Minkä kirjan ottaisit mukaan autiolle saarelle?

Seuraa 
Liittynyt19.5.2014

ET-lehti haluaa tietää, mikä olisi sinun kirjavalintasi autiolle saarelle.

Ei siis kännykkää, ei tietokonetta eikä tablettia – vaan vain yksi kirja.
Minkä ottaisit seuralaiseksi?

Vakiovastauksia ovat Sinuhe ja Raamattu. Mutta onko muitakin kirjoja?
Kerro suosikkisi ja keskustele aiheesta alla.

Paljon kiitoksia vastauksistanne etukäteen! Teemme myöhemmin keväällä juttua aiheesta eri kanaviimme.

Sivut

Kommentit (44)

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Jaa etteikö Sinuhea? Sitten ottaisin mukaan Maailman kartaston. Autiolla saarella kävisi aika takuuvarmasti pitkäksi joten tutkisin karttakirjaa ja miettisin matkoja ja maailmaa.

Tuulikki

Ottaisin mukaan Valittujen palojen julkaiseman kirjan: Tuhattaito, 1000 rahanarvoista neuvoa, oivaa ohjetta ja nerokasta niksiä (528 sivua).  Olen perinyt kirjan eikä koskaan tunnu olevan aikaa lukea kirjaa alusta loppuun, toki olen selaillut niksejä. Neuvoja ja niksejä voisi sitten toteuttaa jälkeenpäin jos joskus pääsee pois autiolta saarelta. Varmaan olisivat iskostuneet takaraivoon jos monta vuotta olisi saarella ja mukana olisi vain yksi kirja.

Mökin muori
Seuraa 
Liittynyt8.5.2014

Vierailija kirjoitti:
Kama  Sutra

Eli irti arjesta.

Hih hii, minua alkoi naurattamaan tämä kommentti. Yksin autiolla saarella lukien Kama Sutraa.....voisi tulla aika levoton olo.

H-R. H

Ottaisin, kirjan nimeltään: Tie seestyvään aamuun. Olen lukenut sen ainakin viisi kertaa. Enkä vieläkään ole kyllästynyt!

pitulo1
Seuraa 
Liittynyt24.8.2015

Olen Mika Waltarin fani. Pidin kouluaikoina esitelmän koko hänen tuotannostaan. Otan mukaan tämän kirjahyllystäni löytyvän, v.1951 painetun kirjan Mikael Hakim, kymmenen kirjaa Mikael Carvajalin eli Mikael El-Hakimin elämästä vuosina 1527-38. Tämä kirja vetää vertoja Sinuhelle ja luen sen uudelleen aina muutaman vuoden välein.

Vierailija

Jos ei Sinuhea voi niin ottaisin Khaled Hosseinin Tuhat loistavaa aurinkoa. Se on toinen mielikirjani Sinuhen jälkeen.

Vierailija

Mökin muori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kama  Sutra

Eli irti arjesta.

Hih hii, minua alkoi naurattamaan tämä kommentti. Yksin autiolla saarella lukien Kama Sutraa.....voisi tulla aika levoton olo.

Siellä  autiudessa tulisi muutenkin levoton olo.  Toisaalta  kirja mikä naurattaa on hyvää terapiaa.  Jos kirjasta jotain oppii  niin  siinä on syy yrittää  pelastautua  ihmisten ilmoille.

Ehkä  hullu valinta  mutta  pitkälle pohdittu  asia.

Vierailija

Vain yksi kirja? Vaikea valinta kymmenistä suosikeista.

Ottaisin Eeva Joenpellon elämäkerran Eeva Joenpelto - elämän kirjailija. Kirjoittaja on muistaakseni Helena Ruuska.

Olen aina ihaillut  vahvoja naiskirjailijoita. Eeva Joenpellon kirjat olen lukenut lähes kaikki.  Lohja-sarja on kirjahyllyssäni.

Salakuljettaisin jossakin piilossa toisenkin elämäkertateoksen. Se on Minna Canthista kertova, mutta nyt en muista tarkasti nimeä ja tekijää tähän hätään.  Olikohan Maijala: Hellä, herkkä, hehkuvainen?

Kumpikin elämäkertateos on vielä lukematta.

(Johonkin piiloon vaikka paidan alle mahtuisi vielä yksi novellikokoelma. Se on Maria Jotunin Rakkautta. Novellikirjallisuuden helmi! Jos pudotamme kaksi ensin mainittua elämäkertaa pois, jäisi jäljelle Jotuni. )

Vierailija

Kokkikirjaa siellä ei tarvitse, mutta Syötävät kasvit  olis kyllä paikallaan. 

Raamattua en ottais mukaan vaan Axel Fredelholtin Näin olen kuullut, siinä on enemmän asiaa.

Sivistys-sanakirjaa tuskin tarttis tai Käyttäytymisopasta, mutta iltojen ratoksi olis Aikuisten värityskirja aika mukava lisä.

Robinson Grusoe

Haalisin kaikki mahdolliset mukaani, ellei painorajaa olisi.

Ainakin Päätalon Iijokisarjan voisin siellä kokonaisuudessaan uudelleen lukea, ja sitten myöhemmin niitäkin mukaan haalimaniani kirjoja jotka kertovat kuinka selviytyä autiolta saarelta. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat