Kommentit (11)

vegekeliaatikko

No mutta, eikai se nyt sentään voi suututtaa jos gluteeniton ruokavalio on muodissa? Jos se ei olisi muodissa, niin tuskinpa nykyään olisi  niin suurta tarjontaa gluteenittomista tuotteista!  Tarjonta vastaa aina kysyntään ja mitä useampi kyseistä ruokavaliota suosii (tarpeeseen tai haluunsa) niin sitä enemmän tuotteita kehitetään. Itse ainakin otan sen näin ja nautin tarjonnan lisääntymisestä. 

Outo asenne

Onpa erikoinen suhtautuminen jos suututtaa toisen paremmaksi havaittu dieetti. Olisit tyytyväinen kun on enmmän tarjontaa. Vai meinaatko, että gluteeneton valinta on jotenkin varattu keliaatokoille?

Anita

Ehkäpä hän tarkoittaa ettei henkilöä jolla on keliakia ja joka ei oikeasti voi syödä viljoja oteta vakavasti koska niin monet haluavat gluteenitonta "huvin vuoksi" mutta sitten jälkiruoka leivos kelpaakin vaikka ruoan kanssa on oltu ehdottomia? 

Ruokavammainen

Vähissä on omat ongelmat jos tuo suututtaa. Syököön jokainen sitä minkä on parhaaksi elimistölleen havainnut.

liisa

tuo "suuttumus" lienee sitä että ei-keliaakikkojen ei tarvitse noudattaa ehdottoman tarkkaa ruokavaliota, ja voivat antaa vääristyneen kuvan muille (esim ravintolahenkilökunnalle jne) koska "ei se haittaa vaikka siinä jotain muruja on" tai jos samoilla ottimilla otetaan sekä vehnästä että gluteenitonta, tai tilaavat tavallisen oluen sen muka-gluteenittoman ruuan kanssa...

Ihme marttyyri

Olen kyllä vahvasti eri mieltä keliakia-ruokavalion kalleudesta. Vai osaankohan vain ostaa edullisemmin?

Vierailija

Otampa osaa tuohon keskusteluun gluteenittomasta ruuasta. Asiahan on ok jos ei voi viljaa syödä, mutta kun laihduttajatkin syövät tuota gluteenitonta, ja kun on omassa perheessä monta jotka alkaa käyttämään noita tuotteita. Emäntänä sanon että on aika vaikeata kun pitää alkaa laittamaan gluteenitonta kaikille sen takia että pääsen vähemmällä työllä. Tarkoitan kun pyydän lapsiani perheineen syömään niin tarkkana saa olla jos yksikin on todella gluteeniton ihminen että ei muita viljan muruja sotkeennu ruokiin. Gluteenittomaan leipään en totu.

Vierailija

Minulla on keliakia sekä myös maitoallergia. En syö JAUHOJA, ei gluteenittomia jauhovaihtoehtoja tarvita, ei ole pakko puputtaa leipää ja makaronia. On omaa tyhmyyttä jos ei osaa rakentaa omaa ruokavaliotaan niin että pystyy elämään normaalisti. Syön suomalaisten paljon parjaaman paleo-ruokavalion mukaan ja olen pysynyt terveenä sekä normaalimitoissa. Iho, hampaat ja hiukset ovat huippukunnossa. 

Ravintolassa voi tilata gluteenitonta eikä sitä varten tarvitse todistella olevansa keliaakikko. Voi myös etukäteen tarkistaa että ravintola jonne on menossa tarjoaa gluteenittomia vaihtoehtoja. Mä yleensä otan salaatin, taikka grillatun lohen höyrytettyjen juureksien kera. Syön kolmasosan siitä määrästä mitä gluteenia ja maitoa nauttivat kanssaihmiset koska syön vain sen verran mitä keho tarvitsee. En tarvitse ruokalautaselle gluteenittomia makarooneja. Terve, oikeankokoinen mahalaukku tulee täyteen pienemmästä määrästä. Kasvis, kananmuna, pähkinä ja kalapainoitteinen ruokavalio on edullinen vaikka jotkin tuotteet ovat kilohinnoiltaan korkeampia mutta määrä jonka tarvitsee on pienempi ja moni turha ostos jää hankkimatta kuten ne kalliit gluteenittomat jauhot.  Maidon sijaan ruokajuomaksi kelpaa vesi jota voi maustaa kurkunviipaleilla, sitruunaviipaleilla tai jos oikein villiksi heittäytyy niin inkiväärinpalalla mutta nämäkin ovat ihan vapaavalintaisia. Mitä ihmettä ja miksi lehdet julkaisevat tälläisiä juttuja???

Vierailija

Tarja on sitten omaksunut marttyyrin roolin oikein kunnolla.

Ensinnäkin, mistäköhän se johtuu, että kaupoissa on nykyään kovasti valikoimaa gluteenittomissa tuotteissa? No ehkäpä siitä, että monet ovat tiedostaneet kärsivänsä keliakiaa yleisimmistä vilja-allergiasta tai viljayliherkkyydestä ja välttelevät samoja kotimaisia viljoja kuin keliaakikotkin. Enemmän kysyntää --> parempi valikoima --> Tarjallakin on kivempaa käydä kaupassa.

Toiseksi, takaan ja vannon että keliakiaruokavalio EI ole hinnaltaan nelinkertainen normaaliin nähden. Kyllä normaaliruokavaliostakin saa neljä kertaa kalliimman ostamalla kaiken valmiina ja vertailematta ollenkaan esimerkiksi ostopaikkoja tai tuotemerkkejä.

Vieralija

IHAN OIKEASTI !
Pistää kyllä itseän kanssa niin vihaksi tuollaisen keliaakikko huutelu että, ei pidä siittä että on muoti syödä gluteenitonta.
Päin vaston se on ollut hyväksi meille keliaakikoille kysenen ruoka trendi. Tuotevalikoima ei ole kuin laajentunut. Ja aivan kohtuu hinnalla pystyy syömään.
Itse olen aina tehnyt vain gluteenitonta koko sakille, koko ajan. Ja pitänyt sitä ilmiselvänä että koko sakki syö samaa kuin minä. Joskus extrana myös tehnyt "normi" ruokaa muille.

Itse olen kanssa saanut diagnoosin 80-luvulla. Voin kertoa että ollut silloin ei mukavaa, ei ollut.Tattari ja hirssi oli silloin vain pääasilliset jauhot. Niin että olen nykytilasta täysin onnellinen!

Ja voin itse suositella nykyään, (mainos) Mäkkärin hamppareita.
Nykyään ranskalaiset paistetaan eri öljyissä kuin, fiteeratut tuotee. Eli pitäisi oikeasti ottaa asioista selvää ennen kuin niistä huutelee. .
Se vielä..olen täysi keliaakikko. Eli, en kestä edes kauraa!

20v keliaakikko

Kanssa keliaakikko tässä. Itselläni todella kaksijakoinen suhtautuminen gluteenittoman muodikkuuteen.

Pelkään aina ettei gluteenittomuuttani oteta täysin tosissaan kuten joku sanoikin. Eli kontaminaatiosta yms ei välitetä. Itse saan oireita vasta kun elimistössä paljon gluteenia, eli jos kontaminaatio tapahtuu niin se vaikuttaa suolistoon mutta en edes tiedä välttää samaa paikkaa jatkossa kun en pienistä määristä sairastu.

Kuitenkin todella kiitollinen että tämä on muotia, ihan viimeisen 5v aikanakin sekä tietoisuus että tuotevalikoima kasvanut valtavasti. Ja todella uskon että monelle viljatuotteiden käytön vähentäminen auttaa omaa ruuansulatusta ja elämäntapoja. 

Niin kauan kuin ravintoloitsijat yms muistavat olla 100% tarkkoja gluteenin suhteen jos gluteenitonta tarjoavat, mikäpä tässä hyvästä elämästä nauttiessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat