Kommentit (2)

ysi on niin huono

Meidän perheessä oli mottona, että meidän kakaroita ei kehuta. Olin yhteiskoulussa luokkani parhaita ja jos ei tullut kymppiä kokeista niin sanottiin vain, että olen laiska tai tyhmä. Olisi pitänyt lukea enemmän. Ei auttanut, vaikka kerroin, että saamani numero oli luokan paras. Kyllä näin saatiin nuoren ihmisen itsetunto tosi nollille. Vieläkin yli 60-kymppisenä olen katkera etenkin äidilleni tästä. Kuitenkin olen menestynyt työelämässä ja saanut arvostusta, mutta ei se korvaa sitä moitteiden määrää minkä lapsena sai. Vieläkin on usein sellainen riittämättömyyden tunne, eli en ole varmaan yrittänyt parasta. Kannustakaa ja kehukaa lapsianne, ette te siinä mitään voi hävitä vaan voittaa, etenkin lapsienne arvostuksen.

Kiitollinenmielieiolekatkera

En saanut minäkään kehuja. Mutta eihän sitä kukaan muukaan saanut, siis ellei ollut rikkaan talon lapsi, piti vain luottaa että pärjää omana itsenään, eikä suuria haihattele. Sen kyllä muistan ettei saanut liian suuria luulla itsestään, vain kovalla työllä pärjää, ahkeruus oli kunnia.

Eikä ole jäänyt kaunaista mieltä. olen kiitollinen että opettivat tekemään töitä ja pärjäämään. Kunpa nykyisinkin osattaisiin opettaa työnteon tärkeys. Ja köyhä sai olla muttei likaisissa tai rikkinäisissä vaatteissa saanut olla. aina paikattiin vaatteet ja pestiin. Äiti kyllä piti huolen ettei täitä päässyt pesiytymään meidän päihin.

Aikahan oli aika rankkaa. Ei tullut eikä mennyt vesi kun olin lapsi ja nuori. Ei ollut kuin sauna ja navetta missä pestiin pyykit yms. Silti olen tyytyväinen että sain elää siellä, kovan kurin ja työn touhussa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat