisi omassa historiassamme eheyttäviä luontokokemuksia.
Reagointimalli on siis evoluutioomme ja biologiaamme kuuluvaa."

" Yksinkertainen kävely metsässä, jopa kaupungin puistossa, on virkistävää, koska sitä me ihmiset olemme evoluutiomme myötä kehittyneet tekemään.
Luonnonympäristöjen, ja jopa luontokuvien katselun, hyvää tekevä vaikutus ihmiseen voidaan mitata,
ja siitä on tutkimusnäyttöä."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ekopsykologia

Myönteinen apu verenpaineen alentamiseen on kävelyhetki luonnossa ja
luontokuvat kodin ja työpaikan seinillä.
http://www.sinff.fi/fi/blog/134-vhenn-verenpainetta-luontokuvilla.html

Keskittyminen myönteisiin ajatuksiin,
kielteisissä ajatuksissa piehtaroinnin sijaan,
luo itsessään mielen hyvinvointia.....

Kauniitten luontokuvien katselu tuo minulle hyvää mieltä,
ja moni palsta täällä nettiEt.ssä samoin.
http://www.nettiet.fi/mediabank/image/10636_forum.jpg

Vierailija

Äidilläni on muuten ruokavalio kunnossa vaikka onkin ihava, mutta kun sai D-vitamiinitasot kohdalleen, niin verenpaine laski normaaliksi ja sai lopettaa verenpainelääkityksen

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat