Testamentti

Vierailija

On isä, jolla on kaksi avioliittoa, molemmista yksi lapsi.
Hän on aikeissa testamentata pienen osakkeensa toisesta liitosta olevalle tällä hetkellä varattomalle lapselleen. Syynä on se, että ensimmäisen liiton lapseen ei ole ollut yhteyttä lapsuusiän jälkeen ja hän on saamassa mojovamman perinnön aikanaan ensimmäisen vaimon, eli lapsen äidin suvulta.
Tietenkin lapsi saa lakiosansa.

Kommentit (7)

Vierailija

Ehkä näillä palstoilla käy lakimiehiäkin, mutta minä ainakin menisin
jonkun hyvän lakimiehen luo laadituttamaan sitä testamenttia.
Ei tulisi mieleenkään joltain keskustelupalstalta kysellä neuvoja,
tai tarkemmin ajatellen eihän aloittaja neuvoja kysellytkään
- kertoi vain tapauksen - :)

Vierailija

Totta turiset, tapauksen kertomisen tarkoituksena on herättää keskustelua ja "kuulla" ihmisten mielipiteitä :-)

Vierailija

Jos ensimmäisen avion lapsi saa lakiosansa, voi mielestäni (huomatkaa, mielipide, en ole lakimies) isä testamentata toisen avion lapselle suuremman osan omaisuudestaan.
Vaikuttaa epäreilulta, mutta suosivia testamentteja on tehty aina ja yhtä usein niistä on riidelty.

Jos olisin itse testamentin tekijänä, ottaisin kuitenkin ensin selvää pätevältä lakimieheltä miten menetellä.

Vierailija

Äitini teki testamentin toiselle lapselleen eli pojalleen.Veljeni ei ymmärrä vieläkään sanontaani,äidillä lapset pitäisi olla tasavertaisia.Veljeni sai suuren omaisuuden,minä pienen lakiosuuden vain äitini omaisuudesta jolla ei ollut ns .mitään. Veljeni työnsi minut kerta kaikkiaan pois.

Ei se mitään puhelin ei ole soinut,mutta olkoon,pitkän häpeän sai itselleen ja välimme poikki loppuiäksi.

Vierailija

Ykkös liiton lapsi, olisi ehkä katkera vaikka omaisuutta olis ennestäänkin, ihminenhän on niin rahanperään. Mitä hän ajattelisi, kun ei ollut isäsuhdetta, eikä perintöä. Sitä on vaikea arvella.
Kakkosliiton lapsi toisaalta ansaitsisi sen, kun toiselle on tulossa muutenkin mojova perintö.

Vierailija

Lainaus:

Äitini teki testamentin toiselle lapselleen eli pojalleen.Veljeni ei ymmärrä vieläkään sanontaani,äidillä lapset pitäisi olla tasavertaisia.Veljeni sai suuren omaisuuden,minä pienen lakiosuuden vain äitini omaisuudesta jolla ei ollut ns .mitään. Veljeni työnsi minut kerta kaikkiaan pois.

Ei se mitään puhelin ei ole soinut,mutta olkoon,pitkän häpeän sai itselleen ja välimme poikki loppuiäksi.

Tuntuu katkeralta, miten äiti voi noin tehdä. Itse yritän pitää kaikki lapseni saman arvoisina.
Mieheni äiti kysyi: mitä jos testamenttaan omaisuuteni nuoremmalle pojalle. Siitä mieheni kyllä pahoitti mielensä. Monent kesälomat meni mökin maalauksessa tai muussa puuhastelussa, veljen reissatessa. No, mummo ehti kuolla ennenkuin ehti tehdä testamenttia.

Vierailija

Lainaus:

Äitini teki testamentin toiselle lapselleen eli pojalleen.

Tämä oli aivan yleistä aikaisemmin. Pojalle siirrettiin omaisuutta, että se "säilyisi suvussa", varsinkin jos kyseessä oli maaomaisuus. Tiloja ei haluttu pilkkoa. Lisäksi oli tavallista, että poika jäi kotiin tilaa hoitamaan, mutta tyttöjä yritettiin kouluttaa ammattiin.
Lisäksi aiemmin ajateltiin, että kun tyttö avioituu hänen miehensä vastatkoon vaimonsa elatuksesta.
Tiedän tapauksia vuosikymmenten takaa, joissa poika peri talon, tyttö sai lehmän, kapiot ja vähän rahaa, vaikka oli tehnyt kotitilalla töitä lapsesta saakka.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat