Ikäihmisen lääkkeentarve

Vierailija

Nykyisin puhutaan ja kirjoitellaan paljon siitä, että varsinkin vanhoille ihmisille syötetään aivan liian paljon lääkkeitä.

Minulla on tästä omakohtainen kokemus. Sain lievän sydäninfarktin vuosikymmeniä sitten ja toivuin siitä töihin moniksi vuosiksi. Minulle määrättiin kohtauksen jälkeen pieni annos beetasalpaajaa otettavaksi joka päivä ja tunnollisesti söin pillerin joka aamu ennalta ehkäisyksi.

Ehdin olla jo vuosia eläkkeellä, kun sitten viime syksynä alkoi ilmetä hidaslyöntistä rytmihäiriötä joka päivä ja se todettiin sydänfilmissäkin, jonka olin otattanut silloin tällöin vuosien aikana. Koska rytmihäiriöt katosivat pulssin noustessa, ne katsottiin hyvänlaatuisiksi eikä mitään nopealyöntisyyttä ole kertaakaan ilmennyt. Niinpä lääkäri ehdotti, että kokeillaan jättää koko lääke pois, koska silloin pulssi nousee sille tasolle, mitä se oli ennen lääkitystä ja rytmihäiriöt saattaisivat loppua. Niin tehtiinkin vähitellen pientäkin annosta puolittamalla ja sitten lopettamalla.

Nyt olen ollut ilman lääkitystä ja rytmit ovat miltei kunnossa ja pulssi on kohonnut infarktia edeltäneelle tasolle. Välillä voi vähän tuntua, mutta ei enää häiritsevästi. Tässä tapauksessa lie kyse siitä, että vanhetessa pulssin hidastaminen on sydämelle liikaa ja se rupeaa sykkimään "miten sattuu" korvatakseen heikentyneen tehon. Tunnen itseni virkeämmäksi, joka johtunee siitä, että myös verenkierto ja aineenvaihdunta ovat vilkastuneet.

Tällä en tarkoita, että kaikki lääkkeet pitäisi jättää pois vaan että saattaisi olla syytä tarkistaa, mikä lääke on tarpeellista, mikä ei ja kuinka paljon. Tietenkin on sairauksia, joiden lääkitystä ei voi lopettaa eikä edes vähentää, mutta minulle sopi tämä.

Kommentit (2)

Vierailija

Omakohtaiset kokemukset lääkkeissä on minustakin paikallaan, ellei ne ole henkeä uhkaavaa. Sinäkin toimit lääkärin kehoituksesta, joka on silloin turvallista. Siihen uskon.
Mukava kun vointisi on parempi.

Vierailija

Lainaus:

Omakohtaiset kokemukset lääkkeissä on minustakin paikallaan, ellei ne ole henkeä uhkaavaa. Sinäkin toimit lääkärin kehoituksesta, joka on silloin turvallista. Siihen uskon.
Mukava kun vointisi on parempi.

Aloittaja:
Unohdin korostaa, ettei tietenkään ominpäin pidä alkaa räätälöidä vaan keskustelemalla lääkärin kanssa ja tarvittaessa tekemällä ensin kokeita y.m.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat